Samfunn Kultur Debatt Bergensguide Om oss
23.04.2020
LESESTOFF
Fem kule folk forteller deg hva du skal gjøre

…dersom du skulle ha problemer med å finne det ut selv.

Anna Eitrem

Ansvarlig redaktør, Stoff (2015-2016)  

For fire år siden sluttet jeg å spise kjøtt, og det var utrolig lett. Som regel sier jeg at folk må spise det som passer for dem. Men det var ikke slik denne spalten ble skapt.  

Her er seks grunner til at du skal teste vegetarisk kosthold i en måned.  

  1. Det er ikke så radikalt som du tror. Jeg husker første gang Ellen på kullet mitt fortalte meg at hun var vegetarianer i 2012. Jeg kunne ikke fatte at det gikk an, og syntes det hørtes sært ut. I 2016, da jeg plutselig innså at jeg ikke hadde spist kjøtt på en måned, ble jeg overrasket over hvor lett det egentlig var. Bare google favorittretten din + vegetar, og følg oppskriften, liksom.
  2. Alle vet at industriell kjøttproduksjon er helt jævlig. Personlig er jeg ikke imot jakt eller kjøtt fra bønder som tar godt vare på dyrene sine. Problemet er bare at få spiser det i hverdagen.
  3. Det er BILLIG. Dyre oster og egg er mye billigere enn dyrt kjøtt.
  4. Klima. Åpenbart.
  5. Happyfoodstories.com. Jeg har fått mer energi fordi jeg spiser sunnere og mer enn før. Hanna har PhD i ernæring og komponerer oppskrifter slik at du får i deg næringsstoffene du trenger. Slik styrer vegetar-noobs unna kaloriunderskudd og tynt hår. 
  6. Koronatid. Mer fritid og færre penger er et fantastisk utgangspunkt for å bli vegetarianer.

Varg Lukas Folkman

Ansvarlig redaktør, Stoff (2016-2017)  

Hva må gjøres?  

På et eller annet tidspunkt kommer vi til å krype ut av kjellerne vi gjemmer oss i under korona-krisen. Med blodskutte øyne kommer vil til å stirre mot solen og en vanlig hverdag.   

Når den tid kommer vil vi også måtte gjøre regnskap for de foregående månedene tilbragt i karantene. Hvem var du uten rutiner og vanlig hverdag rundt deg? Hva fikk du gjort, og enda viktigere, ikke gjort?   Du kommer til å bli fortalt om og om igjen at det viktigste under karantenen er å ivareta helsen – både fysisk og mentalt. At det ikke er så viktig om du ikke leste Camus’ Pesten eller falt litt bakpå studiemessig.   

Men i stille stunder kommer tanken likevel snikende: Kanskje jeg skulle ha gjort litt … mer? Av et eller annet.   

Økonomene snakker allerede om at vi kan ende opp som en tapt generasjon. Litt som unge grekere, spanjoler og portugisere etter eurokrisen. Så kanskje det ikke er tiden for å synke ned i ørkesløsheten. 

Kanskje det er tiden for å lese litt hardere og å jobbe litt lenger. Hverdagen kommer brått, og evig eies kun det tapte.   

Ingrid Marie Vikhammer Sandvik

Ansvarlig redaktør, Stoff (2017-2018)  

Det er en jævlig lite kul periode vi er inne i. Siden hele verden er som en slags merkelig film for tiden, starter jeg like godt med en klisjé: Velg den gylne middelvei.   

Ikke vær en karantenebrytende idiot som smitter tilfeldige mennesker. Men, like viktig, ikke lid av Dunning-Kruger-effekten og hamre på tastaturet med en egenpåført status som koronaens Jesus – frelseren over alle frelsere med den altruistiske pekefingeren. Pass på deg selv! Overgangen til kollektivistisk tankegang har gjort det klart at Norge lett hadde blitt et diktatur om de som roper høyest fikk sjansen.  

