Debatt Tre kule Quiz Løst gjenfortalt Under beltestedet
27.06.2016
KULTURSTOFF
Vill Vill Vest slipper artister
TEKST SIREN LØKAAS
BILDE MANDELBAUM, CRABFISH & VILL VILL VEST

 

 

Vill Vill Vest nærmer seg hurtig. Nå er de første artistene sluppet.

 

I dag ble de første artistene tilknyttet den ferske festivalen avslørt, og med navn som Chain Wallet, Sløtface, Rytmeklubben, Verdensrommet og Electric Eye (i alt 15 navn) på plass kan en for alvor la forventningene slå rot. I anledning slippet tok STOFF en prat med arrangører og artister for å finne ut hvorfor Bergen trenger en bransjefestival for musikk.

 

By:Larm på nynorsk

Vill Vill Vest er en årlig musikkfestival i tradisjonen av bransjefestivaler som By:Larm i Oslo og South by Southwest i Austin, Texas i USA som, foruten musikk, også tar for seg film og teknologi. Slike festivaler har både konserter og foredrag om nasjonal og internasjonal musikkbransje.  Siste gangen den da rullerende By:Larm ble arrangert i Bergen var i 2004.  

Skjermbilde 2016-06-27 kl. 17.31.39

– Festivalsjef for Vill Vill Vest, Vilde Blomhoff, dere skriver på nettsiden villvillvest.no at det lenge har vært behov for en møteplass i Bergen for nasjonal og internasjonal musikkbransje. Hvorfor trenger lille Norge to musikkbransjefestivaler og hvorfor skal den være i Bergen?

– Bergen er kjent for et sterkt musikkmiljø, og vi ser stadig nye eksempler på relevante og nyskapende artister fra Bergen som gjør suksess både i og utenfor Norge. Vi har etter hvert også fått en del profesjonelle musikkselskaper i Bergen, så dette vil forhåpentligvis styrke dem, samt skaffe nye møteplasser som kan bidra til at de og artistene skal kunne ha sitt virke i Norge og Bergen. Dette kan være et felles fokus for musikknæringen i Bergen, og vi har stor tro på at det kommer til å gi positive ringvirkninger både for artistene og for de aktørene som prøver å skape seg et næringsgrunnlag i Bergen.

– Hva skal vi glede oss mest til under årets Vill Vill Vest som går av stabelen 15-16. september?

– Gled dere til at Bergen sentrum kommer til å bli gjort om til en stor festival, og et spennende og variert program som kommer til å friste både musikkinteresserte studenter, vante konsertgjengere og musikkbransjen. Gled dere til å oppdage ny og spennende musikk fra Bergen og resten av Norge, og til å springe fra scene til scene for å få med deg alle dine favoritter!

 

Ikke bare for bransjen

– På nettsiden deres skriver dere at musikkorganisasjonen Brak skal presentere et innholdsrikt seminarprogram. Hva gjør dere for at dere ikke skal bli en nesten eksklusivt bransjeorientert festival som skremmer vekk det «vanlige» publikummet (slik noen vil hevde at By:Larm i Oslo gjør)?

– Vi har et eget program for musikkbransjen, og kommuniserer dette spesifikt til slike aktører. Seminarprogrammet er ment for å stimulere økt kunnskap om ulike deler av musikkbransjen for de som jobber med det, og for alle som er særlig interessert i denne. Konsertdelen henvender seg tydelig til publikum, samtidig som en del interessante Q&As og foredrag, for eksempel med Thurston Moore fra Sonic Youth og musikkprodusenten John Leckie, vil være åpene for alle nettopp fordi disse vil være underholdende for et større publikum utenom de som jobber i musikkbransjen. Musikkinteressen til folk for tiden er veldig stor, og spesielt i Bergen, så vi har et veldig takknemlig publikum som vi tror vil sette pris på å få oppleve nye og fremadstormende artister, så festival-delen og konferanse-delen påvirker hverandre positivt for publikummet vårt mener vi.

