Singel
Nytt år, nye muligheter. Ikke bare på lesesalen, i senga, på dansegulvet eller menyen til Kafé Spesial - også på musikkfronten.
29. januar 2016
Tekst Sigrid Solbakk Raabe
Illustrasjon Ola Lysgaard

 

Nytt år, nye muligheter. Ikke bare på lesesalen, i senga, på dansegulvet eller menyen til Kafé Spesial – også på musikkfronten.

 

Du har kanskje oppdaget den nyeste Spotify-oppdateringen som lar deg pine/nyte deg gjennom listen over låter du har hørt mest på dette året. Eventuelt sett deg lei alle Spotify-vennene dine som deler sine “Year In Music” der 1. plassen enten tilhører nær slekt eller en halvbekjent fløtepus fra ungdomsskolen. Og så har du de som i mars 2015 oppdaget et band så hipt at det fremdeles ikke har nådd mer enn 20 plays på Soundcloud.

Sannsynligheten er stor for at du (og jeg) faller inn under samtlige kategorier. Likevel nekter jeg å tro at det ikke har sneket seg inn en og annen Downstairs-banger på listen din. Det er på tide med en musikalsk utskiftning. Vi er inne i 2016 og jeg synes fremdeles jeg har rimelig god musikksmak (ref. Justin Biebers Sorry som troner min liste over årets beste låter). Jeg er din personlige TV2 Hjelper Deg, så her kommer noen singelutgivelser du burde ha hørt. Stay cool. Blunkefjes.

 

EKSPORTERT

Kakkmaddafakka – Young You
Kakkmaddafakka er kanskje det mest unorske norske bandet jeg vet om. Kombinasjonen nordisk melankoli og Sør-Europeisk lekenhet er slående. Den velkjente nordiske synthen er byttet ut med et pianoriff sendt fra himmelen, og den grøtete vokalen er erstattet med en tydelig og sår vokal. Young You er som tatt straight outta en eller annen bortgjemt spansk steinstrand – ikke dumt for en værsyk bergensborger som deg selv. Du er etter all sannsynlighet stuck i Bergensslaps frem til sommeren grunnet trang studentøkonomi, så da er det bare å glede seg til den etterlengtede familieferien. Young you.


 

Dagny – Backbeat
Dagny har selv uttalt at det skal være litt trøkk i god pop. Dette kunne fort endt opp som en kvinnelig Åge Aleksandersen, men hun henter seg inn med vanvittig god popteft. Det er nemlig aldri feil å starte låten din med et allsangvennlig hook. Heller ikke å introdusere et Don’t Stop Believin’-lignende pianoriff akkompagnert av publikumsvennlige claps allerede før du har begynt å synge. Resten av låta er bare topp (festival)stemning. Dagnys Backbeat teaser, roer ned og tar av på alle de naturlige stoppestedene i låta. Jeg kan allerede se for meg blomsterkransene på første rad.

 

IMPORTERT

Tobias Jesso Jr. – True Love
Etter et par LA-år som bassist, flyttet den 28-årige Tobias Jesso Jr. hjem til mor og far i Vancouver. Ved siden av det som må være en rimelig traurig jobb (flyttebyrå) lærte han seg å spille piano. Og ble etter sigende en god låtskriver. Har du prøvd (med varierende hell) å nå de samme tonene som Adele på When We Were Young i det siste? Denne gullgutten skrev låta sammen med henne. Grei oppsving i livet der, ja. Når det er sagt, hans egen True Love er en nydelig låt. Jesso Jr. er som den pianospillende nevøen til Bob Dylan, og akkurat det er jo ganske forfriskende i våre tropiske synthdager.

 

CHVRCHES – Leave A Trace
Jeg har aldri vært noen stor CHVRCHES-fan, men denne låta rørte noe i pophjertet mitt. 4 real. Kanskje var det den nesten syntetiske vokalen, den enkle trommebeaten eller den usannsynlig catchy melodien. Med et fuck you-refreng som kan få enhver sosial sammenkomst til å nynne med, er du garantert suksess om du melder deg som kveldens Spotify-ansvarlig. Om jeg tar feil får du heller, i ekte Kvinneguiden-ånd, ta kommentarfeltet i bruk.