Føl det du føler. Drit i hva andre forteller deg at du skal føle nå. Du har frihet til å føle akkurat det du vil. Det kan ikke engang den norske stat ta fra deg. Ikke vær en som slenger whataboutism rundt deg. Det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig.   

Ikke prøv å bli en bedre versjon av deg selv. Det gikk et unisont sus gjennom det norske folk i begynnelsen av dette. Nå skal du lese haugen med bøker og lære deg å lage gourmetmat. Du skal dyrke ditt indre, bli en bedre versjon av Homo sapiens. Jeg tror vi alle nå har skjønt at det kan være nok å stå opp til «hverdagen». Fokuser på å få gjort akkurat det du må gjøre – og litt mer om du har overskudd og lyst til å gjøre det.   

Og viktigst av alt, ta vare på hverandre, så ses vi på den andre siden!  

Amalie Halle Christensen

Ansvarlig redaktør, Stoff (2018)  

I disse dager er det mye snakk om at vi som nasjon bør være selvforsynte. Dette rådet har jeg tatt litt for seriøst, og jeg oppfordrer deg til å gjøre det samme. Hvordan? Etabler en kjøkkenhage!  

April er den perfekte måneden for å plante noen hjemmedyrkede godbiter. Se det for deg. Det er juli, og du har god samvittighet. Du tar den lange turen fra sofaen til hagen. Lar gresset kile de barbente føttene dine, dersom du liker slikt. Du stryker hendene over bladverket, trekker inn pusten og kjenner duften av en frodig basilikumplante og litt pollen.   

Kanskje sosial distansering egentlig ikke er noe for deg heller. Skulle du nå et slags bristepunkt, så tror jeg faktisk at en kjøkkenhage kan være til hjelp. «Self care» kan nemlig både være å skrubbe leggene i badekaret, så vel som å kjærlig binde opp en agurkplante. Personlig har jeg svært god erfaring med å gi plantene mine ømme klemmer når ingen ser på.  

En kjøkkenhage er også svært internettvennlig. Lese bok? Kjedelig. Lese bok i en kjøkkenhage? Da er du kul. Skapet fylt av hamstret hermetikk? Blæh, samfunnssnylter. Hagen full av lekre, frodige vekster? Masse likes! Med en kjøkkenhage kan du sammenlikne størrelsen på squashen din med vennene dine på Instagram. Da mener jeg altså vennene dine sine squasher, dersom de også har noen. En gang ble squashen min like stor som hunden min, som dog er av det mindre slaget. Slå den!  

Sol Sandvik

Ansvarlig redaktør, Stoff (2019)  

Vi vet aldri hva som kommer.  

Hva enn som skjer har du enorm makt over hvordan du har det. Over hvordan livet ditt blir. Kanskje ikke hvilke pandemier som herjer, hva andre gjør eller genetisk arv og tidlig miljø. Det du har kontroll over og bestemmer, er hvordan du reagerer – hvordan du tar det. Som til syvende og sist avgjør hvordan du har det. Det er jo ikke andres jobb å sørge for at du føler deg bra. Det er opp til deg. Mens du går gjennom alle disse tingene du ikke har kontroll over. Og det, det er dødsfett.

Ellers: Ikke overvann plantene dine. Støtt lokalt næringsliv. Vær deg selv, men ikke bruk det som en unnskyldning. Helse > Kropp. Tenk på andre, eller vær ærlig om at du ikke gjør det. Spill Ori. Husk vikeplikt for buss i 60-sone. Vær raus, også med deg selv. Vask hendene. Kos deg. Ikke tro at du «må» noe. Gjør det du vil. Om du vil, da.

En gang vant jeg i pantelotteriet med en flaske jeg fant utenfor Kiwi.

En annen gang tråkket jeg på en rake og slo meg selv bevisstløs.

Heldigvis vet vi aldri hva som kommer. Ta godt imot det ukjente.

