Det er en kald oktoberkveld, og vi møter Guro Kverndokk (20) over et vinglass i varme, stille omgivelser på Hem Bar. Hun går i ett med høsten ute, men også de varme fargene i det vintage møblementet inne. Dette er nok ikke helt tilfeldig: Når hun beskriver soloprosjektet, bruker hun ord som «vintage», «urbant bymiljø» og «natur».
Hvorfor er dette en stil du har valgt å gå for?
– Fordi det er de to sidene av meg som ofte drar i hverandre. Jeg blir dratt mot den øde, frie naturen. Jeg elsker å bade naken i kjernen av skogen, men jeg blir også dratt mot undergrunnen i bymiljøene. Jeg føler meg som meg selv i begge de to scenarioene, men de er likevel veldig ulike.
Hvordan vil du beskrive Huldr?
– I prosjektet utforsker jeg det feminine, og å ta bort det som er tabu ved å være feminin. Og å finne styrken i femininitet, da. I femininitet er det mye mystikk, men også en selvstendighet og en styrke. Litt kaotisk, men jeg vil finne det fine i kaoset.
Kan du fortelle litt om hvor du har tatt navnet Huldr fra?
– Det kommer jo fra det at jeg vil skape sceniske, metaforiske landskap heller enn konkrete storylines. Der finner man mystikken i Huldra. Det er jo også det at Huldra er tenkt på som et seksuelt vesen på en syndig måte, men jeg vil bryte det og heller gjøre seksualiteten til en styrke.
Frihet er noe Kverndokk setter høyt, også i utarbeidelsen av tekstene sine. Hun ønsker å være fri fra tabuer i måten hun skriver på. Låten Obsessive Behaviour handler om å bli oppslukt av en person og ikke vite hva man skal gjøre: Så man distraherer seg selv gjennom orgasmer.
– Folk opplever ulike scenarier som skamfulle, men jeg vil ikke bli hindret i å skrive en sang om det likevel.
Hva vil du oppnå med dette prosjektet?
– Jeg liker den bølgen popmusikken er inne i, hvor det blir mer akseptert med spesielle harmonier og dissonante koringer, for eksempel.
Det sier meg ingenting, hva er dissonante koringer?
– Spesielle harmoniseringer. Og for eksempel Billie Eilish drar inn mye jazzharmonikk, selv om det hun gjør helt klart er pop. Jeg vil bidra med å dra den kommersielle retningen den veien. Der hvor flere ting blir akseptert, hvor musikken blir skrevet av artistene selv og ikke kun er skrevet for å selge.
Kverndokk mener at pop-sjangeren allerede er på vei i riktig retning, og sammenligner Billie Eilish – som skriver sine egne låter og går i baggy klær – med Britney Spears for å understreke dette.
– Britney Spears er mer en artist i et image hvor hun brukerkroppen sin for å selge en musikk som er laget bare for å bli solgt. Jeg vil være med i den bølgen som drar popmusikken bort fra det.
20-åringen studerer utøvende jazz på Griegakademiet. Hun har sunget siden hun var 12 år, og er i tillegg til Huldr vokalist i to andre jazz-band. Hun henter sin musikalske inspirasjon i alt fra vennekretsen og opplevelser, til Billie Holiday og elektro fra Midtøsten.
– Jeg elsker kontraster, i alt.
Låten Inside My Mind slippes 20. november, og er en del av det som i løpet av 2021 skal bli et album. For øyeblikket jobber Kverndokk med fem andre låter som hun har ambisjoner om å slippe «litt hyppig» fremover. Her er litt om hva vi kan forvente:
– Det blir variert til en viss grad, men alt har samme underliggende følelse. Litt sånn uncanny: Synth, stemme- og bassbasert. Åpent og mørkt. Jeg vil jobbe veldig konkret med hver låt, heller enn helheten av et album.
Hvorfor det?
– Fordi jeg vil at hver låt skal kunne snakke for seg selv. Jeg vil utforske alle mulighetene som er i hver låt, individuelt.
Tror du at Huldra finnes i virkeligheten?
– Ikke som en person, men som sosialt konsept så gjør hun det. Den der syndige, seksuelt frie kvinnen som bruker alle mennene rundt seg. Eller rett og slett bare en selvstendig kvinne med et selvstendig, fritt sexliv. Som også er helt åpen om egen femininitet og seksualitet, som ikke har noe med noen andre enn henne selv å gjøre.