Samfunn Kultur Debatt Bergensguide Om oss
LESESTOFF
Månedens debutant: sosonono
15.02.2019

Adrenalin, hjemmesnekra logo og et navn det er lett å huske.

Stoff møtte bassist Andreas Schnitler Naustdal og trommis Per Elling Kobberstad på kafé. Vokalisten Kevin Maung Aye fikk vi på videosamtale fra Hongkong. I dag, 15. februar, er de alle tre i Bergen, klare for å gi ut debutsingelen “Caution, Blind Me”.

 

Hvorfor sosonono?

– Det er lett å si og huske. Og så er det veldig greit å lage logo og design til. Sosonono er superundergrunn, det er Kevin som har lagd logo og design. Vi liker den linja, det er greit å gjøre ting selv.

Hva gjør vokalisten i Hongkong rett før debutslipp?

– Jeg har vært her et halvt år og jobbet som lærerassistent på et arkitektstudie. Det var et tilbud jeg fikk etter jeg var ferdig med bacheloren på Bergen Arkitekthøyskole. Men jeg er tilbake til debutslipp!

Hvordan ble dere en gruppe?

– Vi kan vel si at det startet i studioet på Bergen Kjøtt for omtrent to og et halvt år siden. Vi jammet på noen låter som Kevin hadde lagd. Senere sendte Kevin oss låtene. Vi likte det, og så startet vi en gruppe.

Hvordan jobber dere og hva jobber dere mot?

– Det er Kevin som komponerer musikken i kjelleren sin. Han sender demoer, Per Elling og jeg hører på, og så møtes vi for å øve. Konserter er gode mål å øve mot. Vi spiller også inn musikk, men dette blir litt forskjellig fra konsertene, forklarer Andreas.

Vi får altså høre en litt annerledes sosonono på scenen enn det vi finner av demoer på Soundcloud?

– Ja, i innspillingene har vi mulighet til å eksperimentere mer, som å legge til mer synth og lyder. Da det blir det gjerne pop, indie, lo-fi og lignende.

 

LES OGSÅ: Pur og ærlig danseglede på Landmark

 

Plateselskapet deres, Tik Records, presenterte “Caution, Blind Me” som en jazzet poplåt. Liker dere å prøve ut ulike sjangere?

– “Caution, Blind Me” skiller seg ut og er ganske annerledes fra det første vi spilte, for eksempel “I Was Made To Fade Here”, som var mer skranglete. Det Kevin lager er nokså variert.  

– Jeg kan bli inspirert av mye forskjellig. Med “Caution, Blind Me” var det Amy Winehouse, så den er litt jazza, legger Kevin til.

Jeg må si at “Caution, Blind Me” er treffende som debutsingel. Kan dere gi leseren en liten avsløring på sangteksten?

– Den handler om spenningen som er i lufta når du kommer til et veiskille og møter deg selv. Man får en adrenalinfølelse av den frykten, og det handler om å ville ha mer av det.

Ønsker dere selv å satse på musikken? Kevin, Per Elling, Andreas?

– Ja, ideelt sett ønsker jeg å leve av det.

– Jeg har veldig lyst til å fortsette med musikk. Nå jobber jeg i barnehage, for det er fint å gjøre noe ved siden av. Da tenker man ikke for mye på at det skal gå bra eller dårlig med musikken, men at det er gøy.

– I tillegg til å spille i band driver jeg er med utvikling av nettsider gjennom Netlife. Man har jo lyst at det skal gå bra, men musikkbransjen er lite forutsigbar med lønn og sånt.

Hva er planene for sosonono videre?

– Spille inn mer og slippe ut musikk. Vi håper på flere konserter. Og så blir det kanskje et album etter hvert!


Neste gang du får muligheten til å høre sosonono live er på Tik Records Konsertbonanza 22. februar på Landmark.

 

LES OGSÅ: Ka me Kamelen? 

LESESTOFF
Månedens debutant: sosonono

Adrenalin, hjemmesnekra logo og et navn det er lett å huske.

Stoff møtte bassist Andreas Schnitler Naustdal og trommis Per Elling Kobberstad på kafé. Vokalisten Kevin Maung Aye fikk vi på videosamtale fra Hongkong. I dag, 15. februar, er de alle tre i Bergen, klare for å gi ut debutsingelen “Caution, Blind Me”.

 

Hvorfor sosonono?

– Det er lett å si og huske. Og så er det veldig greit å lage logo og design til. Sosonono er superundergrunn, det er Kevin som har lagd logo og design. Vi liker den linja, det er greit å gjøre ting selv.

Hva gjør vokalisten i Hongkong rett før debutslipp?

– Jeg har vært her et halvt år og jobbet som lærerassistent på et arkitektstudie. Det var et tilbud jeg fikk etter jeg var ferdig med bacheloren på Bergen Arkitekthøyskole. Men jeg er tilbake til debutslipp!

Hvordan ble dere en gruppe?

– Vi kan vel si at det startet i studioet på Bergen Kjøtt for omtrent to og et halvt år siden. Vi jammet på noen låter som Kevin hadde lagd. Senere sendte Kevin oss låtene. Vi likte det, og så startet vi en gruppe.

Hvordan jobber dere og hva jobber dere mot?

– Det er Kevin som komponerer musikken i kjelleren sin. Han sender demoer, Per Elling og jeg hører på, og så møtes vi for å øve. Konserter er gode mål å øve mot. Vi spiller også inn musikk, men dette blir litt forskjellig fra konsertene, forklarer Andreas.

Vi får altså høre en litt annerledes sosonono på scenen enn det vi finner av demoer på Soundcloud?

– Ja, i innspillingene har vi mulighet til å eksperimentere mer, som å legge til mer synth og lyder. Da det blir det gjerne pop, indie, lo-fi og lignende.

 

LES OGSÅ: Pur og ærlig danseglede på Landmark

 

Plateselskapet deres, Tik Records, presenterte “Caution, Blind Me” som en jazzet poplåt. Liker dere å prøve ut ulike sjangere?

– “Caution, Blind Me” skiller seg ut og er ganske annerledes fra det første vi spilte, for eksempel “I Was Made To Fade Here”, som var mer skranglete. Det Kevin lager er nokså variert.  

– Jeg kan bli inspirert av mye forskjellig. Med “Caution, Blind Me” var det Amy Winehouse, så den er litt jazza, legger Kevin til.

Jeg må si at “Caution, Blind Me” er treffende som debutsingel. Kan dere gi leseren en liten avsløring på sangteksten?

– Den handler om spenningen som er i lufta når du kommer til et veiskille og møter deg selv. Man får en adrenalinfølelse av den frykten, og det handler om å ville ha mer av det.

Ønsker dere selv å satse på musikken? Kevin, Per Elling, Andreas?

– Ja, ideelt sett ønsker jeg å leve av det.

– Jeg har veldig lyst til å fortsette med musikk. Nå jobber jeg i barnehage, for det er fint å gjøre noe ved siden av. Da tenker man ikke for mye på at det skal gå bra eller dårlig med musikken, men at det er gøy.

– I tillegg til å spille i band driver jeg er med utvikling av nettsider gjennom Netlife. Man har jo lyst at det skal gå bra, men musikkbransjen er lite forutsigbar med lønn og sånt.

Hva er planene for sosonono videre?

– Spille inn mer og slippe ut musikk. Vi håper på flere konserter. Og så blir det kanskje et album etter hvert!


Neste gang du får muligheten til å høre sosonono live er på Tik Records Konsertbonanza 22. februar på Landmark.

 

LES OGSÅ: Ka me Kamelen? 

Neste artikkel
Bergen Revels #29