Debatt Tre kule Quiz Løst gjenfortalt Under beltestedet
06.03.2017
KULTURSTOFF
Bare 1 kis
tekst Eirik Økland
foto Gry Dahl

 

Fra nach i Bergen til Runway i Paris.

 
– Denne jakken kjøpte jeg for 200 spenn på fylla i Oslo. Det er ganske sykt at den har endt opp i magasiner.

Han kommer gående med iskaffe i den ene hånden og en sigarett i den andre. De karakteristiske krøllene er klemt under et par lilla hode­telefoner. Ikledd en leopardmønstret jakke, samme jakke han er avbildet med i D2 og britiske GQ noen uker tilbake, kombinert en Burberry-rutete skjorte møter han oss. En kombinasjon som på ingen måte burde fungere, men likevel gjør det. Det meste ser bra ut på 22 år gamle Nicholas Yaw Rokne.

– Jeg ble «scoutet» på et nach her i Bergen faktisk, klokken 5 på ­morgenen. Det var vel i oktober 2015. Det var en kis der som spurte om jeg kunne tenke meg å jobbe som modell. Jeg hadde ikke tenkt noe på det før, men vi tok en kaffe dag ­derpå. To uker senere dro jeg til Köln og skrev under kontrakt med byrået han representerte. Noen måneder etterpå gikk jeg mote­visninger under Paris Fashion Week.

Bergen, Paris
Siden da har han gått mote­visninger for klesmerker som Vivienne Westwood, AMI, Paul Smith, OAMC og Palm Angels under mote­uker i Paris, Milano og London.

– Jeg bor jo fortsatt i Bergen, så det blir mye reising. Man er jo på jobb fra man reiser til man kommer hjem igjen. For eksempel, om man reiser til Paris Fashion Week så er man der nede en uke eller to i forveien for «castings». Da må man gjerne på ti ulike i løpet av en dag. På kvelden er det gjerne et afterparty du må på også.

På en «casting» vil designerne fra klesmerket gå gjennom hundrevis av modeller. Først kun modellen i seg selv, så med selve klærne. Dette leder til mye venting for en liten ­seanse med designerne.

– Jeg har gått fra «castings» hvor jeg tenker «hvorfor inviterte de meg i det hele tatt», fordi de virket egentlig ikke interessert. Så får jeg mail klokken fire på natten. «Hei, du har et show klokken åtte om morgenen.» Fra de folkene som du trodde hatet deg.

Før en moteuke vil modellbyrået til Rokne melde ham opp til «castings» for flere merker. For en mer sentral rolle for et merke, vil ­prosessen starte tidligere. Det betyr likevel ikke at noe er sikkert.

– Jeg ble droppet i siste øyeblikk fra å være eksklusiv for Prada. Jeg skulle egentlig ned og møte de, men så fikk jeg mail om at de hadde ­funnet noen andre dagen før jeg skulle reise. Man vet egentlig ikke noe sikkert før man faktisk går showet.

Personlighet er en ganske stor ting i modellbransjen nå

Når en tar i bruk modeller fra hele verden er det mye logistikk som skal på plass. Moteukene flytter seg fra by til by, men modellene er ofte de samme. Likevel lønner det seg å bo i en av de gjeldende byene, som for eksempel Paris.

– Jeg mistet Yeezy-showet (Kanye Wests Adidas-kolleksjon journ. anm.) i Paris fordi jeg ikke bodde der. De ringte meg, avtalte lønn, når jeg skulle reise og alt, men så ringte de meg to dager etterpå og sa at de hadde en modell som allerede var i Paris.

Mer enn et pent ansikt
I takt med veksten til herremote og sosiale medier, har herremodeller blitt mer og mer profilerte. Modeller som Luka Sabbat, Jordan Barrett og Lucky Blue Smith er mer enn kjente ansikter fra catwalken – de er blitt kjente navn som sitter på første rad på andre shows.  

– Personlighet er en ganske stor ting i modellbransjen nå. Han som «scoutet» meg sa at han bare ser etter folk som det ikke virker som prøver å være modell. Om man går rundt og prøver å bli modell så ­mister man på en måte greien.

Under intervjuet kommer Girson Dias, kjent fra A-laget og som DJ Girson, bort og hilser. Han påpeker at det må være første gang han ser Rokne på dagtid. Han er stort sett å se på pressebilder eller utesteder.

Dans og influensa
Rokne gjør mest motevisninger, men tar flere bildekampanjer. Han har allerede Kaibosh, Cheap Monday, ASOS og Schön! Magazine bak seg, det er hvertfall de han kommer på.

– Jeg var i Oslo for å hjelpe en ­tjommi med en eksamen. Vi tok bilder ute i skogen i fire minusgrader, og alt jeg hadde på meg var en pyjamas. Etter det dro vi på fylla før jeg tok flyet tilbake til Bergen på kvelden.

Dagen etterpå våknet han med ­influensa, av at mobilen ringer.

