Hvordan være riktig?
Gjør mindre av det du gjør, og mer av dette.
18. april 2015

Det viktigste i livet er SELVREALISERING. For mange betyr dette «muligheten til å ha en relevant karrière som innebærer å jobbe med reelle cases for reelle bedrifter» i et konsulentselskap i Oslo. Men skal man selvrealiseres, er man nødt til å bli oppfattet som riktig av sine kollegaer samt medstudenter i studentforeningen.

Nedenfor kommer en rekke tips som vil sende deg rett opp til partnerstilling eller hva det nå enn er du strekker deg etter, og etterlate tilskuerne måpende på sidelinjen.

CV og søknad

For å være en riktig fyr, er det nødvendig med den riktige jobben, så da gjelder det jo å få denne. Avisene bugner i tips om hvordan du skal naile jobbintervjuer, og du blir til stadighet servert selvfølgeligheter som «vær forberedt», «snakk tydelig» og «gi et godt inntrykk». Naturligvis er dette nyttige tips å dra med seg i en intervjusetting, men tipsene er ikke flinke nok til å kommunisere at formen på et jobbintervju er temmelig forutsigbar. Den standardiserte malen på et jobbintervju er at du starter med å introdusere deg selv. Kjønn, alder, oppvekststed, hobbyer etc. Kanskje et par oppfølgingsspørsmål, før du må svare på dine tre beste og verste egenskaper. Ingen vanskeligheter med dine tre beste egenskaper. Du kommer tross alt ALLTID på tiden, du er SOSIAL og UTADVENDT og tar enhver NYE UTFORDRING på strak arm! Plankekjøring.

Men det er herifra du kan – for å sitere alle landets aviser – «skille deg ut i søknadsbunken». Nå skal du nevne tre negative egenskaper. Dette skal du si:

Utålmodig: Du er utålmodig! Så fort dette er nevnt, vri det om til skamløs snikskryt over at nettopp denne egenskapen er en drivkraft bak det arbeidsbeistet som du er.

– Verste egenskap? Jeg er vel kanskje litt veeeel utålmodig. Klarer ikke å vente, trives bedre med å få ting gjort! Haha, stakkars kollegene mine … Er hele tiden på saken. Kjøre på, livet er for kort for pauser og forsinkelser! Epp, epp!

Klarer ikke legge fra deg arbeid: UFF DA! Alltid jobben i bakhodet. Samme fremgangsmåte som ovenfor. Det er kun snakk om en inngangstaktikk for skryt.

– Jeg har store problemer med å legge fra meg arbeid. Aldri hjemme, alltid på jobben for å fullføre! Du kommer nok aldri til å se meg dra hjem med ugjort arbeid, nei. Neida, her skal alt være unnagjort før en tar kvelden! Aldri en ferie med ubesvart mail, tapt anrop eller beskjed på svarer’n.

Kan bli for sjefete:

– Kan for bli litt sjefete om jeg ser at ingenting bli gjort. I sånne tilfeller skjærer jeg igjennom og tar ansvar. Delegere arbeid, veilede, ta kontroll. Til slutt skal du nå se at folk begynner å gjøre ting, ja … Uff, typisk meg! :-(

Når jobben er din er det på tide å begynne å herske i den riktige hverdagen på kontoret og klatre oppover jobbhierarkiet.

1. Framstå travel

En ting som er klinkende klart når det gjelder deg er at tiden din er presset og ekstremt verdifull. Du er alltid på farten, ses kun i rask gange i sidesynet til dine kollegaer i det du haster fra Viktig punkt A til Viktig punkt B, gjerne med et stykke arbeidsverktøy eller rapport i hånden. Tid er penger, epp, epp! La folk få høre det.

– Du, jeg har fryktelig dårlig tid, jeg skal [sett inn viktig ting å gjøre] og så må jeg [sett inn sted du må innom]. Tror du kanskje du kunne håndtere dette selv?

Alle trenger din hjelp, men du kan ikke hjelpe alle. Virk smått irritert når du får henvendelser, men avfei dem som tar kontakt med høflige fraser med et snev av sarkasme og en nedlatende holdning. Avslutt med følgende mens du klapper dem på skulderen:

– Det er jo lov å tenke selv av og til også, [sett inn navn], hehe!

Når du skal fortelle folk om hvor presset du er på tid, benytt sjansen til å få inn litt skryt av alt du har gjort den dagen.

– I går måtte jeg rekke å trene før jeg skulle være [sett inn et viktig sted] [sett inn et forbanna tidlig tidspunkt], før jeg måtte [sett inn oppramsing av lang rekke viktige ærender]. Tror du ikke jeg hadde avtalt middag med kona på [sett inn navn på fancy restaurant] her hjemme i Oslo på kvelden også? Gikk som smurt det! Som blå Swix på kaldt Birkenføre!

