TEKST Ingeborg Katie Aatland
Foto Pressefoto
En eksperimentell musikkfestival kan være vanskelig å navigere for selv den mest ihuga kulturelitisten. Stoff gir deg den eneste guiden du trenger.
Mårten Spångberg
Hordaland Kunstsenter
torsdag 8. mars, 24.00-04.00
Den svenske koreografen arrangerer en kollektiv lydseanse på Hordaland Kunstsenter. Lytteeventyret overfører tekst fra hans syv timer lange danseforestilling Natten, til lag på lag med opplesning. Her utforskes forholdet mellom lys og mørket, som indre og ytre sensasjoner. Dagen er delt, natten er én. Collagen av stemmer innledes ved midnatt og varer ut i de tidlige morgentimer. Hybrid-podcastene inviterer lytteren til å observere, fantasere, og til og med sove. «Ingenting stilles ut her, men ut av ingenting oppstår et ytende mørke som oversvømmer sinnene våre.» Slik beskrives Spångbergs podcast.
Things that Shine and Things that Are Dark
Bergen Kunsthall
fredag 9. mars, 20.30-02.30
Fredagskveld gir Borealis i samarbeid med Bergen Kunsthall kunstneren Joachim Koester frie tøyler og hele huset til disposisjon. I samarbeid med en rekke artister fylles alle byggets rom med ulike konserter. Alle med samme mål: å undersøke konseptet om endrede sinnsstemninger og ritualer. Det seks timer lange programmet starter med en live meditasjon, også beskrevet som en liggende konsert. Denne seansen tar utgangspunkt i Koesters søvn fremkallende lydinstallasjoner, og vil lokke deg inn i en ikke-eksisterende visuell verden. Videre fremfører Jenny Berger Myhre collager med feltopptak og stemmefragmenter. US/Navajo Nation-kunstner Raven Chacon gir oss innblikk i lydstøyens historie og sosial musikk. Den danske duoen G.E.K. (Gud er kvinde) fremfører deretter en intens improvisasjon med saksofon og trombone. Kvelden avrundes med en spesialvisning av Koesters videoarbeid, akkompagnert av Naee Roberts, og til slutt et DJ-set av 9Djinn – begge aliaser til kunstner Sandra Mujinga.
Avgardens: Identity
Bergen Offentlige Bibliotek
lørdag 10. mars, 11.00-12.00
Avgardens byr på konsert i Bergens Offentlige Bibliotek lørdag formiddag. Biblioteket vises frem som ikke bare et sted der man låner bøker, men også som en av kjernene i byen vår. Et møtested, like mye som en litterær plattform. Tre rykende ferske verk fra lokale komponister på vestlandet, settes til liv ved hjelp av akkordeon, perkusjon, vokal, piano, gitar og elektronikk. Kontrasten fra det stille biblioteket til et levendegjort samfunn, forsterker Avgardens nye sjangeroverskridende ensemble.
Ny Kammermusikk: Stephan Meidells Metrics
Tårnsalen KODE 2
søndag 11. mars, 15.15 -16.15
Søndag ettermiddag dedikeres til utforsking av kammermusikken, og Stephan Meidell gjør intet annet. Dette blir hans første fremvisning av det roste albumet Metrics, utgitt april i fjor. Den 34 år gamle gitaristen er en ny europeisk stemme innen et musikalsk område som ikke har fått et navn enda. Noe mellom lyd og musikk. Noe mellom improvisasjon og komposisjon. Techno møter barokken i rastløs rytmikk og lekenhet. Det bys på synthesizere, redigerte båndopptak, elektroniske rytmer og et live ensemble med hardingfele, barokk olin, preparert piano, cembalo og klarinett. Metrics beveger seg så nært en lydkunstinstallasjon som et album kan komme. I samarbeid med Bergen Barokk setter Meidell nye føringer for hva kammermusikk kan være.
LES OM DA VI VAR PÅ BOREALIS I FJOR: To jomfruer blir gjenfødt
Natacha Diels: Papillon and the Dancing Cranes
Festplassen
søndag 11. mars, 19.00-20.00
Operaen motiveres av Natacha sin livslange fascinasjon for heisekraner. Forkjærligheten ligger i den seintgående fremgangen, sammen ettet med bygningsarbeidets destruktive natur. Verket er komponert for tre utøvende heisekraner, et ensemble med musikere fra det amerikanske Ensemble Pamplemousse og den norske perkusjonstrioen Pinquins. Heisekranene leveres og styres av folkene i Nordic Crane Vest. Slik kobles gjenkjennbare elementer fra verden utenfor med den noe innesluttede eksperimentelle musikkverdenen. Norge sin viktige ressurs i oljeutvinning og Bergen sin posisjon som sentral handelshavn i Europa, gjør verket stedsspesikt og åpner opp for diskusjon rundt miljøkritikk og politikk. Det forventes å bli et samfunnskritisk verk og et musikalsk show uten like!
Mhysa, DJ Haram, Lawd Knows, Fakethias
Landmark
lørdag 10. mars, 22.00-02.30
I samarbeid med Utmark gir Borealis spillerom for artister som tøyer grens- er innen elektronisk musikk. Mhysa de nerer seg selv som en skeiv, svart diva og undergrunns popstjerne. Hennes debutalbum Fantasii (2017) formuleres med rasling, tromming og synthesizere, understreket av sang og samplet vokal. Med en kjærlighet for svarte kvinner og femmes musikaliser- er hun spørsmål om fremtiden og restriksjoner. Selv beskriver hun musikken som «et omvendt Dantes inferno, istedenfor å reise dypere inn i helvete, er dette lydsporet for en reise i motsatt retning». Sammen med produsent lawd knows danner de lydkunstduoen Scraaatch, med base i Philadelphia. DJ Haram fra New Jersey ga ut sin debut EP sammen med Moor Mother for en drøy måned siden. Hun leker seg på klubb- og booty bounce-scenen, og etter det sammen med DIY-støy. Tradisjonelle tyrkiske toner blandet med klubbsjangre fra østkysten av USA gjør Haram unik i sitt felt. Kombinert med elektronika, ærer hun egne røtter fra Midtøsten i et salig samspill. Norske DJ og produsent Fakethias tar med seg industrielle lydlandskaper til klubbscenen. Sammen med en nærmest irriterende frihet mikser og trikser han ulike sjangre sammen på dansegulvet.