– «Hei Nicho, hvor langt unna ­flyplassen bor du?» «30 minutter» «Ok, kan du ta et fly som går om to timer?»

Han ble sendt til London for å gjøre en reklamekampanje for ASOS.

– Vanligvis har jeg jo bare gjort sånn (high end fashion), hvor du bare skal stå helt streit. Men her skulle vi liksom stå og danse i seks timer, og ha det jævlig fett. Til slutt var det bare beina mine som kom med på forsiden.

Modellboble
– Det er helt sykt spesielt når man er på fashion week. Man lever ­liksom i en slags boble. Spesielt etter en ­visning, om man går bortover gaten på vei til en ny visning, så følger det tre fotografer etter deg og tar bilder.

Hva folk går med på gaten ­under moteuker har de siste årene blitt nærmest like viktig som hva ­merkene presenterer. «Street style» fotografer som Tommy Ton og Yvan Rodic (FaceHunter) gjør sitt virke av å ta bilder av moteukenes mest ­fasjonable deltakere, og da er ­modellene høyt på rangstigen som motiv.

– De spør ikke om å ta bilde, de bare går der og knipser mens du går der og snakker med tjommi. Det er ­liksom én uke hvor alle vet hvem du er, og så kommer du tilbake til det normale liv, da sprekker boblen.

Champagnebobler
Selv om moteukene ikke er like glamorøse for modellene som ­fasaden skulle tilsi, så er det ikke bare arbeid uten lek. De store ­motehusene arrangerer etterfester hvor ­næringslivstopper, artister, moteeliten og modellene er invitert.

– Festene er ofte ganske pretensiøse greier, men det er jo alltid gøy. Nå i Paris var vi på en fest der jeg er ganske sikker på at Skepta var DJ.

Festene er ofte ganske pretensiøse greier, men det er jo alltid gøy

Han mener også å huske at det var en fra rapkollektivet A$AP Mob som slapp han og vennene inn. Nøyaktig hvem av dem det var, vet han ikke, men det var ikke A$AP Rocky.

Palasser, «sky barer» og andre ­glamorøse lokaler huser disse ­festene. Rokne minnes en stor fest med et basseng midt i lokalet, hvor han nesten endte opp med å drukne.

– Med litt alkohol i blodet, så stupte jeg ut i, selv om jeg er ikke så flink til å svømme. Det gikk fint til slutt, men når jeg får hodet under vann så skjer det ting.

Mens du venter på flere plakater og forsider med Rokne, kan du følge hverdagen hans som modell på ­instagram, @bare1kis.

KULTURSTOFF
Bare 1 kis
tekst Eirik Økland
foto Gry Dahl

 

Fra nach i Bergen til Runway i Paris.

 
– Denne jakken kjøpte jeg for 200 spenn på fylla i Oslo. Det er ganske sykt at den har endt opp i magasiner.

Han kommer gående med iskaffe i den ene hånden og en sigarett i den andre. De karakteristiske krøllene er klemt under et par lilla hode­telefoner. Ikledd en leopardmønstret jakke, samme jakke han er avbildet med i D2 og britiske GQ noen uker tilbake, kombinert en Burberry-rutete skjorte møter han oss. En kombinasjon som på ingen måte burde fungere, men likevel gjør det. Det meste ser bra ut på 22 år gamle Nicholas Yaw Rokne.

– Jeg ble «scoutet» på et nach her i Bergen faktisk, klokken 5 på ­morgenen. Det var vel i oktober 2015. Det var en kis der som spurte om jeg kunne tenke meg å jobbe som modell. Jeg hadde ikke tenkt noe på det før, men vi tok en kaffe dag ­derpå. To uker senere dro jeg til Köln og skrev under kontrakt med byrået han representerte. Noen måneder etterpå gikk jeg mote­visninger under Paris Fashion Week.

Bergen, Paris
Siden da har han gått mote­visninger for klesmerker som Vivienne Westwood, AMI, Paul Smith, OAMC og Palm Angels under mote­uker i Paris, Milano og London.

– Jeg bor jo fortsatt i Bergen, så det blir mye reising. Man er jo på jobb fra man reiser til man kommer hjem igjen. For eksempel, om man reiser til Paris Fashion Week så er man der nede en uke eller to i forveien for «castings». Da må man gjerne på ti ulike i løpet av en dag. På kvelden er det gjerne et afterparty du må på også.

På en «casting» vil designerne fra klesmerket gå gjennom hundrevis av modeller. Først kun modellen i seg selv, så med selve klærne. Dette leder til mye venting for en liten ­seanse med designerne.

– Jeg har gått fra «castings» hvor jeg tenker «hvorfor inviterte de meg i det hele tatt», fordi de virket egentlig ikke interessert. Så får jeg mail klokken fire på natten. «Hei, du har et show klokken åtte om morgenen.» Fra de folkene som du trodde hatet deg.

Før en moteuke vil modellbyrået til Rokne melde ham opp til «castings» for flere merker. For en mer sentral rolle for et merke, vil ­prosessen starte tidligere. Det betyr likevel ikke at noe er sikkert.

