Samfunn Kultur Debatt Bergensguide Om oss
07.02.2017
KULTURSTOFF
Tjener fett på gamle sko
TEKST Eirik Økland
collage grafikerene

 

En rød boks som logo, et navn fra en rapper eller en spesiell farge.
Plutselig har du dekket husleien.

 

– Jeg tok det siste toget inn til Oslo, kun ikledd bukse og skjorte, selv om det ble iskaldt den kvelden. Kom som nummer elleve i køen, hvorav kun de ti første var garantert å få sko. Det var voldsomt press, og det fristet mindre og mindre, men det var bare å holde det gående gjennom natten, forteller Stephan Løvås.

Løvås bor i Moss, og tjener gode penger på kjøp og salg av sjeldne sko og klær over nettet. Han kjøper eksklusive produkter i begrenset ­opplag, for så å selge disse videre.

Milliardmarked
Han forteller om da han stod i kø hele natten utenfor YME Universe i Oslo for å kjøpe de ettertraktede skoene Adidas Yeezy Boost 350 Pirate Black. Utsalgprisen på skoene var $200. Gjennomsnittlig videre­salgspris, ifølge sneakerbørsen StockX, er derimot omkring $1000, avhengig av skostørrelse. I løpet av sekunder ble skoene utsolgt verden rundt. Produksjonen av skoene er nemlig svært begrenset. Dersom du ønsker å sikre deg et par sko må du kjøpe i butikker som The Flight Club og Stadium Goods, som kjøper og selger brukte sko, eller av andre privatpersoner. Dette utgjør, ifølge StockX, et marked i milliardklassen.

Bruktbutikkene fungerer som ­institusjoner på gjensalgsmarkedet og kan sette pris på egne premisser – godt over utsalgspris. Mens bruktbutikkene har egne nettsider og utsalgssteder i byer som New York, fylles nettsteder som eBay, Facebook og Finn med ­annonser fra privatpersoner som ønsker å selge ettertraktede sneakers. Blant dem er Løvås og hans likesinnede. De jobber i spillerommet mellom utsalgs­pris og bruktbutikkenes pris, hvor bare etterspørselen setter grensen.

High End-distribusjon
Sneakers står for det største gjensalgsmarkedet, men klær kommer hakk i hæl. Flere streetwear-merker følger sneakerverdenens eksempel og begrenser produksjonen av sine kolleksjoner. Merkene Supreme, A Bathing Ape og Gosha Rubchinskiy er gode eksempler på dette. Alle streetwear-merker med tilsvarende priser, men med en tilnærming til distribusjon mer på linje med luksuriøse motehus. Dette gjør at markedsverdien på mange av plaggene deres overstiger utsalgs­prisen med tusenvis av norske kroner.

– Utbytte ved salg varierer, men ta f.eks Supreme Peach Box Logo, en hettegenser som kom ut nylig. Utsalgspris var like rundt 2500 kr. Første dag var resell på rundt 7-10 tusen, sier Løvås.

Han så til Storbritannia for å ­skaffe seg klær og sko han selv ønsket seg. Etter hvert så han at det var et marked av mennesker som var ­villige til å betale for det han tidligere bare hadde for personlig bruk.

– Jeg selger alt av streetwear som kan tjenes på. Typiske merker er Gosha Rubchinskiy, Supreme, A Bathing Ape og Yeezys.

Som med sneakers selges mange kleskolleksjoner ut samme dag som de slippes. Supreme har ikke utsalgs­steder i Bergen. Kolleksjonene deres slippes i butikkene deres i New York, Los Angeles, Tokyo og London, og et lite antall på deres eget nettsted. Når de slipper, strekker køene seg rundt kvartalet og står gjerne i flere døgn. Så det er stor verdi i å få tak i de mest etterspurte størrelsene og fargene.

Sosiale markeder
eBay har hatt førstevalg av markeds­plass lenge, men i de siste årene har sosiale medier tatt mer og mer over. Nå er det Facebook-grupper og Instagram-kontoer som er det foretrukne. Grupper som The Basement i Storbritannia og Cream & Hype i Norge er blitt ledende markedsplasser for streetwear. Suksessen skyldes muligheten til å gå god for hverandre og varsling ved falske varer/kopier.

