Debatt Tre kule Quiz Løst gjenfortalt Under beltestedet
KULTURSTOFF
SINGEL
26.08.2016
TEKST SIGRID SOLBAKK RAABE
ILLUSTRASJON OLA LYSGAARD

 
 
 
Jeg er skikkelig egen på musikk jeg finner, og behandler nye favorittlåter som konfidensielle dokumenter en må være forsiktig med å sende videre. Jeg elsker følelsen av å rote rundt på Soundcloud, og plutselig støte på låten som får deg til å utbryte «MMMMMM» og/eller «YAAASS GURL», samt diverse sunnmørske kraftuttrykk. For det er noe merkelig fint ved å kunne finne ut av låten alene – høre den om og om igjen helt til det ikke er flere produksjon- eller melodidetaljer å finne. Og da er det ikke så jæla gøy å sende den til noen andre som trekker lett på skuldrene og sier låten er «helt ok». OK!?

Det kan hende dette bare er mitt alternative samlersvar til Pokémon Go, eller bare grei nerding. Men er det noe jeg har lært her i detta livet (straks tyve og kjempevoksen) så er det at det kan være overraskende hyggelig å dele musikk med andre. Man må tørre å slippe seg litt løs (jada, dette gjelder også fadderuken<3).

Sånn. Det var dagens #wisdom og #inspo, og i samme slengen bekreftelsen på at du nå leser et eller annet middelmådig kvinne­blad. Gratulerer. Og gratulerer til meg selv for å gjøre STOFF litt mindre hipt. Vel, her er noen nye singelslipp du bør få med deg (eventuelt dele med noen andre). Stay cool. Blunkefjes.

 

EKSPORTERT

 
Shikoswe – I Wanna Be Right
Det er veldig gøy å bli tipset om ny musikk (har kommet over stoltheten min siden avsnittene ovenfor), og spesielt gøy å bli tipset om at artisten nettopp har flyttet til Bergen. Etter å ha hørt Shikoswes «I Wanna Be Right» kan jeg faktisk ikke vente til EP-slipp i september. En liten konsert i Bergen er det jo også lov å håpe på. Shikoswes univers er vakkert og quirky på samme tid, og det er omtrent umulig å ikke la seg overbevise av hennes sarkastiske sangtekster. Denne linjen kunne vært punch linen i et flammende Si;D-innlegg, men jeg velger å ende på å kalle den for et stykke populærkulturell poesi: «I wanna be right, I wanna be in control, but am I too lazy to even try».
 

 
 
Live Sollid Schulerud – Temporary
Jeg elsker høst, og det er kanskje derfor jeg elsker denne låta. I fare for å bli helt «mor (42) plassert foran peisen på hytta med noe rødt i glasset, i en IKKE-SKRYTETE Facebook-oppdatering som påpeker at det er godt med høstferie, dere», så må jeg si: Live Schuleruds «Temporary» er litt sånn «late som om det fremdeles er varmt i lufta mens du biter i deg kulden fra vinduskarmen i det litt sletne studentkollektivet du bor i, akkompagnert av noe rødt (og billig) i melkeglasset mens du tenker over eksamen som nærmer seg med stormskritt, i et IKKE-SKRYTETE Instagram-bilde av deg og Kafka som sanker inn så mye kulturell kapital som overhodet mulig.» Føler du deg like lurt som samtlige norske blogglesere nå? Hvis det er noe jeg har lært av norsk journalistikk, så er det at det er viktig å ikke komme til poenget før i siste linje. Så: sjekk ut Temporary av Live Sollid Schulerud, den er dritfin.
 

 
 

IMPORTERT

 
Phantogram – You Don’t Get Me High Anymore
Første gang jeg hørte denne låten tenkte jeg at det var tidenes mest snork refreng. Men så hørte jeg «You Don’t Get Me High Anymore» en gang til, og forstod at den litt anonyme toplinen bare ga mer plass til Phantograms gave til røkla: den fantastisk stygge synthbassen. Jeg har ikke hørt så mye på en låt grunnet en synthbass siden jeg oppdaget LCD Soundsystems «Dance Yrself Clean» noen måneder tilbake. LCD Soundsystem skal jeg selvfølgelig ikke anbefale i denne spalten i frykt for å havne i samme kategori som de som trodde Paul McCartney var en ung og lovende artist Rihanna og Kanye West var så gem å ta med på FourFiveSeconds. Heldigvis for meg er ikke Phantogram blitt så hinsides store ennå. De er dog på vei en plass med «You Don’t Get Me High Anymore». Minst 100 lytt senere er jeg allerede godt i gang med å mentalt forberede meg på en eventuell tur til det fæle Østlandet om de skulle finne på å spille konsert der. Mvh Ålesund.
 

 
 
SLO – Atone (feat. Bearcubs)
Vel, her er det noen som har gjort produsentjobben sin for å si det sånn. Det er deilig å få servert akkurat det du vil, bare dandert på en litt annen måte enn det du så for deg. SLOs Atone (feat. Bearcubs) tar aldri helt av, men nok til at du må sette verden på pause. Låta befinner seg kanskje i det ekstremt hippe, minimalistiske vibe-landskapet, men altså: when that hi-hat hits, bare damn. DAMN.
 