 

Ikke «slut», men «sløt»

Et av bandene som skal spille er Sløtface fra Stavanger. Sløtface består av vocalist Haley Shea, Lasse Lokøy på bass, Halvard Skeie Wiencke på trommer og Tor-Arne Vikingstad på gitar. Jeg fikk snakke litt med sistnevnte om Vill Vill Vest, musikkbransjen og det beryktede navnet deres.

De har gitt ut kritikerroste singler som «Bad Party», «Angst», «Kill ‘Em With Kindness», «Shave My Head» og «Get My Own». De er et band som er glad i liveshow og har en politisk agenda som er å skrive fra et kvinnelig synspunk.

– Og så er vi av og til litt for glad i poplåter fra Fall Out Boy og My Chemical Romance, sier Vikingstad og ler.

Skjermbilde 2016-06-27 kl. 17.12.16

– Jeg leste en beskrivelse av dere som sa at dere spiller britisk pop-rock og new wave. Hva tenker du om det?

– Jeg tror det var en beskrivelse som vi laget om oss selv for to år siden. Nå er det så mange forskjellige beskrivelser av oss. De sjangrene vil tilsi band som Oasis, Blur og The smiths som vi digger. Vi prøver å lage skikkelig kule pop-rock sanger; og Hip-hop- kommer, hehe.

– Hvorfor byttet dere ut bokstaven U med Ø i navnet deres?

– Sløtface har alltid vært et navn vi er glad i. Siden engelsk ikke er førstespråk i Norge så hadde vi ikke noen problemer i begynnelsen. Det var først når vi begynte å bevege oss over til engelskspråklige land at vi fikk problemer. Vi fikk problemer med sosiale medier. Vi ble fortalt at vi hadde et fett navn, men at man ikke kunne si det på radio. Jeg tror til Sex pistols hadde fått problemer i dag. Sosiale medier bruker algoritmer til å plukke ut ord som «slut» så vi kommer ikke igjennom med det. Vi trenger sosiale medier for å spre musikken, ellers mister vi alle de timene folk bruker på mobilen og internett. Det høres helt likt ut, men når det staves forkjellig kan til og med BBC si det.

– Hva er det største du har opplevd som del av Sløtface?

– For to måneder siden spilte vi sammen med bandet Great News på KOKO i Camden, London. Det var sykt mye folk og vi hadde det utrolig kult. Å spille er det vi synes er fett og vi prøver å spille så ofte vi kan og bryte ned barrieren mellom publikum og oss.

– Hvorfor gleder du deg til Vill Vill Vest, forventer du KOKOstemning (hehe)?

– Nei, sier Vikingstad og ler.

– Jeg digger å treffe representanter for store plateselskap, gå på konferanser og se spennende paneldebatter. På festivalen er det godt opplegg for unge arrangører og andre unge aktører i bransjen. Jeg håper også at det er mye band med kvinner i. Få de opp på scenen. Ofte når vi spiller er det bare vi som har en kvinne med.

– Hvorfor synes du at Bergen trenger en festival for musikkbransjen?

– Det som skjer er at «bransjefestivalene» hele tiden blir rettet mer vekk fra bransjen. Publikum er med og det er fett.  Jeg tror at folk også vil trekkes fordi at de bruker mange fete konsetarenaer som ikke er  så «bransjete».

– Hvordan opplever du musikkbransjen i Norge versus utlandet?

– I min erfaring er det ikke slik som du ser i TV-serien Vinyl at alle tar dop og prøver å presse mest mulig penger at av artistene sine. Noen er hyggelige mens andre ikke er det. Det er ganske likt i utlandet og i Norge. Det jeg har sett er at noen i bransjen jobber ekstremt hardt. Noe jeg har sett litt mer av i utlandet. Det har nok å gjøre med den intense konkurransen i bransjen i for eksempel England.

– Hvor skal dere spille?

– På Hulen. Der har vi aldri spilt før så det gleder jeg meg til!

