Debatt Tre kule Quiz Løst gjenfortalt Under beltestedet
29.02.2016
KULTURSTOFF
Fant ikke kvinner
Tekst Varg Lukas Folkman
Foto Fredrik Geving Bedsvaag

 

Kun to kvinner spiller under Uken. Det er greit, mener bookingsjef Oscar Skulberg.

Hva har vært hovedfilosofien bak bookingen til Uken i år?

–  Å treffe så bredt som mulig. Vi er jo en studentfestival, og studentene i Bergen er en stor mengde mennesker som liker vidt forskjellige ting. Så vi vil tilby alt fra det store til det små for å prøve å treffe bredt hva sjangere angår.

Dere skal ha skryt for å ha hatt ørene retta fremover med artister som Ary og Gundelach. Har det vært en prioritet å booke mindre kjente artister?

– For meg har det vært veldig viktig. Jeg er veldig opptatt av å vise frem artister som er nye og i vinden. Som Ary som hele Norge har troen på. Gundelach spilte jo nettopp på Trondheim Calling og er også en folk er engasjerte for. Så traff vi jo godt på Anderson Paak nå også. Albumet hans er et av årets beste spør du meg.

Det er få kvinnelige artister. Bare to av tretten. Synes du dette er problematisk?

– Det er jo som Susanne Sundfør selv sa da hun en gang vant pris. Jeg synes ikke man skal måle i menn og kvinner. Det er viktig å ha med kvinner også. Vi har Ary og Fay Wildhagen som er fantastiske kvinnelige artister. Store norske kvinnelige artister spiller jo i byen i den perioden, så det gjør at det er enda færre for oss å booke sånn sett.

Det er heller ikke så mange bergensbaserte artister. Dere har Sony Alven, men Bergen er jo viden kjent  som en kulturby. Hadde det vært et poeng å booke flere herfra i fremtiden?

– Vi hadde jo Kygo ifjor. Så det er ikke som om jeg prøver å unngå bergensartister. Jeg vil heller tenke på å få et bra program musikalsk, og så får heller det regionale komme etter.

En ting vi lurer fryktelig på: Hva er greia med DDE?

– Med DDE er det jo en fest rett og slett. Det er allsang som treffer studenter veldig godt. Engelen har jo kritisert line upen siden DDE spiller, men det blir jo veldig feil å fokusere på en artist når vi har et mangfold av artister. DDE er en tradisjonsgreie som funker, og er utsolgt årene de er booket.

For den gjengse bergensstudent kan det bli seende litt ut som et festinnslag for halvironiske NHHere?

– Det er greit å kritisere det bare for å kritisere det, men jeg synes man skal se på hele musikkprogrammet. Så får heller de som ikke vil dra på DDE, ikke dra. Jeg tror det kommer til å bli veldig morsomt.

Hva var tankegangen bak bookingene gjort til festivaldagen?

– Det har jo vært mye snakket om dette i Studvest og overalt før, men vi ville skape festivalstemningen i form av at man er på et spillsted en hel dag. Vi er ikke Øya. Det er ikke 20 forskjelle artister på 20 forskjellige scener. Det er en scene, og da var det å finne en pakke som funka og som ikke minst kunne selge billetter.

Som du selv sier, så bærer det jo litt preg av å virke som en pakke. For med OMVR, Arif og Karpe så vil det jo unektelig fremstå som to på support for en hovedattraksjon. Hva er det egentlig som skiller dette fra en vanlig konsert?

– Det som var tanken var jo å skape følelsen av festival. Da sitter du kanskje på en scene på Slottsfjell eller Øya og så er det ulike band utover dagen. Da er det jo naturlig at det største bandet spiller til slutt, og at de andre bygger opp til det. Så har vi sånt som BMI som skal gi det en litt annen dynamikk.

Når det først er en festivaldag. Hadde det ikke vært naturlig å booke fra en rekke forskjellige sjangere, så det hadde blitt litt for alle?

– Det et er bare en dag med totalt fire innslag, så det var jo et valg om man skulle ha et bredt spekter av sjangere eller om man skulle knytte det sammen med en rød tråd. Jeg føler det appellerer bedre når man ikke har mange forskjellige sjangere. Så det ikke blir kræsj.

