Jeg følger NRK p3 på Spotify fordi jeg liker p3. Nylig sto det «Ponyville 2016 – TIX played 3 hours ago». Jeg stusset, for når begynte p3 å spille russemusikk? Og når begynte p3 å spille russemusikk fra produsenten bak gullkorn som «I kveld er det lov å være HORE» og «Vil du være med meg hjem om jeg SKJENKER DEG PÅ SPRIT da?». Etter debattene i kjølevannet av disse russesangene i fjor synes jeg dette er rart. For mitt inntrykk er at p3 ønsker å fremme moderne kjønnsroller til norsk ungdom, gjennom for eksempel seersuksessen SKAM. Dette er dobbelmoral av Norges største musikkanal for unge.
Uansett, det er slik jeg oppdager at p3 abonnerer på spillelisten «Spotify’s top 100 tracks currently in Norway». Og det var slik jeg fant russesangen til russebussen Hydra 2016. Her synger de blant annet: «Ta av deg klærne da, SKLØTTE», «Bli med inn i helvete, hooker en TØS, jeg vil se deg naken så slipp deg løs» og «Jomfru i nød spre dine lår, […] alle er så DRITA». Er dette teksten til årets russelåt?
Jeg er ikke så opptatt av TIX eller The Pøssy Project (sic) som står bak tekstene til russebussene. Det jeg ikke kan fatte eller begripe er at russegutter på 18-19 år ønsker å assosieres med budskapet i sangene. Gutter fra «verdens mest likestilte land». Kaller de venninnene sine for skløtter? Drømmer de om å pule bevistløse jomfruer? Dette er ikke en hip hop-duo som rapper om bitches og bling. Dette er en gjeng VGS-elever som ønsker å profilere seg som Norges kuleste russebuss. Deres egen russesang på Spotify er enda sykere. Der rapper de famlende at «vi er gutta som har kommet for å rive av dameklær», at de bare knuller jenter som er pene, og til sist: «disse gutta er alltid på jakt, hvis du har en bitch må du være på vakt». Uten en mann til å beskytte deg er du altså sjanseløs. Spennende.
Likevel gjensto den største overraskelsen. Når jeg skulle søke opp Hydra 2016 kom jeg over innlegget du ser under, signert «Norges ledende plateselskap».
Sony Norge fronter artister som Bjørn Eidsvåg, Maria Mena, Madcon, Marcus og Martinus. Og Tix. Plateselskapet som serverer Bjørn Eidsvåg til foreldregenerasjonen gir barna deres russesanger om horer, luremuser og skløtter. Jeg skjønner at høye avspillingstall på Spotify gjør at det er mye penger å tjene, men det rettferdiggjør ikke at store bransjeaktører legitimerer verken TIX eller innholdet. I Norge. I 2016.
Men kanskje det ikke er så farlig å fremme et sånt kvinnesyn? Det er jo alltid litt sånn kompisvoldtekt i russetiden.