– Jeg selger gjennom eBay og ­diverse Facebook-grupper. Jeg har bedre rykte i Storbritannia, ettersom markedet der er mye større, men også en del innenfor landegrensen. Supreme-genseren ble solgt i The Basement, Storbritannia-basert gruppe med medlemmer fra hele verden, sier Løvås.

Å kunne verifisere produktene som ekte er blitt en nødvendighet. Det er mange falske varer på platt­former som eBay, hvor det er vanskelig å skille mellom ekte og falsk. Nettsteder som StockX, som er en profesjonell plattform for videresalg av sneakers, tar inn skoene før de sender til kjøper for å verifisere om de er ekte. Viser det seg å være ­falske, får du et annet par.

Hustling
– Da Peach Box Logoen ble sluppet, betalte jeg en bekjent i Storbritannia for å stå i kø. Han har også gjort slikt for meg tidligere. Jeg anser det som en betalt tjeneste som jeg ville gjort for han dersom noe lignende skulle dukke opp her, sier Løvås.

– Jeg er veldig tett med sam­funnet i Storbritannia, spesielt The Basement. Jeg bruker mye tid der, så det er bare kos og chill å drive handel der.

Selgeren stiller med kapital, samt informasjonen om når, hvor og hva som slippes, men betaler gjerne ­andre for å stå i kø for seg. Dette kan løse en tidsklemme for selgeren, men også hjelpe selgeren til å få flere eksemplarer om butikken har grense på ett eksemplar per kunde.

– Det hender jeg betaler folk for å stå i køer, kjøpe på nett osv., samt at jeg handler selv dersom jeg har tid til det. Jeg er for at alle som fortjener en bit av kaken faktisk skal få den.

Han innrømmer at han selv ofte beholder mye av det han kjøper. De fleste private selgerne er opprinnelig samlere selv som begynner med å selge fra egen samling. I de største markedene som USA og Japan finner man selgere som lever av det. Løvås ser ikke slik på det enda.

– Jeg anser det som en slags hobby. Det er raske penger, uten tvil, og har du tålmodighet nok så er det intet problem å klare seg til livets opphold med det.

Da Løvås startet var det ikke mange andre selgere på markedet. Han er klar på at det  har skjedd en endring.

– Før var interessen for kjøp og salg mindre, og det var da en fordel å drive i Norge. Nå har det tatt seg opp, og det er ikke lenger noen fordel ved å drive her.

Risikosport
– Det første kommende slippet man vet om som er ekstremt etterspurt er jo Supreme x Louis Vuitton, men den er uaktuell å drive profitt på her i landet med tanke på prisen. Det blir Louis Vuitton-priser og det dreper i alle fall min interesse både som samler og selger.

Selv om prisene på privatmarkedet minner om Louis Vuitton-priser så vil nok ikke det justeres etter dyrere utsalgspris, dermed er det vanskelig å drive profitt på. Det er et tak for hva folk kan betale, noe mange ferske selgere ikke tar høyde for, har Løvås erfart.

– Nylig er det mange som vil prøve seg på dette med å videreselge, og de forventer ofte skyhøye summer. Det skaper jo ganske greit spillerom for oss andre. Jeg liker å være ordentlig satt inn i det jeg skal selge. Ønsker ikke å robbe folk i form av pris, så greit å ha peiling.

Det hender at selgerne mislykkes. Da Jordan samarbeidet med Supreme i 2015 solgte sneakersene ut umiddel­bart, men klærne solgte ikke like bra. Noen kjøpte klær i håp om selge videre for profitt, men ble fort skuffet da klærne var tilgjengelig for normalpris og senere halv pris. Løvås er selv kjent med fenomenet.

– Det var noen som kjøpte de yeezy-støvlene da de kom. De kostet ganske mye, så de endte opp med å selge for under utsalgspris.

Nå kan du kjøpe store deler Kanye Wests Yeezy-kolleksjon på salg.

StockX

  • StockX er en internettbørs for sneakers.
  • Basert i Detroit, USA.
  • Samler data fra alle transaksjoner av sneakers på bruktmarkedet.
  • Gir «live» markedsverdi på ulike sneakers.
  • Gir markedsindeks for merkene Jordan, Adidas og Nike.
  • Alle varer som går gjennom børsen verifiseres til å være autentiske.
KULTURSTOFF
Tjener fett på gamle sko
TEKST Eirik Økland
collage grafikerene

 

En rød boks som logo, et navn fra en rapper eller en spesiell farge.
Plutselig har du dekket husleien.

