Debatt Tre kule Quiz Løst gjenfortalt Under beltestedet
10.02.2017
KULTURSTOFF
Farvel til Pepper
TEKST Eirik Økland
foto Gry Dahl

 
Pepper – en av Bergens beste klesbutikker – slås konkurs og stenger dørene, ifølge Bergens Tidene. Dette etter vel 20 år.

Siden 1995 har Pepper bygget seg opp til å være en institusjon i Bergen. Det er rart å si om en klesbutikk, men Pepper er knyttet tett til mye av identiteten til «kultur-Bergen».  Om du ville kle deg som Lars Vaular eller Razika med en Fred Perry-skjorte. Om du ville ha et Acne-skjerf som alle andre. Om du ville ikle deg Commes Des Garçons’ striper som de aller hippeste. Eller bare holde det minimalistisk, da var Pepper butikken. Man kunne gå til Pepper både om man ønsket å passe inn eller om man ønsket å skille seg ut. Pepper hadde klær til alle, uten å gjøre alle like.

Pepper tok «streetwear» seriøst, og skapte en slags hellig mote-treenig­het med Lot 333 og Retro. Med merker som Gosha Rubchinskiy, Stone Island, Patagonia og Palace inn dørene de siste årene holdt Pepper tritt med det voksende utvalget på nettbutikkene. Det etter­lates et hull, hvorvidt én må fylle det med pakker bestilt over nettet eller om det popper opp noe nytt, det gjenstår å se.

Bergens beste motetips var «Kjøp noe på Pepper og bruk det ofte». Nå er det ikke så lett lenger.

KULTURSTOFF
Farvel til Pepper
TEKST Eirik Økland
foto Gry Dahl

 
Pepper – en av Bergens beste klesbutikker – slås konkurs og stenger dørene, ifølge Bergens Tidene. Dette etter vel 20 år.

Siden 1995 har Pepper bygget seg opp til å være en institusjon i Bergen. Det er rart å si om en klesbutikk, men Pepper er knyttet tett til mye av identiteten til «kultur-Bergen».  Om du ville kle deg som Lars Vaular eller Razika med en Fred Perry-skjorte. Om du ville ha et Acne-skjerf som alle andre. Om du ville ikle deg Commes Des Garçons’ striper som de aller hippeste. Eller bare holde det minimalistisk, da var Pepper butikken. Man kunne gå til Pepper både om man ønsket å passe inn eller om man ønsket å skille seg ut. Pepper hadde klær til alle, uten å gjøre alle like.

Pepper tok «streetwear» seriøst, og skapte en slags hellig mote-treenig­het med Lot 333 og Retro. Med merker som Gosha Rubchinskiy, Stone Island, Patagonia og Palace inn dørene de siste årene holdt Pepper tritt med det voksende utvalget på nettbutikkene. Det etter­lates et hull, hvorvidt én må fylle det med pakker bestilt over nettet eller om det popper opp noe nytt, det gjenstår å se.

Bergens beste motetips var «Kjøp noe på Pepper og bruk det ofte». Nå er det ikke så lett lenger.

Neste artikkel
Din jævla voldtektsmann