KULTURSTOFF
Vill Vill Vest slipper artister
TEKST SIREN LØKAAS
BILDE MANDELBAUM, CRABFISH & VILL VILL VEST

 

 

Vill Vill Vest nærmer seg hurtig. Nå er de første artistene sluppet.

 

I dag ble de første artistene tilknyttet den ferske festivalen avslørt, og med navn som Chain Wallet, Sløtface, Rytmeklubben, Verdensrommet og Electric Eye (i alt 15 navn) på plass kan en for alvor la forventningene slå rot. I anledning slippet tok STOFF en prat med arrangører og artister for å finne ut hvorfor Bergen trenger en bransjefestival for musikk.

 

By:Larm på nynorsk

Vill Vill Vest er en årlig musikkfestival i tradisjonen av bransjefestivaler som By:Larm i Oslo og South by Southwest i Austin, Texas i USA som, foruten musikk, også tar for seg film og teknologi. Slike festivaler har både konserter og foredrag om nasjonal og internasjonal musikkbransje.  Siste gangen den da rullerende By:Larm ble arrangert i Bergen var i 2004.  

Skjermbilde 2016-06-27 kl. 17.31.39

– Festivalsjef for Vill Vill Vest, Vilde Blomhoff, dere skriver på nettsiden villvillvest.no at det lenge har vært behov for en møteplass i Bergen for nasjonal og internasjonal musikkbransje. Hvorfor trenger lille Norge to musikkbransjefestivaler og hvorfor skal den være i Bergen?

– Bergen er kjent for et sterkt musikkmiljø, og vi ser stadig nye eksempler på relevante og nyskapende artister fra Bergen som gjør suksess både i og utenfor Norge. Vi har etter hvert også fått en del profesjonelle musikkselskaper i Bergen, så dette vil forhåpentligvis styrke dem, samt skaffe nye møteplasser som kan bidra til at de og artistene skal kunne ha sitt virke i Norge og Bergen. Dette kan være et felles fokus for musikknæringen i Bergen, og vi har stor tro på at det kommer til å gi positive ringvirkninger både for artistene og for de aktørene som prøver å skape seg et næringsgrunnlag i Bergen.

– Hva skal vi glede oss mest til under årets Vill Vill Vest som går av stabelen 15-16. september?

– Gled dere til at Bergen sentrum kommer til å bli gjort om til en stor festival, og et spennende og variert program som kommer til å friste både musikkinteresserte studenter, vante konsertgjengere og musikkbransjen. Gled dere til å oppdage ny og spennende musikk fra Bergen og resten av Norge, og til å springe fra scene til scene for å få med deg alle dine favoritter!

 

Ikke bare for bransjen

– På nettsiden deres skriver dere at musikkorganisasjonen Brak skal presentere et innholdsrikt seminarprogram. Hva gjør dere for at dere ikke skal bli en nesten eksklusivt bransjeorientert festival som skremmer vekk det «vanlige» publikummet (slik noen vil hevde at By:Larm i Oslo gjør)?

– Vi har et eget program for musikkbransjen, og kommuniserer dette spesifikt til slike aktører. Seminarprogrammet er ment for å stimulere økt kunnskap om ulike deler av musikkbransjen for de som jobber med det, og for alle som er særlig interessert i denne. Konsertdelen henvender seg tydelig til publikum, samtidig som en del interessante Q&As og foredrag, for eksempel med Thurston Moore fra Sonic Youth og musikkprodusenten John Leckie, vil være åpene for alle nettopp fordi disse vil være underholdende for et større publikum utenom de som jobber i musikkbransjen. Musikkinteressen til folk for tiden er veldig stor, og spesielt i Bergen, så vi har et veldig takknemlig publikum som vi tror vil sette pris på å få oppleve nye og fremadstormende artister, så festival-delen og konferanse-delen påvirker hverandre positivt for publikummet vårt mener vi.