KULTURSTOFF
Fant ikke kvinner
Tekst Varg Lukas Folkman
Foto Fredrik Geving Bedsvaag

 

Kun to kvinner spiller under Uken. Det er greit, mener bookingsjef Oscar Skulberg.

Hva har vært hovedfilosofien bak bookingen til Uken i år?

–  Å treffe så bredt som mulig. Vi er jo en studentfestival, og studentene i Bergen er en stor mengde mennesker som liker vidt forskjellige ting. Så vi vil tilby alt fra det store til det små for å prøve å treffe bredt hva sjangere angår.

Dere skal ha skryt for å ha hatt ørene retta fremover med artister som Ary og Gundelach. Har det vært en prioritet å booke mindre kjente artister?

– For meg har det vært veldig viktig. Jeg er veldig opptatt av å vise frem artister som er nye og i vinden. Som Ary som hele Norge har troen på. Gundelach spilte jo nettopp på Trondheim Calling og er også en folk er engasjerte for. Så traff vi jo godt på Anderson Paak nå også. Albumet hans er et av årets beste spør du meg.

Det er få kvinnelige artister. Bare to av tretten. Synes du dette er problematisk?

– Det er jo som Susanne Sundfør selv sa da hun en gang vant pris. Jeg synes ikke man skal måle i menn og kvinner. Det er viktig å ha med kvinner også. Vi har Ary og Fay Wildhagen som er fantastiske kvinnelige artister. Store norske kvinnelige artister spiller jo i byen i den perioden, så det gjør at det er enda færre for oss å booke sånn sett.

Det er heller ikke så mange bergensbaserte artister. Dere har Sony Alven, men Bergen er jo viden kjent  som en kulturby. Hadde det vært et poeng å booke flere herfra i fremtiden?

– Vi hadde jo Kygo ifjor. Så det er ikke som om jeg prøver å unngå bergensartister. Jeg vil heller tenke på å få et bra program musikalsk, og så får heller det regionale komme etter.

En ting vi lurer fryktelig på: Hva er greia med DDE?

– Med DDE er det jo en fest rett og slett. Det er allsang som treffer studenter veldig godt. Engelen har jo kritisert line upen siden DDE spiller, men det blir jo veldig feil å fokusere på en artist når vi har et mangfold av artister. DDE er en tradisjonsgreie som funker, og er utsolgt årene de er booket.

For den gjengse bergensstudent kan det bli seende litt ut som et festinnslag for halvironiske NHHere?

– Det er greit å kritisere det bare for å kritisere det, men jeg synes man skal se på hele musikkprogrammet. Så får heller de som ikke vil dra på DDE, ikke dra. Jeg tror det kommer til å bli veldig morsomt.

Hva var tankegangen bak bookingene gjort til festivaldagen?

– Det har jo vært mye snakket om dette i Studvest og overalt før, men vi ville skape festivalstemningen i form av at man er på et spillsted en hel dag. Vi er ikke Øya. Det er ikke 20 forskjelle artister på 20 forskjellige scener. Det er en scene, og da var det å finne en pakke som funka og som ikke minst kunne selge billetter.

Som du selv sier, så bærer det jo litt preg av å virke som en pakke. For med OMVR, Arif og Karpe så vil det jo unektelig fremstå som to på support for en hovedattraksjon. Hva er det egentlig som skiller dette fra en vanlig konsert?

– Det som var tanken var jo å skape følelsen av festival. Da sitter du kanskje på en scene på Slottsfjell eller Øya og så er det ulike band utover dagen. Da er det jo naturlig at det største bandet spiller til slutt, og at de andre bygger opp til det. Så har vi sånt som BMI som skal gi det en litt annen dynamikk.

Når det først er en festivaldag. Hadde det ikke vært naturlig å booke fra en rekke forskjellige sjangere, så det hadde blitt litt for alle?

– Det et er bare en dag med totalt fire innslag, så det var jo et valg om man skulle ha et bredt spekter av sjangere eller om man skulle knytte det sammen med en rød tråd. Jeg føler det appellerer bedre når man ikke har mange forskjellige sjangere. Så det ikke blir kræsj.

Neste artikkel
DUM OG LYKKELIG