singel.zip

SINGELKLUBBEN

TEKST Ingrid Marie Vikhammer Sandvik
Foto Fredrik Geving Bedsvaag

 

Brilliance Records gir ut sin hundrede singel under konseptet Diamond Club. Nå skal selskapet starte opp i London.

 
– Jeg ser helst etter et prosjekt som er helt uberørt og ingen har hørt om. Det er det som er gøy – å oppdage noe nytt, sier Ruben Nesse, direktør i Brilliance.

Siden 2010 har han drevet plateselskapet og bookingbyrået som fører konseptet Diamond Club. Her forsøker Nesse å slippe to singler i måneden, gjerne fra ferske band som ikke har blitt oppdaget ennå. På merittlisten står blant annet debutsingelen til Kid Astray, Kaja Gunnufsen, Silja Sol, Strange Hellos, HesterV75 og Klangstoff. I oktober slipper konseptet sin hundrede singel.

– Noen ganger kan det være vanskelig å finne den rette låten. I dette tilfellet var det svært krevende, men den falt på plass i siste liten, sier Nesse.

Starter opp i England

Singelslippet blir feiret på en ganske så grandios måte.

– Jeg har nådd en slags milepæl, så neste år starter jeg og Andrew Rhodes Diamond club UK i London. Jeg har lekt med tanken på å gjøre dette i andre land lenge, forteller Nesse.

Foreløpig har de landet en avtale med Vice Magasin om å bruke en av klubbene de eier i London til å starte et eget klubbkonsept. Ellers vil det være mye av det samme Nesse gjør i Norge, bare at det nå skal søkes etter britiske band.

– Det blir litt annerledes. Det er for eksempel ikke like lett å få de britiske inn på nasjonal radio som i Norge. Heldigvis finnes det andre måter du kan skape oppmerksomhet på, som gjennom Spotify, reklame og slikt.

Utvidelsen markeres med slipp av singel nummer hundre på konsertscenen til Landmark 10. november, og konsert i Oslo.

Topper listene

– Ligger det noen penger i dette?

– Ja, overraskende nok. Etterhvert som jeg holdt på ble jeg kjent med NRK p3 og hva de er ute etter. Etter jeg startet Diamond Club har en tredjedel av singlene vært topplistet på nasjonal radio. Det er det penger i for både artist og plateselskap.

Han forteller at det er lettere å gi ut singler enn fulle album i dag. På den måten kan han følge band som ennå ikke har spilt inn noe gjennom første tiden i studio og gi tilbakemelding. Halvparten av utgivelsene på Diamond Club er det første bandene har gitt ut. Han mener satsingen på singler har blitt vanligere enn det var for fem år siden.

– Jeg kom litt i forkjøpet. Nå er det singler folk satser på ettersom det passer bra inn på Spotify og andre strømmetjenester. Før var det vanlig å gi ut EP og album på plateselskap, men ikke singler. Diamond Club er på den måten litt unikt i norsk sammenheng i og med at det var en
ren singelklubb fra starten av.

– Hva betyr dette for albumet og EP-en?

– Jeg tror kanskje albumet er døende. Det er bruk og kast. En låt ligger i en spilleliste på Spotify,
så kommer en ny singel og blir det neste. Det er litt trist. Jeg digget album da jeg vokste opp.

« etter jeg startet diamond club har en tredjedel av singlene vært topplistet på nasjonal radio »

 

 

 

 

Satser på sære ting

Den siste tiden innrømmer Nesse at det har blitt vanskeligere å være først ute med å finne prosjekt ingen har hørt om.

– Det er mange om benet og det er inflasjon i enkelte typer artister. Jeg tror folk ser litt etter noe som stikker seg ut. Vi kan ikke ha fem Astrid S’er, så de store selskapene satser på litt mer sære ting. Han forteller at folk er veldig ivrige, og at det nærmest har blitt en kamp om å signere artister, gjerne før de har gitt ut noe.

– Før opererte små og store selskaper på forskjellige felt, nå står jeg ved siden av Sony Music på konserter. Nye og ukjente prosjekter gjør det veldig bra for tiden og genererer mye på streaming.

En tendens Nesse ser i musikkmiljøet er at det blir færre band og flere solo-prosjekter.

– Nå er det hip-hop, EDM og pop-prinsessene som regjererer. Men det kan hende at det bare er en periode. Jeg håper folk finner en CD eller en Vinyl hos besteforeldrene og bestemmer seg for å starte band og at det kommer på moten igjen innen fem år.

– Men hadde du sagt ja til å gi ut en singel med for eksempel Kygo?

– Jeg hadde nok sagt ja til å gi ut en demo. Jeg står for hele sjangerspekteret; hip hop, shoegaze, hardcore, rock og EDM.


Ansvarlig redaktør: Ingrid Marie Vikhammer Sandvik. Nettredaktør: Marcus Lauritsen. Kontakt oss på red@stoffmagasin.no vt-sirkel10-redigert unit-skarpere grønn