Posterboy #5
Hvorfor finnes det så mange sprelske navn og logoer på frisører? Selv tipper jeg på to faktorer: Frisører går ett år design og håndverk før de begynner frisør andreåret videregående, så de får alle en liten designspire plantet tidlig. I tillegg er nesten alle frisører små bedrifter som ikke følger designmalen til en kjede, men tar ansvar for både navn og logo selv. Resultatet er en kreativ overflod av sjarmerende ideer og ordspill som i alle fall beriker min hverdag. Det skal også nevnes at jeg ikke har gått til frisør siden jeg var 4, så jeg er like nøytral som jeg er gjerrig. Her er mine ti favoritter i Bergen.
7. september 2017
TEKST og mobilfoto Ola Lysgaard

 
Denne spalten har så langt vært meg som skryter av Bergens plakater, men det var skuffende lite ute i gatene nå rett etter sommeren. Så da vender jeg heller designbrillen mot en pryd du finner i alle norske byers gater, men som sjeldent får skryt for mangfoldet og kreativiteten de bidrar med. Jeg snakker selvsagt om logoene til frisørsalonger.

Hvorfor finnes det så mange sprelske navn og logoer på frisører? Selv tipper jeg på to faktorer: Frisører går ett år design og håndverk før de begynner frisør andreåret videregående, så de får alle en liten designspire plantet tidlig. I tillegg er nesten alle frisører små bedrifter som ikke følger designmalen til en kjede, men tar ansvar for både navn og logo selv. Resultatet er en kreativ overflod av sjarmerende ideer og ordspill som i alle fall beriker min hverdag. Det skal også nevnes at jeg ikke har gått til frisør siden jeg var 4, så jeg er like nøytral som jeg er gjerrig. Her er mine ti favoritter i Bergen:

10. Chik Hair – Håkonsgaten 17
Vi starter med en skikkelig klassiker. Jeg tror ikke du finner et tettsted i Norge uten en versjon av “K-en er en saks”-logoen. Når vi i tillegg får et ordspill, hvor begge betydningene gir mening, ja da snakker vi folkekjært og tradisjonsrikt design.

9. Real-M-Frisør – Håkonsgaten 16
Hva er en real m? Hva er greiene som stikker ut av saksen? Hva gjør t-skjorten der? Driver de med vaskeritjenester, eller klesbutikk på siden? Real-M-Frisør får pluss for å gjøre meg skikkelig nysgjerrig, samt å balansere salaten av inntrykk med et ryddig sort-hvitt uttrykk.

8. Lord Salong – Strandgaten 14
Lord tenker ett steg lengre enn Chik. Hvorfor binde seg til de konforme reglene for hvilke bokstaver som ligner på en saks? Bare putt den midt inni en O! Bæm! En salong som tydelig tør å tenke nytt og burde få skryt for det.

7. TTE Klippotek – Håkonsgaten 25
“Skjer ikke så mye, var bare innom klippoteket.” Litteraturhus og hippe kafeer tre til side, det er helt klart dette du vil skryte av når du presenterer livet ditt som om det er spennende. Og det stopper ikke der! TTE står for Tillit Trygghet Engasjement?! Imens de andre leker seg med ordspill og sakselogoer putter denne bedriften kjerneverdiene rett i navnet. Her kan du både føle deg trygg på å ikke bli klippet i øret, og at de driver et seriøst etablisement.

6. Scott Herrefrisør – Vestre Torggaten 24
Kanskje det mest geniale innenfor markedsføring siden plastposen. Hva gjør du når du har en herrefrisør rett ovenfor fotballpuben? Du putter en fotball i logoen din såklart! Rett i hjertet på målgruppen, ikke’no jåletull. Herre + frisør + fotball, noen spørsmål? Jeg føler brysthåret mitt vokser bare av å stirre på den, og det er kun Scott som er mann nok til å trimme det.

5. Wenche Frisør – Strandgaten 18
Du har ingen K eller O i navnet, men du har skikkelig lyst å få en saks inn der likevel. Mange hadde sikkert gitt opp, men ikke Wenche. Den store W-saksen snakker et klart språk: Fuck Chik, fuck Lord, vi er mer kreative, mer vågale, og ingen kan stoppe oss. Jeg vet ikke om jeg selv hadde turt å klippe meg hos disse anarkistene, men om jeg noen gang føler for hanekam så er Wenche øverst på listen.

4. Estilo Frisør – Vaskerelven 19
Internet Explorer-logoen med emosveis. Og hva er første bokstaven i emo? Ja, Estilo viser hvor tettpakket med referanser og følelser du kan gjøre en enkel bokstav. Har du noensinne gått forbi Estilo uten å bli glad av denne logoen? Den ukjente gatekunstneren som har puttet inn F-en poengterer dette perfekt. Estilo er en fest, og det eneste den manglet var et ordspill.

3. Saksedans Frisør – Bjørnsons gate 7
Nå har vi kommet til topp tre, og de er alle perfekte på hvert sitt område. Saksedans har det beste navnet på noen frisørsalong, punktum. Jeg kan ikke lese navnet uten å få utallige bilder i hodet av frisører som gjør en slags krabbedans med en saks i hver hånd, mens de vagler rundt til upbeat musikk og klipper fornøyde kunder. Hadde de hatt en like tullete logo hadde de nok vært på toppen, men jeg klandrer de ikke for å tone det ned med noen geometriske former i fine farger.

2. Marken Frisør – Marken 13
Det beste skiltet. Det mest unike skiltet. Hva ER dette skiltet? Murpuss, skrapt vekk for å vise blå flis under, gjort i en tydelig håndtegnet skrift som balanserer i mellom å være stilren og helt ekstremt tullete. Det minner meg mest om et design fra Narves1 Biblioteket, Norges mest framtidsrettede tegneseriekollektiv. Om et par år vil kanskje skiltet bare se utdatert ut, men i 2017 har det et mer tidsriktig design enn Østre og Landmark på en gang.

1. Hairport – Øvre Ole Bulls plass
Saksedans balanserte sitt fantastisk tullete navn med en seriøs logo. Hairport går i helt motsatt retning. Ikke bare har de ordspillet i navnet som gir null mening, de har også den rareste logoen jeg har sett på noen frisørsalong noensinne. En slags blobbete person med skinnende 60-tallssveis, én arm bak hodet og et lurt blunkesmil? En androgyn karakter, kanskje for å understreke at de er en unisex frisør? Er det ment å være en flyvertinne, som jo en gang var moteikoner? Hairport svarer ikke på spørsmålene de presenterer, men jeg bryr meg ikke. Mest sannsynlig smiler vel logoen fordi den vet den er best. Her er det ikke spart på noe, et prakteksempel på hvor morsom og særegen du kan være som frisør, og jeg håper de gjør det så bra at de blir en nasjonal kjede som kan vise kjedelige Cutters hva denne fantastiske bransjen står for.