KULTURSTOFF
SINGEL
TEKST SIGRID SOLBAKK RAABE
ILLUSTRASJON OLA LYSGAARD

 
 
 
Jeg er skikkelig egen på musikk jeg finner, og behandler nye favorittlåter som konfidensielle dokumenter en må være forsiktig med å sende videre. Jeg elsker følelsen av å rote rundt på Soundcloud, og plutselig støte på låten som får deg til å utbryte «MMMMMM» og/eller «YAAASS GURL», samt diverse sunnmørske kraftuttrykk. For det er noe merkelig fint ved å kunne finne ut av låten alene – høre den om og om igjen helt til det ikke er flere produksjon- eller melodidetaljer å finne. Og da er det ikke så jæla gøy å sende den til noen andre som trekker lett på skuldrene og sier låten er «helt ok». OK!?

Det kan hende dette bare er mitt alternative samlersvar til Pokémon Go, eller bare grei nerding. Men er det noe jeg har lært her i detta livet (straks tyve og kjempevoksen) så er det at det kan være overraskende hyggelig å dele musikk med andre. Man må tørre å slippe seg litt løs (jada, dette gjelder også fadderuken<3).

Sånn. Det var dagens #wisdom og #inspo, og i samme slengen bekreftelsen på at du nå leser et eller annet middelmådig kvinne­blad. Gratulerer. Og gratulerer til meg selv for å gjøre STOFF litt mindre hipt. Vel, her er noen nye singelslipp du bør få med deg (eventuelt dele med noen andre). Stay cool. Blunkefjes.

 

EKSPORTERT

 
Shikoswe – I Wanna Be Right
Det er veldig gøy å bli tipset om ny musikk (har kommet over stoltheten min siden avsnittene ovenfor), og spesielt gøy å bli tipset om at artisten nettopp har flyttet til Bergen. Etter å ha hørt Shikoswes «I Wanna Be Right» kan jeg faktisk ikke vente til EP-slipp i september. En liten konsert i Bergen er det jo også lov å håpe på. Shikoswes univers er vakkert og quirky på samme tid, og det er omtrent umulig å ikke la seg overbevise av hennes sarkastiske sangtekster. Denne linjen kunne vært punch linen i et flammende Si;D-innlegg, men jeg velger å ende på å kalle den for et stykke populærkulturell poesi: «I wanna be right, I wanna be in control, but am I too lazy to even try».
 

 
 
Live Sollid Schulerud – Temporary
Jeg elsker høst, og det er kanskje derfor jeg elsker denne låta. I fare for å bli helt «mor (42) plassert foran peisen på hytta med noe rødt i glasset, i en IKKE-SKRYTETE Facebook-oppdatering som påpeker at det er godt med høstferie, dere», så må jeg si: Live Schuleruds «Temporary» er litt sånn «late som om det fremdeles er varmt i lufta mens du biter i deg kulden fra vinduskarmen i det litt sletne studentkollektivet du bor i, akkompagnert av noe rødt (og billig) i melkeglasset mens du tenker over eksamen som nærmer seg med stormskritt, i et IKKE-SKRYTETE Instagram-bilde av deg og Kafka som sanker inn så mye kulturell kapital som overhodet mulig.» Føler du deg like lurt som samtlige norske blogglesere nå? Hvis det er noe jeg har lært av norsk journalistikk, så er det at det er viktig å ikke komme til poenget før i siste linje. Så: sjekk ut Temporary av Live Sollid Schulerud, den er dritfin.
 

 
 

IMPORTERT

 
Phantogram – You Don’t Get Me High Anymore
Første gang jeg hørte denne låten tenkte jeg at det var tidenes mest snork refreng. Men så hørte jeg «You Don’t Get Me High Anymore» en gang til, og forstod at den litt anonyme toplinen bare ga mer plass til Phantograms gave til røkla: den fantastisk stygge synthbassen. Jeg har ikke hørt så mye på en låt grunnet en synthbass siden jeg oppdaget LCD Soundsystems «Dance Yrself Clean» noen måneder tilbake. LCD Soundsystem skal jeg selvfølgelig ikke anbefale i denne spalten i frykt for å havne i samme kategori som de som trodde Paul McCartney var en ung og lovende artist Rihanna og Kanye West var så gem å ta med på FourFiveSeconds. Heldigvis for meg er ikke Phantogram blitt så hinsides store ennå. De er dog på vei en plass med «You Don’t Get Me High Anymore». Minst 100 lytt senere er jeg allerede godt i gang med å mentalt forberede meg på en eventuell tur til det fæle Østlandet om de skulle finne på å spille konsert der. Mvh Ålesund.
 

 
 
SLO – Atone (feat. Bearcubs)
Vel, her er det noen som har gjort produsentjobben sin for å si det sånn. Det er deilig å få servert akkurat det du vil, bare dandert på en litt annen måte enn det du så for deg. SLOs Atone (feat. Bearcubs) tar aldri helt av, men nok til at du må sette verden på pause. Låta befinner seg kanskje i det ekstremt hippe, minimalistiske vibe-landskapet, men altså: when that hi-hat hits, bare damn. DAMN.
 

Neste artikkel
Bergensguide