LES OGSÅ: Tre kule #37

LESESTOFF
Fem kule folk forteller deg hva du skal gjøre

…dersom du skulle ha problemer med å finne det ut selv.

Anna Eitrem

Ansvarlig redaktør, Stoff (2015-2016)  

For fire år siden sluttet jeg å spise kjøtt, og det var utrolig lett. Som regel sier jeg at folk må spise det som passer for dem. Men det var ikke slik denne spalten ble skapt.  

Her er seks grunner til at du skal teste vegetarisk kosthold i en måned.  

  1. Det er ikke så radikalt som du tror. Jeg husker første gang Ellen på kullet mitt fortalte meg at hun var vegetarianer i 2012. Jeg kunne ikke fatte at det gikk an, og syntes det hørtes sært ut. I 2016, da jeg plutselig innså at jeg ikke hadde spist kjøtt på en måned, ble jeg overrasket over hvor lett det egentlig var. Bare google favorittretten din + vegetar, og følg oppskriften, liksom.
  2. Alle vet at industriell kjøttproduksjon er helt jævlig. Personlig er jeg ikke imot jakt eller kjøtt fra bønder som tar godt vare på dyrene sine. Problemet er bare at få spiser det i hverdagen.
  3. Det er BILLIG. Dyre oster og egg er mye billigere enn dyrt kjøtt.
  4. Klima. Åpenbart.
  5. Happyfoodstories.com. Jeg har fått mer energi fordi jeg spiser sunnere og mer enn før. Hanna har PhD i ernæring og komponerer oppskrifter slik at du får i deg næringsstoffene du trenger. Slik styrer vegetar-noobs unna kaloriunderskudd og tynt hår. 
  6. Koronatid. Mer fritid og færre penger er et fantastisk utgangspunkt for å bli vegetarianer.

Varg Lukas Folkman

Ansvarlig redaktør, Stoff (2016-2017)  

Hva må gjøres?  

På et eller annet tidspunkt kommer vi til å krype ut av kjellerne vi gjemmer oss i under korona-krisen. Med blodskutte øyne kommer vil til å stirre mot solen og en vanlig hverdag.   

Når den tid kommer vil vi også måtte gjøre regnskap for de foregående månedene tilbragt i karantene. Hvem var du uten rutiner og vanlig hverdag rundt deg? Hva fikk du gjort, og enda viktigere, ikke gjort?   Du kommer til å bli fortalt om og om igjen at det viktigste under karantenen er å ivareta helsen – både fysisk og mentalt. At det ikke er så viktig om du ikke leste Camus’ Pesten eller falt litt bakpå studiemessig.   

Men i stille stunder kommer tanken likevel snikende: Kanskje jeg skulle ha gjort litt … mer? Av et eller annet.   

Økonomene snakker allerede om at vi kan ende opp som en tapt generasjon. Litt som unge grekere, spanjoler og portugisere etter eurokrisen. Så kanskje det ikke er tiden for å synke ned i ørkesløsheten. 

Kanskje det er tiden for å lese litt hardere og å jobbe litt lenger. Hverdagen kommer brått, og evig eies kun det tapte.   

Ingrid Marie Vikhammer Sandvik

Ansvarlig redaktør, Stoff (2017-2018)  

Det er en jævlig lite kul periode vi er inne i. Siden hele verden er som en slags merkelig film for tiden, starter jeg like godt med en klisjé: Velg den gylne middelvei.   

Ikke vær en karantenebrytende idiot som smitter tilfeldige mennesker. Men, like viktig, ikke lid av Dunning-Kruger-effekten og hamre på tastaturet med en egenpåført status som koronaens Jesus – frelseren over alle frelsere med den altruistiske pekefingeren. Pass på deg selv! Overgangen til kollektivistisk tankegang har gjort det klart at Norge lett hadde blitt et diktatur om de som roper høyest fikk sjansen.  

