Niilas i 3D
I kveld kan du føle musikken på Østre. Det første som slår Stoff er hvordan musikk egentlig kan ha dimensjoner. Og hvordan høres tre dimensjoner ut? Peder Niilas Tårnesvik, bedre kjent som Niilas, forklarer gjerne. – Du kan plassere bass bak deg og få den til å slå gjennom deg. Du kan plassere diskant akkurat så den stryker deg i håret. Musikken tar på deg.
3. november 2016
TEKST VARG LUKAS FOLKMAN
FOTO MAIKEN LARSEN SOLHOLMVIK

 

 

 

I kveld kan du føle musikken på Østre.

 

Det første som slår Stoff er hvordan musikk egentlig kan ha dimensjoner. Og hvordan høres tre dimensjoner ut? Peder Niilas Tårnesvik, bedre kjent som Niilas, forklarer gjerne.

– Du kan plassere bass bak deg og få den til å slå gjennom deg. Du kan plassere diskant akkurat så den stryker deg i håret. Musikken tar på deg.

Tredimensjonalt lydlandskap
Opplevelsen Niilas beskriver, er et slags frempek på kveldens konsert. Nå tenker du kanskje at alle konserter fremføres tredimensjonalt, og det gjøre de, men ikke på denne måten.

– Hele opplevelsen er det vi kaller omsluttende. I første omgang så føler du musikken gjennom hele kroppen. En kan nesten si med alle sansene samtidig. Ikke bare ørene. Det er en fysisk følelse av musikken, sier Mei Szetu.

Hun er leder for Lydgalleriet, et eksperimentelt galleri for lydkunst. Når hun og Niilas snakker om tredimensjonale lydlandskapSkjermbilde 2016-11-03 kl. 12.38.27 snakker de om faktisk lyd fra alle 360 grader. Konsertsalen rommer 24 høyttalere, som omslutter en med lyd fra det starter.

– Det første møtet kan være veldig fysisk intenst, sier Szetu.

Niilas har på sin side en mer organisk beskrivelse av opplevelsen.

– Det høres ut som om du står i skogen, og bare hører på alt rundt deg – for du har sanseinntrykk overalt. Men i stedet for masse naturlige lyder har jeg laget masse weird shit med klubbmusikk.

Den totale frihet
– Rammene er 24 høyttalere. Det er omtrent det motsatte av rammer innenfor musikk, sier Niilas.

Dette var disse nært ikke-eksisterende rammene han fikk pålagt når han takket ja til å produsere bestillingsverket for årets Ekkofestival. Ambisonics, teknologien bak tredimensjonale lydlandskap, hadde han aldri jobbet med tidligere.

– Siden jeg ikke har jobbet med noe som dette før, har jeg tatt det litt på gefühlen.

Han ble først kontaktet i vår med det han hevder å ha fått beskrevet som et «veldig interessant forslag». Noe mer spesifikt ble det ikke før han møtte med ledelsen i Ekko i august, og tok til på arbeidet. At opplevelsen blir bra er han ikke i tvil om.

Men ikke ta hans ord for det. Se selv. Ekko gir gjestelisteplass til de fem første som sender mail til johanne@ekko.no.