Alt annet enn nordisk minimalisme
Til tross for dyremønster, sterke farger og logoer, klarte ikke Kenzos nye kolleksjon å lokke bergenserne ut i byen. Vi var på plass da Hennes & Mauritz åpnet sin årlige samarbeidskolleksjon med et luksusmerke torsdag morgen i Bergen. I år er det Kenzo som står på merkelappen. Det Paris-baserte merket følger med dette i fotsporene til merker som Versace, Karl Lagerfeld, Comme des Garçons, Lanvin, Alexander Wang etc. Alle har tatt del i et samarbeid som H & M har hatt med nye luksusmerker hvert år siden 2004.
9. november 2016
TEKST EIRIK ØKLAND
FOTO GRY DAHL

 

 

 

Til tross for dyremønster, sterke farger og logoer, klarte ikke Kenzos nye kolleksjon å lokke bergenserne ut i byen.

 

Vi var på plass da Hennes & Mauritz åpnet sin årlige samarbeidskolleksjon med et luksusmerke torsdag morgen i Bergen. I år er det Kenzo som står på merkelappen. Det Paris-baserte merket følger med dette i fotsporene til merker som Versace, Karl Lagerfeld, Comme des Garçons, Lanvin, Alexander Wang etc. Alle har tatt del i et samarbeid som H & M har hatt med nye luksusmerker hvert år siden 2004.

Tigerbrøl og trappesprint
Fjorårets samarbeid med Balmain skapte hysteri og lange køer verden over. Lignende hysteri var ikke å se da vi troppet opp klokken 07:30 utenfor galleriet torsdag morgen, en halv time før dørene skulle åpne. Det sto ikke mer enn ti personer og ventet i kulden. Alvoret ble likevel klart da dørene til Galleriet åpnet og de få oppmøtte løp om kapp til fjerde etasje for å komme fremst i køen. Etterhvert som klokken nærmet seg 08:00 dukket det opp flere, men årets kolleksjon klarte ikke å matche tidligere års entusiasme.

Kenzo har de siste årene gjort seg bemerket med en lett gjenkjennelig brølende tiger på ulike plagg. Tigeren er godt representert i også denne kolleksjonen. Alt fra sko til jakker er dekket av tigerstriper i ulike farger. Mest bemerkelsesverdig er en overall heldekket med svarte og grønne tigerstriper. Kolleksjonen er generelt preget av mange fargerike mønstre med en mørk base på både konvensjonelle gensere og ikke fullt så konvensjonelle kjoler. Carol Lim og Humberto Leon, Kenzo’s kreative ledere, uttrykker gjennom H&M’s hjemmesider at de ønsker at denne kolleksjonen skal by på samleobjekter og kaller kolleksjonen for «kaleidoskopisk jungel av globalt format.»

Kreative aktivister i front
Kampanjen bak årets samarbeid har i stor grad fokusert på kreativitet og aktivisme. Med den anerkjente fotografen Jean-Paul Goude bak kameraet og artister, skuespillere og aktivister som Chance The Rapper, Anna of The North, Rosario Dawson og Xiuhtezcatl Martinez foran det, er budskapet tydelig. I skrivende øyeblikk er kolleksjonen utsolgt på H & M’s nettbutikk, så den internasjonale interessen har vært stor. Fjorårets kampanje var frontet av svært kjente modeller som Kendall Jenner og Gigi Hadid og en kraftig link til Kardashian-familien sørget for mye omtale.

Disse kolleksjonene har de siste årene vært populære blant aktører som kjøper plagg for å selge videre grunnet sitt svært begrensede opplag. Plagg fra fjorårets kolleksjon ble solgt for flere tusen kroner over ordinær pris på ebay bare timer etter at H & M la dem ut for salg. Da vi forlot butikken i Bergen var det fortsatt mye igjen. Om man vil ha noe fra kolleksjonen, så er nok Bergen et av få steder hvor det fortsatt er tilgjengelig for ordinær pris.