Føl det du føler. Drit i hva andre forteller deg at du skal føle nå. Du har frihet til å føle akkurat det du vil. Det kan ikke engang den norske stat ta fra deg. Ikke vær en som slenger whataboutism rundt deg. Det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig.   

Ikke prøv å bli en bedre versjon av deg selv. Det gikk et unisont sus gjennom det norske folk i begynnelsen av dette. Nå skal du lese haugen med bøker og lære deg å lage gourmetmat. Du skal dyrke ditt indre, bli en bedre versjon av Homo sapiens. Jeg tror vi alle nå har skjønt at det kan være nok å stå opp til «hverdagen». Fokuser på å få gjort akkurat det du må gjøre – og litt mer om du har overskudd og lyst til å gjøre det.   

Og viktigst av alt, ta vare på hverandre, så ses vi på den andre siden!  

Amalie Halle Christensen

Ansvarlig redaktør, Stoff (2018)  

I disse dager er det mye snakk om at vi som nasjon bør være selvforsynte. Dette rådet har jeg tatt litt for seriøst, og jeg oppfordrer deg til å gjøre det samme. Hvordan? Etabler en kjøkkenhage!  

April er den perfekte måneden for å plante noen hjemmedyrkede godbiter. Se det for deg. Det er juli, og du har god samvittighet. Du tar den lange turen fra sofaen til hagen. Lar gresset kile de barbente føttene dine, dersom du liker slikt. Du stryker hendene over bladverket, trekker inn pusten og kjenner duften av en frodig basilikumplante og litt pollen.   

Kanskje sosial distansering egentlig ikke er noe for deg heller. Skulle du nå et slags bristepunkt, så tror jeg faktisk at en kjøkkenhage kan være til hjelp. «Self care» kan nemlig både være å skrubbe leggene i badekaret, så vel som å kjærlig binde opp en agurkplante. Personlig har jeg svært god erfaring med å gi plantene mine ømme klemmer når ingen ser på.  

En kjøkkenhage er også svært internettvennlig. Lese bok? Kjedelig. Lese bok i en kjøkkenhage? Da er du kul. Skapet fylt av hamstret hermetikk? Blæh, samfunnssnylter. Hagen full av lekre, frodige vekster? Masse likes! Med en kjøkkenhage kan du sammenlikne størrelsen på squashen din med vennene dine på Instagram. Da mener jeg altså vennene dine sine squasher, dersom de også har noen. En gang ble squashen min like stor som hunden min, som dog er av det mindre slaget. Slå den!  

Sol Sandvik

Ansvarlig redaktør, Stoff (2019)  

Vi vet aldri hva som kommer.  

Hva enn som skjer har du enorm makt over hvordan du har det. Over hvordan livet ditt blir. Kanskje ikke hvilke pandemier som herjer, hva andre gjør eller genetisk arv og tidlig miljø. Det du har kontroll over og bestemmer, er hvordan du reagerer – hvordan du tar det. Som til syvende og sist avgjør hvordan du har det. Det er jo ikke andres jobb å sørge for at du føler deg bra. Det er opp til deg. Mens du går gjennom alle disse tingene du ikke har kontroll over. Og det, det er dødsfett.

Ellers: Ikke overvann plantene dine. Støtt lokalt næringsliv. Vær deg selv, men ikke bruk det som en unnskyldning. Helse > Kropp. Tenk på andre, eller vær ærlig om at du ikke gjør det. Spill Ori. Husk vikeplikt for buss i 60-sone. Vær raus, også med deg selv. Vask hendene. Kos deg. Ikke tro at du «må» noe. Gjør det du vil. Om du vil, da.

En gang vant jeg i pantelotteriet med en flaske jeg fant utenfor Kiwi.

En annen gang tråkket jeg på en rake og slo meg selv bevisstløs.

Heldigvis vet vi aldri hva som kommer. Ta godt imot det ukjente.

LES OGSÅ: Tre kule #37

Neste artikkel
Er du ensom?