Når gatekunsten kolliderer
Da Møxvolds installasjon i Domkirkegaten plutselig var omkranset av et veggmaleri, vakte det sterke reaksjoner.
15. februar 2018

– Jeg hadde ikke noe ønske om at verket mitt skulle bli assosiert med den nye graffitien som var kommet opp, sier kunstner Svein Møxvold.

Helt siden 2014 hadde Møxvolds verk av lysende bokstaver som leste «There are a lot of good people around» hengt på veggen til en bygård i Domkirkegaten. Før Sykkel-VM 2017, ble det bestemt at det skulle males et veggmaleri rundt installasjonen, noe som vakte sterke reaksjoner. Møxvold forteller at han oppdaget det nye kunstverket i ettertid ved en tilfeldighet.

– Jeg valgte da selv å fjerne install­asjonen. Det ble bare rot, forklarer han.

Godkjent på rekordtid
Konflikten kan spores tilbake til i fjor høst. Omtrent halvannen uke før Sykkel-VM ble kunstneren M.u.M kontaktet av Pallas eiendom, som er eierne av overnevnte husvegg, samt store deler av Skostredet. De ønsket et mer framtredende verk, da flere av aktivitetene under VM skulle skje i dette området. M.u.M skulle altså på denne korte tiden designe og male et verk som satte fokus på feststemningen under verdensmesterskapet, og som samtidig skulle komplementære den eksisterende installasjonen. Skissen ble laget og godkjent på rekordtid, og 5. september 2017 – 11 dager før VM, begynte M.u.M på veggmaleriet som ble malt rundt det eksisterende verket til Møxvold.

#Killallthehippies
M.u.M hadde samme sommer malt det 400 kvadratmeter store veggmaleriet «The mother»i Kong Oscars gate. I en undersøkelse gjort av BA viste det seg at 87% av deres lesere likte veggmaleriet. Sykkeltrollet på sin side fikk varierende tilbakemeldinger. Blant annet ble veggmaleriet sterkt kritisert av Erling Gjelsvik i en spalte i BA. På Instagram gikk det hete debatter med omtale av verket som «hippesøppel» og hashtagger som  «#killallthehippies».

Trodde det var godkjent
M.u.M, som tidligere har malt flere veggmalerier i byen, antok at alt var godkjent fra alle parter, uvitende om at Møxvold aldri hadde blitt informert om at veggen kom til å bli malt.

– Jeg tenkte ikke så langt som at Møxvold kunne bli fornærmet da jeg tok oppdraget. Jeg trodde at alt var OK siden jeg fikk oppdraget av eierne til bygget. Jeg burde kanskje ha kontaktet han personlig for å høre med han, sier M.u.M.

Han tilføyer at oppdragsgiver informerte om at veggmaleriet ikke kom til å være der så lenge. Dette grunnet planer om å bygge et nytt hotell på tomten foran husveggen.

Kommunalt kluss?
Bystyret har siden 2012 avsatt midler til graffiti og gatekunst gjennom en tilskuddsordning i tråd med planen om å revitalisere kulturbyen Bergen. Midlene deles ut to ganger i året, og til den første søknadsfristen i 2017 kom det inn fem søknader – samme antall hvert år siden 2014. M.u.M er en gjenganger på listene, og har fått støtte til å lage de to store veggmaleriene «Et troll i Bergen» i 2016 og «The mother» i 2017. Pallas eiendom opplyser at det eneste de gjorde var å godkjenne at veggen ble brukt til prosjektet, og henviser Stoff til Frank Ditlaroche som var ansvarlig for mange av arr­angementene i Skostredet under Sykkel-VM.

– Det stemmer at kunstneren fikk støtte fra Bergen kommune i form av lønn, mens hus­eier betalte maling og utstyr, sier Ditlaroche.

Hvem i kommunen som tildelte støtten, vet Ditlaroche derimot ikke. M.u.M kan bekrefte at han fikk 20.000 kroner for oppdraget. I likhet med M.u.M fikk Møxvold i 2014 offentlig støtte for å sette opp installasjonen «There are a lot of good people around». Støtten kom riktig nok fra Statens fagorgan for kunst i offentlige rom (KORO), og ikke Bergen kommune. Stoff tok kontakt med kommunen for en kommentar angående kvalitetssikring av offentlig subsidierte verker, og for å høre om det var en politisk beslutning å erstatte Møxvolds installasjon med M.u.Ms veggmaleri.

– Verket du nevner er ikke oppført med støtte fra kommunens tilskuddsordning for graffiti og gatekunst. Hvilken avtale som ble inngått med M.u.M må tas med Sykkel-VM, eventuelt kulturoperatørene som var ansvarlig for deres kulturelle program, svarer byråd for kultur og næring, Julie Andersland, i en e-post.

Rådgiver for kunst og kultur­utvikling i Bergen kommune, Synnøve Marie Vik, tilføyer videre i e-posten at de ikke kjenner til hvilke avtaler som er gjort mellom kunstnere og huseier i dette spesifikke tilfellet.

– Generelt kan vi si at det alltid er kunstnerens eget ansvar å påse at prosjektet gjennomføres i tråd med gjeldende lover og regler.

Ikke bitter
Selv om Møxvold ikke ble informert om prosessen og ikke ville bli ass­osiert med den nye kunsten, har han ingenting vondt å si om verken M.u.M eller Pallas eiendom.

– Det ligger i installasjonens natur at den var midlertidig, og ikke kom til å være der for alltid, sier han.

PS. Har du lest vår Bergensguide?