 

– Jeg tok det siste toget inn til Oslo, kun ikledd bukse og skjorte, selv om det ble iskaldt den kvelden. Kom som nummer elleve i køen, hvorav kun de ti første var garantert å få sko. Det var voldsomt press, og det fristet mindre og mindre, men det var bare å holde det gående gjennom natten, forteller Stephan Løvås.

Løvås bor i Moss, og tjener gode penger på kjøp og salg av sjeldne sko og klær over nettet. Han kjøper eksklusive produkter i begrenset ­opplag, for så å selge disse videre.

Milliardmarked
Han forteller om da han stod i kø hele natten utenfor YME Universe i Oslo for å kjøpe de ettertraktede skoene Adidas Yeezy Boost 350 Pirate Black. Utsalgprisen på skoene var $200. Gjennomsnittlig videre­salgspris, ifølge sneakerbørsen StockX, er derimot omkring $1000, avhengig av skostørrelse. I løpet av sekunder ble skoene utsolgt verden rundt. Produksjonen av skoene er nemlig svært begrenset. Dersom du ønsker å sikre deg et par sko må du kjøpe i butikker som The Flight Club og Stadium Goods, som kjøper og selger brukte sko, eller av andre privatpersoner. Dette utgjør, ifølge StockX, et marked i milliardklassen.

Bruktbutikkene fungerer som ­institusjoner på gjensalgsmarkedet og kan sette pris på egne premisser – godt over utsalgspris. Mens bruktbutikkene har egne nettsider og utsalgssteder i byer som New York, fylles nettsteder som eBay, Facebook og Finn med ­annonser fra privatpersoner som ønsker å selge ettertraktede sneakers. Blant dem er Løvås og hans likesinnede. De jobber i spillerommet mellom utsalgs­pris og bruktbutikkenes pris, hvor bare etterspørselen setter grensen.

High End-distribusjon
Sneakers står for det største gjensalgsmarkedet, men klær kommer hakk i hæl. Flere streetwear-merker følger sneakerverdenens eksempel og begrenser produksjonen av sine kolleksjoner. Merkene Supreme, A Bathing Ape og Gosha Rubchinskiy er gode eksempler på dette. Alle streetwear-merker med tilsvarende priser, men med en tilnærming til distribusjon mer på linje med luksuriøse motehus. Dette gjør at markedsverdien på mange av plaggene deres overstiger utsalgs­prisen med tusenvis av norske kroner.

– Utbytte ved salg varierer, men ta f.eks Supreme Peach Box Logo, en hettegenser som kom ut nylig. Utsalgspris var like rundt 2500 kr. Første dag var resell på rundt 7-10 tusen, sier Løvås.

Han så til Storbritannia for å ­skaffe seg klær og sko han selv ønsket seg. Etter hvert så han at det var et marked av mennesker som var ­villige til å betale for det han tidligere bare hadde for personlig bruk.

– Jeg selger alt av streetwear som kan tjenes på. Typiske merker er Gosha Rubchinskiy, Supreme, A Bathing Ape og Yeezys.

Som med sneakers selges mange kleskolleksjoner ut samme dag som de slippes. Supreme har ikke utsalgs­steder i Bergen. Kolleksjonene deres slippes i butikkene deres i New York, Los Angeles, Tokyo og London, og et lite antall på deres eget nettsted. Når de slipper, strekker køene seg rundt kvartalet og står gjerne i flere døgn. Så det er stor verdi i å få tak i de mest etterspurte størrelsene og fargene.

Sosiale markeder
eBay har hatt førstevalg av markeds­plass lenge, men i de siste årene har sosiale medier tatt mer og mer over. Nå er det Facebook-grupper og Instagram-kontoer som er det foretrukne. Grupper som The Basement i Storbritannia og Cream & Hype i Norge er blitt ledende markedsplasser for streetwear. Suksessen skyldes muligheten til å gå god for hverandre og varsling ved falske varer/kopier.