– Jeg ble droppet i siste øyeblikk fra å være eksklusiv for Prada. Jeg skulle egentlig ned og møte de, men så fikk jeg mail om at de hadde ­funnet noen andre dagen før jeg skulle reise. Man vet egentlig ikke noe sikkert før man faktisk går showet.

Personlighet er en ganske stor ting i modellbransjen nå

Når en tar i bruk modeller fra hele verden er det mye logistikk som skal på plass. Moteukene flytter seg fra by til by, men modellene er ofte de samme. Likevel lønner det seg å bo i en av de gjeldende byene, som for eksempel Paris.

– Jeg mistet Yeezy-showet (Kanye Wests Adidas-kolleksjon journ. anm.) i Paris fordi jeg ikke bodde der. De ringte meg, avtalte lønn, når jeg skulle reise og alt, men så ringte de meg to dager etterpå og sa at de hadde en modell som allerede var i Paris.

Mer enn et pent ansikt
I takt med veksten til herremote og sosiale medier, har herremodeller blitt mer og mer profilerte. Modeller som Luka Sabbat, Jordan Barrett og Lucky Blue Smith er mer enn kjente ansikter fra catwalken – de er blitt kjente navn som sitter på første rad på andre shows.  

– Personlighet er en ganske stor ting i modellbransjen nå. Han som «scoutet» meg sa at han bare ser etter folk som det ikke virker som prøver å være modell. Om man går rundt og prøver å bli modell så ­mister man på en måte greien.

Under intervjuet kommer Girson Dias, kjent fra A-laget og som DJ Girson, bort og hilser. Han påpeker at det må være første gang han ser Rokne på dagtid. Han er stort sett å se på pressebilder eller utesteder.

Dans og influensa
Rokne gjør mest motevisninger, men tar flere bildekampanjer. Han har allerede Kaibosh, Cheap Monday, ASOS og Schön! Magazine bak seg, det er hvertfall de han kommer på.

– Jeg var i Oslo for å hjelpe en ­tjommi med en eksamen. Vi tok bilder ute i skogen i fire minusgrader, og alt jeg hadde på meg var en pyjamas. Etter det dro vi på fylla før jeg tok flyet tilbake til Bergen på kvelden.

Dagen etterpå våknet han med ­influensa, av at mobilen ringer.

– «Hei Nicho, hvor langt unna ­flyplassen bor du?» «30 minutter» «Ok, kan du ta et fly som går om to timer?»

Han ble sendt til London for å gjøre en reklamekampanje for ASOS.

– Vanligvis har jeg jo bare gjort sånn (high end fashion), hvor du bare skal stå helt streit. Men her skulle vi liksom stå og danse i seks timer, og ha det jævlig fett. Til slutt var det bare beina mine som kom med på forsiden.

Modellboble
– Det er helt sykt spesielt når man er på fashion week. Man lever ­liksom i en slags boble. Spesielt etter en ­visning, om man går bortover gaten på vei til en ny visning, så følger det tre fotografer etter deg og tar bilder.

Hva folk går med på gaten ­under moteuker har de siste årene blitt nærmest like viktig som hva ­merkene presenterer. «Street style» fotografer som Tommy Ton og Yvan Rodic (FaceHunter) gjør sitt virke av å ta bilder av moteukenes mest ­fasjonable deltakere, og da er ­modellene høyt på rangstigen som motiv.

– De spør ikke om å ta bilde, de bare går der og knipser mens du går der og snakker med tjommi. Det er ­liksom én uke hvor alle vet hvem du er, og så kommer du tilbake til det normale liv, da sprekker boblen.

Champagnebobler
Selv om moteukene ikke er like glamorøse for modellene som ­fasaden skulle tilsi, så er det ikke bare arbeid uten lek. De store ­motehusene arrangerer etterfester hvor ­næringslivstopper, artister, moteeliten og modellene er invitert.

– Festene er ofte ganske pretensiøse greier, men det er jo alltid gøy. Nå i Paris var vi på en fest der jeg er ganske sikker på at Skepta var DJ.

Festene er ofte ganske pretensiøse greier, men det er jo alltid gøy

Han mener også å huske at det var en fra rapkollektivet A$AP Mob som slapp han og vennene inn. Nøyaktig hvem av dem det var, vet han ikke, men det var ikke A$AP Rocky.

Palasser, «sky barer» og andre ­glamorøse lokaler huser disse ­festene. Rokne minnes en stor fest med et basseng midt i lokalet, hvor han nesten endte opp med å drukne.

– Med litt alkohol i blodet, så stupte jeg ut i, selv om jeg er ikke så flink til å svømme. Det gikk fint til slutt, men når jeg får hodet under vann så skjer det ting.

Mens du venter på flere plakater og forsider med Rokne, kan du følge hverdagen hans som modell på ­instagram, @bare1kis.

Neste artikkel
Da Tromsø inntok Bergen