Nekrolog for et indieselskap
I fem år har Klangkollektivet spyttet ut sterke albumutgivelser fra artister som kanskje akkurat du har sett live, men som har passert under radaren for folk flest. Kanskje ristet du på hodet til Monstereo og Electric Eye, eller så ettertenksomt ut i luften til Ekkolodd og Línt, eller kanskje du lot deg rive med av harmoniene til Lumikide. Kanskje smakte du på vinylkaffen deres, hva enn det er. Kanskje sang du i dusjen til Alexander von Mehren.
6. mars 2017
TEKST Tellef Solbakk Raabe
illustrasjon Tord Torpe

 

Klangkollektivet ble (helt sikkert) stiftet en regntung septemberkveld i 2012. Resten er en historie, som slutter her.

 
Det handler om deg
I fem år har Klangkollektivet spyttet ut sterke albumutgivelser fra artister som kanskje akkurat du har sett live, men som har passert under radaren for folk flest. Kanskje ristet du på hodet til Monstereo og Electric Eye, eller så ettertenksomt ut i luften til Ekkolodd og Línt, eller kanskje du lot deg rive med av harmoniene til Lumikide. Kanskje smakte du på vinylkaffen deres, hva enn det er. Kanskje sang du i dusjen til Alexander von Mehren.

Alle disse opplevelsene virker dagligdagse i en digitalisert medieverden der all musikk er tilgjengelig ved et tastetrykk, og band gledelig selger sjelen sin for å spille på by:Larm. Men bak alle dine konsertopplevelser, streams, og ikke minst bak den energien og entusiasmen som kreves for å få et band til å gå rundt, skjuler det seg selvsagt hedersmenn.

Det handler om kjærlighet
Gjennom fem års drift har gjengen som utgjør Klangkollektivet fremdeles ikke tatt ut lønn. Grafikere og bookingagenter har kanskje fått en liten bit av driftsinntektene, men det er lagt inn tusenvis, TUSENVIS, av frivillige arbeidstimer. Undergrunnen vil alltid være avhengig av ildsjeler, men sjeldent har Ildsjelen med stor «I» vært mer synlig. Solgunn Slåtto lever virkelig opp til sitt eget fornavn, for entusiasmen hennes er smittsom nok til å få titalls voksne mennesker med solid universitetsutdanning til å jobbe gratis. Og nå er det altså over. Og hva står igjen?

Platene er der for alltid, noen av bandene ruller videre, nye artister skyter frem, og ivrige plateselskap popper opp som paddehatter. Sverre Vik i nyoppstartede Tik Records skriver på Facebook om hvordan han «drømte om å en gang starte noe lignende selv».

Det handler om penger
Slik vil det fortsette. Nye fanziner, nye indielabels, nye klubbkonsepter og nye rockeband vil være det kuleste for et begrenset miljø rundt Nygårdshøyden i en begrenset tidsperiode. D2 får sine kulturskribenter, de mest suksessrike bandene signeres til plateselskap som faktisk har råd til å legge ut for en Europaturné, og de kuleste plateselskapene blir kjøpt opp av større haier. Visste du at superhippe selskap som Young Turks, Matador, XL og Rough Trade har samme eier?

Klangkollektivets Solgunn Slåtto ble intervjuet i den aller første utgaven av Stoff, for ganske nøyaktig to år siden. Der uttalte hun at «det sier seg selv at det ikke handler om penger i vårt miljø». Men det gjør det dessverre, når studielånet skal nedbetales.

Det handler om utskiftning
Klangkollektivet betegner en epoke i Bergen. Klangkollektivet er en viktig aktør i Norges populærkulturelle historie. For Klangkollektivet var superkule premissleverandører for undergrunnsmusikk i et normert masterløp. Og med nye studenter kommer nye ildsjeler på plass. Håper jeg, i alle fall. For uten studenter som Solgunn Slåtto, hadde Bergen vært en fattig by.

Klangkollektivet arrangerer en siste «Klangkveld» på Østre, 18. mars. Stoff anbefaler en gravøl sammen med Línt, Monstereo, Ekkolodd og danske The Entrepreneurs.