Undervannsopptak og «cello-techno»
For fjortende år på rad inviterer Borealis til et femdagers underholdningsprogram for Bergens borgere. Festivalen vil by på underholdning utenfor den kjente «artist på scene»- modellen: Med en spenstig kombinasjon av visuell og auditiv kunst skal verdenssynet til lytterne utfordres. På programmet står det musikk, kunst og performance som skal skape like mange tanker som sinnsstemninger hos publikum.
9. mars 2017

Dette er hva du bør få med deg under årets Borealis festival.  

 

TEKST ANNA NORDAHL CARLSEN
FOTO MAGNUS H. SUNDE, BOREALIS 2016

 

 

For fjortende år på rad inviterer Borealis til et femdagers underholdningsprogram for Bergens borgere. Festivalen vil by på underholdning utenfor den kjente «artist på scene»- modellen: Med en spenstig kombinasjon av visuell og auditiv kunst skal verdenssynet til lytterne utfordres. På programmet står det musikk, kunst og performance som skal skape like mange tanker som sinnsstemninger hos publikum. 

 

Onsdag 8.3
Nykirken & Havforskningsinstituttet skur 17 Åpningskonsert: kl 19:00 – 20:30
Komponisten Øyvind Torvund har­ skrevet et musikkverk for Sjø­fors­varets musikkorps. Messingmusikken skal opphøyes av Jaga Jazzist- pianisten Øystein Moens ska­pe­nde synthesizer. Under åpnings­­sere­mon­ien vil festivalens tilknytning til byens materielle til­stedeværelse komme tydelig fram. Her vil publikum sammen med kunstneren Jana Winderen ut­forske marinens historie med undervanns­opptak og egne felt­opptak. Oppbevaringsbygget og Kirken skal bindes sammen når improvisasjonskollektivet SPUNK flettes inn i Sjøforsvarets musikkorps.

 

Fredag 10.3
Bergen Kunsthall Paneldebatt kl 13:00 – 14:30: The world is shit. Why do we do this?
I Bergen Kunsthall skal musikkunstens politiske funksjon diskuteres. På hvilken måte kan eksperimentell musikk fremme toleranse i en verden preget av populisme og terrorfrykt?

Kunstnere på tvers av festivalprogrammet vil diskutere hvordan de gjennom sitt musikalske uttrykk reagerer på endringer i dagens politiske diskurs, og hvordan deres kunstform kan bidra til å skape positive ringvirkninger i form av alternativt politisk engasjement.

Landmark Kunsthall kl 21:00 – 02:30: FUTUREMOVES
Senere på kvelden fylles Kunsthallen med et program som strekker seg over fem timer. Her kan du blant annet­ utforske ditt forhold til teknologi med canadiske Sarah Albu sin aerobics- treningsøkt FutureMovesTM; se hvordan en fiolin dekonstrueres i Angharad Davies & Sebastian Lexer sitt stykke for fiolin, basskabinetter og elektronikk; og lære hva Fluxus- intervensjoner er når N.M.O mikser dette sammen med live techno. Sistnevnte er redaksjonen i Stoff spesielt spent på.

Gjør deg klar for en aften fylt med masse udefinerbar musikk, støy, bilder og bevegelser. For ikke å glemme Borealis sitt eget hjemmebrygg!

Lørdag 11.4
Landmark kl 23:00 – 02:30: Moor Mother, Abu Alu, DJ Marfox
Rap-definisjonen vil nå nye nivåer når Moor Mother fra Philadelphia og Abdu Ali fra Baltimore finner fram mikken på Landmark lørdag kveld. Camae Ayewa sitt Moor-mother prosjekt er kjent for å blande protester og poesi med en afrofuturistiske musikkstil (hva enn nå det er?). Abdu Ali rapper om homofobi og rasisme, til en hiphop- stil selv ikke de tøffeste bergenserne kjenner til. Senere vil Lisboas angloesisk-portugisiske undergrunn prege nattens danse­gulv, når DJ Marfox fra Lisboas anerkjente selskap Príncipe byr opp til dans.

 

Søndag 12.3.
Grand Bergen, festsalen  kl 18:00-19:00: HELITONES
Siste dag av festivalen vil Borealis vise publikum en bisarr verdenspremiere. Da skal nemlig Lawrence Lek fremvise sitt spesiallagde videospill, formet som en virtuell utflukt i en verden med bergensliknende topografi. 1. personsspillet er konstruert for å kombinere Oliver Coates sitt musikkverk som benytter seg at et jentekor, cello, fløyte og kontrabass. Ryktet sies at Coates skal spille «cello-techno» – spennende!