Bad vibes, en god idé
Har du fått det med deg? Bergen har fått et nytt label for psykedelisk musikk. Hvis dette er første gang du hører om Bad Vibes, så er det ikke så rart. Du har ikke akkurat gått glipp av noe storstilt slipp. – Vi datt bare ut med at vi var et label,­ forteller Christian Wiese. – Det skjedde i forbindelse med singel­slippet til Dr.Crook’s. Singelen ramlet for så vidt også bare ut. Det var litt sånn «åja, nå er visst labelet ute.»
16. november 2015

 

Tekst Oda Sund  
Foto Hans Sebastian Haram

 

Har du fått det med deg? Bergen har fått et nytt label for psykedelisk musikk.

Hvis dette er første gang du hører om Bad Vibes, så er det ikke så rart. Du har ikke akkurat gått glipp av noe storstilt slipp.

– Vi datt bare ut med at vi var et label,­ forteller Christian Wiese.

– Det skjedde i forbindelse med singel­slippet til Dr.Crook’s. Singelen ramlet for så vidt også bare ut. Det var litt sånn «åja, nå er visst labelet ute.»

Bad Vibes er det nyeste til­skuddet i jungelsen av Bergens­baserte plate­selskap. Bak labelet står Ole Kristian Einarsen, Christian Wiese, Pål Alvsaker og Ole Veim. De to førstnevnte spiller begge i bandet­ Dr. Crook’s Magic Playground som, per dags dato, er det første og ­eneste bandet signert til labelet. De to andre gutta sitter på erfaring­ fra arrangørsiden som tidligere bookingansvarlige for TrashPop og Studenthusene i Kristiansand.

Dønn seriøst

– Det er en fin aura i det å ikke stresse det for mye. Bare gjør det som er rett til rett tid, fortsetter Einarsen.

Selv om det ikke er så mye info å finne om labelet enda, er det man finner helproft. Skjønt alt kan virke proft med design fra designhuset Overhaus (bak logoen til Klangkollektivet, Nobel Bopel, Fett red.anm).

– Når en først gjør noe, skal en gjøre det så bra som mulig. Bad Vibes er dønn seriøst! forteller Einarsen.

– Ambisjonen er å gjøre ting som er fett, gi ut musikken vi har troen på og promotere den. Bad Vibes skal stå som et springbrettselskap hvor folk får den lille plattformen de trenger, fortsetter han.

 

Startet som bookingbyrå

Det hele begynte med å booke jobber for Dr.Crook’s Magic Playground. De har mottatt flere ­demoer, men de venter til våren med å signere flere. I første omgang er det Dr.Crook’s som står i fokus, og når debutplaten kommer, skal den ut på fysisk format.

– Vi tenker å kjøre det ut på sju­tommer. Det blir skamfett! Det er noe med å høre psyke på vinyl, forteller­ Wiese.

– Og kassett, skyter Alvsaker inn.

Kassett?

– Kassett er nice, billig og du kan lage den selv. Bare å ta det opp hjemme på rommet, sier Alvsaker i kassettens forsvar.

– Kassett er nostalgi og samlemani. Et fett medium på alle andre måter enn lyd, mener Wiese.

Einarsen kan fortelle at han var på en slippfest for en kassett her om ­dagen. Hvem kassetten var med husker han ikke, men konstaterer at det var en slippfest for en kassett i 2015. Det virker som gutta er innforstått med at å utgi på kassett er toppen av hipstermania.

– Det er i alle fall sykt mye enklere å gi ut ting enn hva man skulle tro, forteller Wiese.

Enda et Bergensbasert label…

Jeg prøver meg forsiktig med å konstatere det faktum at det begynner å bli en del plateselskap i Bergen nå.

– Ja, det er flust! Det er som den klassiske Harald Eia sketsjen. Snart finner de ikke på bra navn lenger, ler Wiese.

Om du ikke med en gang tok referansen,­ så anbefaler jeg deg å søke opp Tazte Priv med «uavhengige­ labler og plateselskap», en utmerket parodi på «Bergens label- og uavhengige plateselskap-flora».

– Det er ingen grunn til at det ikke skal være flere, mener Ole Kristian.

– Det er en fet optimisme i musikk­miljøet i Bergen. Har du noe å melde, så hører folk.

– Ja, det er en slags «er du god, gjør det selv-ånd», stemmer Wiese i.  

– Vi mener vi dekker et behov vi ser her i Bergen, eller Musikk-Norge ­generelt. Vi har fått bra respons selv om vi ikke akkurat har slått på stortromma for å markere at vi er her, sier Veim.

Ingen vil nok beskylde Bad Vibes for å slå på stortromma. Offentliggjøringen av plateselskapet datt som sagt bare ut.

– Planer om å ha en litt større, ja, kall det slippfest, på Strædet for Dr. Crook’s og Bad Vibes. Det blir vel en eller annen fredag i november, forteller Einarsen.

– Det blir vel konsert og sånt det? nærmest spør Wiese.

– Og  DJ kanskje? En ekte psyk DJ?

– Jeg tror vi har en røykmaskin stående på Strædet, sier Wiese.

–Jeg vet ikke helt hvem det er sin, men vi kan sikkert bruke den.

Plutselig føles det som jeg er midt inne i planleggingen, og intervjuet har tatt en lang tur bort fra den røde tråden.

 

Psyke og nøkkelhanker  

For å komme tilbake på rett spor, spør jeg om minste felles multiplum: psykedelisk musikk, og om det ikke er litt snevert med et label som kun gjør psykedelisk musikk?

– Du kan gjøre jævlig mye under den taggen som label, sier Ole Kristian.

– Psykedelisk musikk er mer en intensjon enn det er en spesifikk lyd. Egentlig er det et innmari vidt begrep. Det kan spenne seg fra el­ektronisk eller den mørkeste doomen, til den mest sommerlige popen du kan tenke deg, forteller Wiese.

Han referer til første gang han ­så­­­­ Woodstock-dokumentaren, og forteller om en stemning og enighet om hva det var, uten at noen egentlig kunne sette fingeren på akkurat hva det innebar.

– Om man kunne det, hadde det ikke vært psykedelisk. Det er ikke snakk om matematikk, legger Veim til.

– Sant. Noen har sikkert skrevet en avhandling om det, og det skal jo vi også, sier Wiese plutselig.

– Hæ? Nå vet jeg ikke lenger hva vi snakker om. Intervjuer jeg ikke et nyoppstartet plateselskap?

– Vi har tenkt å gi ut en fanzine i løpet av 2016. En trykt fanzine med godt lesestoff om psyke. Det er tanken, så får vi se.

Den røde tråden er ikke å finne i mils omkrets, og jeg takker for intervjuet.