Bergen Filmfestival 2017
Billettene er dyre under BIFF, og filmene mange. Vi har plukket ut syv filmer du bør få med deg, så du slipper.
19. september 2017
TEKST Varg Lukas Folkman
Foto Bergen Internasjonale Filmfestival

 

Billettene er dyre under BIFF, og filmene mange. Vi har plukket ut syv filmer du bør få med deg, så du slipper.

 

Jupiters Måne  

«Årets superflyktningsfilm» kaller BIFF Jupiters Måne. Det er ikke langt fra sannheten. For når den syriske flyktningen Aryan prøver å krysse grensen inn i Ungarn og blir skutt får han på magisk vis evnen til å fly. Fra her følger en mer eller mindre tradisjonell thriller med noen vanvittige utbrudd av filmatisk magi, en særdeles underholdende og kynisk lege og selvsagt en store mengde flyvende syrisk flyktning.

 

Katteprinsen

Hiroyuki Morita er ikke Hayao Miyazaki, men han er ikke så langt under og enhver film i tilknytning Studio Ghibli kommer til å holde et visst nivå uansett. I Katteprinsen følger vi Haru som etter å ha reddet en katt fra å bli påkjørt, dras inn i en magisk katteverden – oh yes. Det er overraskende gøy, og magien som preger Ghibli-filmer som Chihiro og Heksene og Min Nabo Totoro er der i mengder.

 

Tom of Finland

Har du noen gang lurt på hvor bildet av homofile som berg av muskler, Tom Selleck-barter og skinnvester kommer fra? Det kommer fra Tom of Finland, aka Touko Valio Laaksonen. I filmen titulert etter kunstnernavnet hans, vises vi hvordan akkurat en finne endte opp med å definere store deler av verdens bilde av hva som er stereotypiskt homofilt. Gjør deg klar for struttende, skinnkledde lem.

 

The Killing of a Sacred Deer

De aller fleste ble nok introdusert for Yorgos Lanthimos gjennom The Lobster. Den gang var det samtidens syn på binære parforhold som ble utsatt for Lanthimos’ ekstremlakoniske humor og absurde filmatiske teft. Hva handler The Killing of a Sacred Deer om? Jeg er ærlig talt ikke sikker, men Colin Farrel er tilbake og umenneskelige valg skal tas – så det er da noe. Det er ikke lett å si hva det viser til, men verdt å få med seg er det nok uansett.

 

The Villainess

Den evige konflikten med nord må ha gjort noe med det kreative miljøet i Sør Korea – og det for godt. For få steder i verden produseres det så mye god, fornøyelig kvalitetsfilm som akkurat her. The Villainess er laget av nykommeren Byung-Gil Jung som allerede har rukket å bli utpekt som den nye Joon-Ho Bong. Store sko å fylle. Det er med andre ord ikke små forventninger til drapsorgien vi nok har i vente med The Villainess.

 

The Square

Årets Gullpalme-vinner er alltid noe å få med seg, og i år er det attpåtil fra våre naboer i Sverige filmen stammer. Ruben Östlund har sakte, men sikkert jobbet seg opp og frem, og er nå virkelig et av skandinavias store filmhåp. Det er ikke helt lett å si hva The Square handler om, men det har noe med et museum å gjøre,og Elisabeth Moss er involvert i prosjektet. Enjoy!

 

Ingrid Goes West

Kan man noen gang få nok av Aubrey Plaza? Siden hun første gang skled inn i vår felles bevissthet gjennom Parks and Recreation har hun vært en utømmelig kilde til sardonisk kynisme og sarkasme galour. Hun har allerede fått den katolske kirken på nakken som særdeles skitten nonne i The Little Hours, og nå stalker hun instagram-kjendiser i det som nok kommer til å være en av festivalens mest fornøyelige filmer.