– Jeg selger gjennom eBay og ­diverse Facebook-grupper. Jeg har bedre rykte i Storbritannia, ettersom markedet der er mye større, men også en del innenfor landegrensen. Supreme-genseren ble solgt i The Basement, Storbritannia-basert gruppe med medlemmer fra hele verden, sier Løvås.

Å kunne verifisere produktene som ekte er blitt en nødvendighet. Det er mange falske varer på platt­former som eBay, hvor det er vanskelig å skille mellom ekte og falsk. Nettsteder som StockX, som er en profesjonell plattform for videresalg av sneakers, tar inn skoene før de sender til kjøper for å verifisere om de er ekte. Viser det seg å være ­falske, får du et annet par.

Hustling
– Da Peach Box Logoen ble sluppet, betalte jeg en bekjent i Storbritannia for å stå i kø. Han har også gjort slikt for meg tidligere. Jeg anser det som en betalt tjeneste som jeg ville gjort for han dersom noe lignende skulle dukke opp her, sier Løvås.

– Jeg er veldig tett med sam­funnet i Storbritannia, spesielt The Basement. Jeg bruker mye tid der, så det er bare kos og chill å drive handel der.

Selgeren stiller med kapital, samt informasjonen om når, hvor og hva som slippes, men betaler gjerne ­andre for å stå i kø for seg. Dette kan løse en tidsklemme for selgeren, men også hjelpe selgeren til å få flere eksemplarer om butikken har grense på ett eksemplar per kunde.

– Det hender jeg betaler folk for å stå i køer, kjøpe på nett osv., samt at jeg handler selv dersom jeg har tid til det. Jeg er for at alle som fortjener en bit av kaken faktisk skal få den.

Han innrømmer at han selv ofte beholder mye av det han kjøper. De fleste private selgerne er opprinnelig samlere selv som begynner med å selge fra egen samling. I de største markedene som USA og Japan finner man selgere som lever av det. Løvås ser ikke slik på det enda.

– Jeg anser det som en slags hobby. Det er raske penger, uten tvil, og har du tålmodighet nok så er det intet problem å klare seg til livets opphold med det.

Da Løvås startet var det ikke mange andre selgere på markedet. Han er klar på at det  har skjedd en endring.

– Før var interessen for kjøp og salg mindre, og det var da en fordel å drive i Norge. Nå har det tatt seg opp, og det er ikke lenger noen fordel ved å drive her.

Risikosport
– Det første kommende slippet man vet om som er ekstremt etterspurt er jo Supreme x Louis Vuitton, men den er uaktuell å drive profitt på her i landet med tanke på prisen. Det blir Louis Vuitton-priser og det dreper i alle fall min interesse både som samler og selger.

Selv om prisene på privatmarkedet minner om Louis Vuitton-priser så vil nok ikke det justeres etter dyrere utsalgspris, dermed er det vanskelig å drive profitt på. Det er et tak for hva folk kan betale, noe mange ferske selgere ikke tar høyde for, har Løvås erfart.

– Nylig er det mange som vil prøve seg på dette med å videreselge, og de forventer ofte skyhøye summer. Det skaper jo ganske greit spillerom for oss andre. Jeg liker å være ordentlig satt inn i det jeg skal selge. Ønsker ikke å robbe folk i form av pris, så greit å ha peiling.

Det hender at selgerne mislykkes. Da Jordan samarbeidet med Supreme i 2015 solgte sneakersene ut umiddel­bart, men klærne solgte ikke like bra. Noen kjøpte klær i håp om selge videre for profitt, men ble fort skuffet da klærne var tilgjengelig for normalpris og senere halv pris. Løvås er selv kjent med fenomenet.

– Det var noen som kjøpte de yeezy-støvlene da de kom. De kostet ganske mye, så de endte opp med å selge for under utsalgspris.

Nå kan du kjøpe store deler Kanye Wests Yeezy-kolleksjon på salg.

StockX

  • StockX er en internettbørs for sneakers.
  • Basert i Detroit, USA.
  • Samler data fra alle transaksjoner av sneakers på bruktmarkedet.
  • Gir «live» markedsverdi på ulike sneakers.
  • Gir markedsindeks for merkene Jordan, Adidas og Nike.
  • Alle varer som går gjennom børsen verifiseres til å være autentiske.
Neste artikkel
Den nye ølja