 

Ikke «slut», men «sløt»

Et av bandene som skal spille er Sløtface fra Stavanger. Sløtface består av vocalist Haley Shea, Lasse Lokøy på bass, Halvard Skeie Wiencke på trommer og Tor-Arne Vikingstad på gitar. Jeg fikk snakke litt med sistnevnte om Vill Vill Vest, musikkbransjen og det beryktede navnet deres.

De har gitt ut kritikerroste singler som «Bad Party», «Angst», «Kill ‘Em With Kindness», «Shave My Head» og «Get My Own». De er et band som er glad i liveshow og har en politisk agenda som er å skrive fra et kvinnelig synspunk.

– Og så er vi av og til litt for glad i poplåter fra Fall Out Boy og My Chemical Romance, sier Vikingstad og ler.

Skjermbilde 2016-06-27 kl. 17.12.16

– Jeg leste en beskrivelse av dere som sa at dere spiller britisk pop-rock og new wave. Hva tenker du om det?

– Jeg tror det var en beskrivelse som vi laget om oss selv for to år siden. Nå er det så mange forskjellige beskrivelser av oss. De sjangrene vil tilsi band som Oasis, Blur og The smiths som vi digger. Vi prøver å lage skikkelig kule pop-rock sanger; og Hip-hop- kommer, hehe.

– Hvorfor byttet dere ut bokstaven U med Ø i navnet deres?

– Sløtface har alltid vært et navn vi er glad i. Siden engelsk ikke er førstespråk i Norge så hadde vi ikke noen problemer i begynnelsen. Det var først når vi begynte å bevege oss over til engelskspråklige land at vi fikk problemer. Vi fikk problemer med sosiale medier. Vi ble fortalt at vi hadde et fett navn, men at man ikke kunne si det på radio. Jeg tror til Sex pistols hadde fått problemer i dag. Sosiale medier bruker algoritmer til å plukke ut ord som «slut» så vi kommer ikke igjennom med det. Vi trenger sosiale medier for å spre musikken, ellers mister vi alle de timene folk bruker på mobilen og internett. Det høres helt likt ut, men når det staves forkjellig kan til og med BBC si det.

– Hva er det største du har opplevd som del av Sløtface?

– For to måneder siden spilte vi sammen med bandet Great News på KOKO i Camden, London. Det var sykt mye folk og vi hadde det utrolig kult. Å spille er det vi synes er fett og vi prøver å spille så ofte vi kan og bryte ned barrieren mellom publikum og oss.

– Hvorfor gleder du deg til Vill Vill Vest, forventer du KOKOstemning (hehe)?

– Nei, sier Vikingstad og ler.

– Jeg digger å treffe representanter for store plateselskap, gå på konferanser og se spennende paneldebatter. På festivalen er det godt opplegg for unge arrangører og andre unge aktører i bransjen. Jeg håper også at det er mye band med kvinner i. Få de opp på scenen. Ofte når vi spiller er det bare vi som har en kvinne med.

– Hvorfor synes du at Bergen trenger en festival for musikkbransjen?

– Det som skjer er at «bransjefestivalene» hele tiden blir rettet mer vekk fra bransjen. Publikum er med og det er fett.  Jeg tror at folk også vil trekkes fordi at de bruker mange fete konsetarenaer som ikke er  så «bransjete».

– Hvordan opplever du musikkbransjen i Norge versus utlandet?

– I min erfaring er det ikke slik som du ser i TV-serien Vinyl at alle tar dop og prøver å presse mest mulig penger at av artistene sine. Noen er hyggelige mens andre ikke er det. Det er ganske likt i utlandet og i Norge. Det jeg har sett er at noen i bransjen jobber ekstremt hardt. Noe jeg har sett litt mer av i utlandet. Det har nok å gjøre med den intense konkurransen i bransjen i for eksempel England.

– Hvor skal dere spille?

– På Hulen. Der har vi aldri spilt før så det gleder jeg meg til!

Neste artikkel
Kombinerer vokal og perkusjon