by:LARM FOR SCENEKUNST
Hvis du hater alle former for teater, trenger du ikke dra på Frontlosjefestivalen. Festivalarrangjøren Ragnhild Gjefsen har sammen med prosjektleder Ingrid Saltvik Faanes drevet bloggen Frontlosjen som de beskriver som en supporterblogg for scenekunst. 18. - 20. februar blir bloggen til festival hos Cornerteateret på Møhlenpris. Kompaniene festivalen viser er for profesjonelle til å kalles amatører og for ukjente til at de har klart å etablere seg. Gjefsen forteller at minifestivalen på denne måten gir rom for scenekunstnere som faller mellom to stoler.
2. februar 2016
Tekst og foto Rania Broud

 

Hvis du hater alle former for teater, trenger du ikke dra på Frontlosjefestivalen.

 
Festivalarrangjøren Ragnhild Gjefsen har sammen med prosjektleder Ingrid Saltvik Faanes drevet bloggen Frontlosjen som de beskriver som en supporterblogg for scenekunst. 18. – 20. februar blir bloggen til festival hos Cornerteateret på Møhlenpris. Kompaniene festivalen viser er for profesjonelle til å kalles amatører og for ukjente til at de har klart å etablere seg. Gjefsen forteller at minifestivalen på denne måten gir rom for scenekunstnere som faller mellom to stoler.

 

På vei opp

Med fire kompanier i  etableringsfasen vises det to danseforestillinger og to teaterforestillinger under Frontlosjefestivalen.

— Vi i Frontlosjen har alltid vært interessert i de nye og mindre kjente scenekunsttiltakerne, forteller Saltvik Faanes.

På denne måten skiller de seg fra de større festivalene som Meteor og Festspillene. Disse har flere visninger om dagen over lengre tid fra etablerte aktører med store navn fra hele verden.

 

Arena for brobygging

En av festivalens visjoner er å forene krefter mellom kompanier som er i etableringsfasen. Blant annet tilbyr de et faglig program i form av seminar, workshop og lukkede samtaler for å gi kompaniene tilbakemeldinger på stykkene som fremføres. Formålet er at festivalen skal bidra til kompanienes kunstneriske utvikling såvel som å gi dem en arena å spille på.

— Hvor stor andel av publikum vil være fra vennegjengen?

 Ganske stor egentlig. Scenekunstmiljøet i Bergen er jo en stor vennegjeng for det er så lite, sier Saltvik Faanes.

Hovedmålet med festivalen er ikke å nå ut til et nytt eller større publikum. Kompanienes nettverk og nettverket til festivalarrangørene tas i bruk for å få publikum til å dukke opp. Gjefsen mener det ikke er et nederlag at de besøkende i større grad vil være bekjente. Prosjektlederen håper likevel at Frontlosjefestivalen kan være et sted hvor de ukjente kompaniene blir sett av større arrangører.

– Hvis du hater alle former for teater så må du ikke komme på Frontlosjefestivalen. Med mindre du gjør det for å kaste tomater, og det er sikkert gøy, sier Gjefsen.

Administrativ leder og bidragsyter til festivalen, Marie Kallevik Straume i kompaniet Hennes Majestet, stiller seg positiv til bloggernes initiativ. Hun sier at at det er en utfordring å jobbe alene og mener at det unge scenekunstmiljøet kan styrkes ved hjelp av samarbeid.

— Er det nødvendig med en slik festival?

Det kan få øynene opp for aktørene som er med og det er fint for oss. Festivalen gir mer oppmerksomhet som er rettet mot oss mindre kjente, forteller Kallevik Straume.
 

DANS
  • Danseren Jennifer Dubreil Houthemann, kjent fra danseensembelet Carte Blanche, er først ut på festivalens premieredag med soloprosjektet ZOE. En dans om Zoe, en 93 år gammel kvinne, og hennes universelle nostalgi om livets ulike faser.

Spilles torsdag 18. februar kl. 20.00.

 

  • Den lokale dansekunstneren Lisa Colette Bysheim viser danseforestillingen med komponist og perkusjonist Frederick Schjeldrup Fugue – Fju:g/. Med referanse til barokkmusikken av samme navn er dette en danseforestilling om møtet mellom to kunstnere fra forskjellige felt som følger fugens strenge regler.

Spilles fredag 19. februar kl. 20.00.

 

TEATER
  • Svein Hofseth Hovland sitt regidebut med forestillingen Å GJØRE HEL tar for seg tema som integrering og fellesskap. Medvirkende har han med seg utøverne Lise Aagaard Knudsen, Magnhild Marie Krog, Ingvild J. Våge og Bjarne Liland.

Spilles lørdag 20. februar kl. 18.00.

 

  • Festivalen avsluttes med det snart to år gamle bergensbaserte kompaniet Hennes Majestet. Med teaterforestillingen Drømmen tar de tempen på samfunnet og setter søkerlyset på velferdsdrømmen.

Spilles lørdag 20. februar kl. 20.00