Filmene vi koste oss med gjennom 2018 er nå nominert og skal kåres til vinnere av den gjeveste prisen i den vestlige verden. Det er selvfølgelig Oscarprisen jeg snakker om, og da det var et sterkt filmår må det være vanskelig for komiteen å velge. Derfor er jeg her med mine to år med filmstudie på Høyskolen Kristiania for å hjelpe til. Hvem passer vel ikke bedre til å gi en Oscar enn mannen selv?
Beste film
Jeg må si jeg er veldig fornøyd med årets nominasjoner til denne prisen. Med filmer som Bohemian Rhapsody, Green Book, Vice, A Star is Born og ikke minst Roma, er det vanskelig å velge én vinner. Det er dog et sjokkerende medlem på denne listen, som er en av årets desidert kjedeligste actionfilmer: Black Panther. Disneys mas med å lage kliss like superheltfilmer de siste ti årene kom altså til slutt gjennom akademiets dører. Black Panther er ikke en dårlig film om man trenger hjerteløs action og uinspirerende komedie, men det er trist at den tar opp plassen til noen som fortjener prisen mer, eksempelvis Suspiria, en original nytolkning av den gamle skrekklassikeren, med både fantastiske skuespillerprestasjoner og cinematografi.
Gravity-regissør Alfonso Cuarón fortjener etter min mening prisen for det storslåtte dramaet Roma. Balansekunsten Cuarón presterer med sin fortelling om livet til Cleo og de kaotiske virkningene av den kalde krigen i Mexico er rett og slett imponerende.
LES OGSÅ: Skrekkfilmer er tilbake fra de døde.
Beste skuespiller
Min skuespillerpris har ingen biroller eller hovedroller, jeg elsker alle like mye. Mange er nok enig med meg når jeg sier at Lady Gaga fortjener sin første Oscar her for nyinnspillingen av A Star Is Born. Hun gjennomfører en modernisering av rollen jeg ikke kan sett for meg noen andre gjøre, som om artistkarrieren har vært et eneste stort pokerfjes foran hennes egentlige kall.
Vi har en del typiske Oscar-roller som sannsynligvis vinner prisen for beste mannlige skuespiller, for eksempel Rami Malek for Bohemian Rhapsody og Christian Bale for Vice. Undertegnede velger derimot mannen, legenden, Willem Dafoe. Som en eldre Van Gogh viser veteranen hva vi vet han er god for i At Eternity’s Gate. Om jeg kunne valgt en til ville jeg valgt Christian Bale, og det gjør jeg, for her styrer jeg reglene. Selv om det er en typisk Oscar-rolle gjør Bale en rå jobb med å portrettere den ondskapsfulle visepresidenten Dick Cheney i denne dramakomedien. Men da kan vi også slenge på Amy Adams for samme film, hvor hun spiller Lynne Cheney. Adams har enda ikke vunnet en Oscar, men hun får en fra meg. .
Beste animasjon
For et år det har vært i det virtuelle riket med filmer som The Incredibles 2, Spider-man: Into the Spider-Verse, Mirai, og Isle of Dogs. Sistnevnte vinner prisen for beste animasjonsfilm fra meg. Det er noe spesielt med å se en film hvor hver bevegelse er animert for hånd, og når du legger på en fantastisk rollebesetning og Wes Anderson som regisserer det hele, er det umulig å slå feil.
… Og de andre
Prisene vi har vært gjennom nå er nok de som får mest oppmerksomhet, men det er flere viktige priser. Siden det ikke er tid til å gå gjennom alle, vil jeg avslutte med å gi en siste pris til det imponerende elementet i filmskaping som blir viktigere og viktigere i vår tid: Prisen for beste visuelle effekter. Her har CGI-giganten Disney blitt nominert til to priser for Solo: A Star Wars Story, og Avengers: Infinity War. Dette er to filmer som virkelig viser hvor langt vi har kommet teknologisk i filmverdenen.
Jeg velger likevel å gi min pris til Ready Player One. Spielbergs kreative bruk av mediet som portretteres, videospill, imponerer stort. Den har ikke det beste narrativet, men det er ikke det vi vurderer her. Den har en sekvens hvor den setter karakterene inn i Stanley Kubricks The Shining, og den sekvensen alene fortjener en Oscar. Jeg hører hva du sier, «Oscar, hva snakker du om? Hva med scenen hvor Thanos kjemper på Titan, eller når han skaffer seg soul-steinen?». Og til det svarer jeg; ja, du har helt rett, den fortjener en Oscar den også, så jeg gir en ekstra Oscar til Avengers.
LES OGSÅ: Blendahvit filmindustri