TEKST INGRID MARIE VIKHAMMER SANDVIK
FOTO GRY DAHL
Agenturet vil få musikere fra Bergen på scener i hele norden.
Jeg blir geleidet gjennom Apollon og opp trappene til tredjeetasje i Nygårdsgaten 2A. I det foreløpig tomme, helhvite kontoret til Agenturet får fotografen knipset noen bilder av «vestlandets mest joviale bookingargentur».
– Det blir eikepulter her, og en sofa i hjørnet. Vi flytter inn i kveld, sier Sverre Vik og tegner konturene av plassen de fem mest sannsynlig kommer til å tilbringe det meste av sin tid de neste månedene.
Vil at musikere skal fokusere på musikken
For seks uker siden bestemte en gjeng seg for å fylle et tomrom de så i Bergens musikkmiljø. Vik, som også driver plateselskapet TIK, fikk med seg Øystein Wentzel og barndomskompisen Torgrim K. Nåmdal. Så kom plutselig Marianne Stockinger inn i bildet, og det som startet som en ulmende idé uken før Vill Vill Vest, er nå blitt en realitet. Et profesjonelt rammeverk rundt artister i Bergen. Et reinspikka bookingagentur som skal føre Bergen et hakk videre, og ut til et, forhåpentligvis, sultent publikum.
– Vi så at artistene selv jobbet med booking, og at de ikke var så mange alternativer for dem å gå til. Vi er her for å hjelpe dem å få ut musikken sin, slik at de slipper å gjøre det selv, sier Stockinger.
Det er enighet innad i gjengen om at musikkmiljøet i Bergen har et enormt potensial, men at det ikke når ut. Vik tror det kan ha med at musikere her i Bergen er mest fokusert på prosjektene sine, og at det er nettopp derfor et apparat som Agenturet trengs for å utvide de geografiske grensene rundt miljøet.
– Samholdet er her, musikerne er her, det er veldig mye av apparatet som er her. Men merkelig nok er det behov for et booking-agentur, sier Vik.
Foreløpig er det elleve band signert hos Agenturet. Flere av dem, blant annet Howlin’ sun og Marinius, fikk vist seg frem under Vill Vill Vest.
– Akkurat nå er alle artistene våre megaaktuelle, sier Stockinger.
Overspilles i hjembyen
Frustrasjonen blant dem bunner egentlig ut i det faktum at de ser at artister, som selvfølgelig ønsker å spille så mye som mulig, hovedsakelig spiller i Bergen.
– Vi ønsker å få til en kombinasjon hvor vi tar vare på det fine vi har i Bergen samtidig som vi får det til andre steder, sier Vik.
– Målet er Karasjok, spøker Nåmdal.
Men fra spøk til alvor. Der er de nordiske landene Agenturet har sett seg ut i første omgang. Nåmdal understreker at artistene har vært flink til å promotere seg selv i Bergen.
– Der har de gjort en utmerket jobb. Det er ikke der problemet ligger.
– La oss si det sånn at publikumssegmentet vårt ikke lengre er Bergen. Det har artistene klart helt fint på egen hånd. Nå er det på tide at de kommer seg andre steder, legger Vik til.
Like avhengig som heroin
I bunnen for Agenturet, ligger en felles ånd for frivilligarbeid og kjærligheten til musikk. Alle de involverte har i sin tid vært innom Hulen, og har gjennom det og andre verv samlet erfaring innen både det praktiske og det administrative innad musikkbransjen.
Hvem er det som kan bli kunder hos Agenturet? Alle som tenner gnisten.
– Hvis jeg er overbevist selv, så er det jo lettere å overbevise en arrangør om at dette er bra.
Det er derfor de sier de er vestlandets mest joviale bookingargentur. Fordi de virkelig digger musikken og folkene de skal få ut, og er villig til å jobbe hardt for dem.
– Det er som det første heroinskuddet liksom, den første konserten som går skikkelig bra, sier Stockinger og flirer.
Men hun understreker at de bare vil ta på seg oppdrag som de føler at de har kunnskap til å gjøre best mulig. Når det kommer til for eksempel hip-hop, mener de at det finnes andre aktører som kan gjøre en bedre jobb enn dem for øyeblikket.
– Det må være noe som passer til oss, og vi må se at vi kan gjøre den beste jobben. Så vi er alltid kritiske til oss selv, og vurderer vår evne til å jobbe med det.
– Men så finnes det jo organisk hip-hop som faller litt utenfor populærmusikk-segmentet. Typ Simon Alejandro. Det er absolutt ting jeg kunne tenke meg å jobbe med på sikt, skyter Vik inn.
Agenturet, Agenturet?
Når det kommer til navnet, var det tydeligvis en ganske langvarig prosess som til sist ble bestemt med post-it metoden.
– Nei, vi satt nå på Ujvent da, men noen post-it lapper og drakk øl, sier Stockinger.
Før den tid, hadde de en lang message-tråd, men forslag som Godt Agentur, For those about to book og Hurts like a hat nådde liksom aldri helt opp.
– Hurts like a hat kom jo ganske langt da, sier Vik, til latter fra de andre i rommet, og enighet om at det er bra det ble Agenturet til slutt.
Så skal du ikke se bort ifra at du ser gjengen suse av gårde i en stappfull turnébuss i nærmeste fremtid.
– Alle artistene er hyggelige folk som vi liker, og vi kjenner hverandre godt sier Nåmdal.
De andre sier seg enig. Nå skal de på IKEA og fylle opp kontoret. Kanskje det blir en maskot i form av en gullfisk etterhvert. En ting er i hvert fall sikkert, Agenturet er kommer for å bli.