Referer til mental trening med Bertrand Larssen når du skal forklare hvordan det er føkkings mulig å være så tvers gjennom flink.

2. Irettesett folk

Det skjer hver dag, noen mener noe stuerent om et eller annet. Det er da du som en riktig motherføkker rynker på pannen, plasserer begge håndflatene på bakhodet i det du lener deg tilbake og avfeier med et «nei», før du åpner opp den utømmelige argumentskuffen din og plukker ut noen velegnede argumenter.

– Der tar du feil, [sett inn navn]. *nedlatende tone* [Sett inn navn på emne] handler egentlig om noe helt annet. [Sett inn argumenter fra argumentskuffen som gir inntrykk at du har en enorm kunnskap om emnet].

Resultatet? Gjenta tilstrekkelig antall ganger og ingen kommer til å tørre å mene en dritt foran deg igjen. Kongen på meningshaugen!

3. Synes ting er lett

Folk syter og klager mye. De har problemer med alt mulig rart, men ikke du. Tvert imot. Du er faktisk ikke redd for å si fra heller. Kollegaen din sliter litt med å stå opp om morgenen og syntes det er slitsomt å trene, og deler det med deg? Vær klar!

– Synes du det er vanskelig? Synes det er lett, jeg. Det han handler om det riktige mindsettet. Hoppe ut av sengen, inn i treningstøyet og løpe en liten mil. Så er du klar for dagen!

Kollegaen måper. Senere kommer en eller annen fyr tilbake fra noe som krever en rutinemessig oppgave. Kanskje en rapport? Han klager litt, han også. Det gjør aldri du.

– Synes du det er kjipt? Plager ikke meg. Det er jo lett. Bare å sette seg ned og få det gjort. Brett opp ermene!

Shit, til og med det som er repetitive og kjedelig plager deg ikke? Hva er du laget av egentlig? Pur rutinert faenskap? Er ganske tydelig for det fleste at du er på vei til toppen.

Med disse trumfkortene av noen tips i ermet er det uunngåelig å ikke klatre kjapt oppover karrièrestigen som på sedvanlig vis står lent vertikalt opp mot jobbhierarkiet, helt frem til du når øverste nivå og selve målet: LEDELSEN.

Hva så når du kommer hit? Jo, du må ansette de riktige folkene. Hvordan? Lett.

4. Bruk sosiale medier!

Det ser ikke ut til at store bedrifter klarer å se noen grenser for potensialet til bruken av sosiale medier for å nå ut til jobbsøkere. Det er nærliggende å tenke at ledelsen i bedrifter sitter i møter og brainstormer HVORDAN de skal nå ut til ungdommen. Det diskuteres litt frem og tilbake, før de selvsagt lander på det opplagte svaret, når du minner dem på det: sosiale medier. Ah, sosiale medier! Endelig et medie med uendelig rekkevidde. Selve linken mellom de ansatte i bedriften, som gjerne er eldre, og de yngre jobbsøkerne. Unge jobbsøkere vil unektelig sette bedriften i bås, og den båsen har navn «ungdommelig og riktig».

– Vi begynner med to pene, unge mennesker. De er pene, og ser på kameraet og smiler!

NÅ SNAKKER VI!!! Bedriftene setter så i gang ultraoriginale markedsføringskampanjer, blant annet konkurranser på premisset at målgruppa må legge ut heldøve bilder under en kjip emneknagg som blant annet inneholder bedriftens navn. De unge jobbsøkerne kan da ikke annet enn å TENKE «UNG OG INNOVATIVT» og «DYNAMISK ARBEIDSMILJØ».

5. Driv med den nye olja!

Hva Norge AS skal levva av etter olja har vi ennå ikke funnet ut av, men samme det, benytt likevel muligheten til å lage et slagord som får frem at nettopp det bedriften din driver med er den nye olja. Følg denne malen:

– [Sett inn valgfri ressurs] er den nye olja. Vi kan ikke leve av [sett inn valgfri tjenestevirksomhet].

Driver firmaet ditt med IT? Da er data den nye olja. Er dere et kommunikasjonsrådgivningsselskap? Bra, for da er kommunikasjon den nye olja. Høyskole som tilbyr utdanning innen kreative fag? Fint, for kreativitet er jo den nye olja! Kunnskapsbedrift? Herlig, kunnskap er jo den nye olja!! En gjeng med engasjerte byline-kåte samfunnsdebattanter? PERFEKT, kronikker om hva vi skal leve av etter olja er den nye olja!!!

Hva gjelder den tjenestvirksomheten vi ikke kan leve av, er det bare å innta en arrogant og nedlatende holdning til lavstatusyrker.

– Data er den nye olja. Vi kan ikke leve av å klippe håret på hverandre.