Samfunn Kultur Debatt Bergensguide Om oss
25.05.2021
MUSIKKSTOFF
Månedens debutant: ur Monarch

Stjerneskuddet fra Osterøy, Tomine Berge, er aktuell med debutsingel.

Tomine?

Et kaldblondt bakhode ser forvirret ut i luften på Aura kafé i Marken. Ulastelig antrukket i en vel stor dongerijakke og sorte Nike Air Force 1, ser hun ut som den fødte asfaltcowgirl. Tomine Berge, som nå går under artistnavnet ur Monarch, rister av seg forvirringen, og smiler.

30. april slapp 20-åringen fra Osterøy, en øy like utenfor Bergen, sin første singel «human garbage disposal plant (scooter)». Berge er signert med Made Management, i godt selskap med artister som AURORA, dePresno, Lars Vaular og Sigrid. Hun debuterte under AURORAs digitale strømmefestival, Exist For Love Sessions, og det var Aurora Aksnes selv som inviterte Berge til å delta. I juni er hun å se på festivalen Trondheim Callings første slipp for 2021.

Artistdrømmen

Gjennom kaféens vinduer skimtes en gråsprengt himmel, og asfalten glasert med varmt og søtlig sommerregn. Det er midten av mai, en inneklemt dag mellom himmelspretten og 17. mai-helgen.

Berge setter seg godt til rette, og tar en sipp fra iskaffen. Hun forteller at debuten har vært avslappende, men samtidig en forløsende affære der hun endelig fikk vist frem det hun har jobbet med. Prosessen før slipp beskriver hun som uvant, men samtidig lærerik, og hun mener at det er lærdom å hente både fra gode og dårlige skussmål.

At Berge skulle bli en superstjerne, har det aldri vært tvil om. Hun mimrer tilbake til barndommen hvor hun stod og sang inn i hårbørsten foran speilet, og hvordan hun  opptrådte titt og ofte i diverse skoleoppsetninger. Musikkmiljøet i den lille hjemkommunen på rundt tre tusen mennesker, opplevde hun som lunt og trygt, men samtidig begrensende om man har kreative ambisjoner utover normen.

 – Folk fra Osterøy ble kanskje litt skuffet da de merket hvor lite country-sjangerpreget musikken min, humrer hun.

Musikkmiljøet i Bergen er ifølge Tomine akkurat passe stort, med sydende kreativitet og inspirerende mennesker som tar vare på hverandre på et upersonlig vis. For henne var det frigjørende å plante beina på brostein og kjenne på en luftigere takhøyde.

 

Blomstret opp

Etter å ha opparbeidet seg pondus som lokal «trubadur» på Osterøy, kom gjennombruddet på Vill Vill Vest i 2018. Med en opptreden langt utenfor jenterommet, og et skjebnemøte med nåværende manager, har Berge gradvis blitt mer selvsikker, men også mer bevisst på både retning og sound, noe hun beskriver som en modningsprosess.

– Etter dette fikk jeg litt følelsen av det ikke bare var meg og mamma som synes musikken min var kul, men at andre også kunne like det. Og det er jo en fin følelse, sier hun, og trekker forsiktig på smilebåndet.

Berge forteller at hun henter mye av inspirasjonen sin fra K-Pop, altså «Korean Pop» – både musikalsk og visuelt. For den uinnvidde er K-Pop et enormt fenomen med fans over hele verden. Hvis man koker sammen 90-talls boyband, med 2012s kanskje største hit, «Gangnam Style», sitter man forhåpentligvis igjen med et inntrykk av hvordan fenomenet fortoner seg.

– K-Pop må være min største inspirasjon, hvis jeg skal peke på en spesifikk sjanger. Men jeg hører jo på veldig mye forskjellig.

 

Samarbeid med superstjerne

I år 2000 slapp den britiske artisten Sophie Ellis-Bextor megahiten «Murder On The Dancefloor». Tjue år senere sitter superstjernen i et studio med Berge og skriver sang.

Hvordan var det å jobbe med henne?

– Jeg kjente faktisk ikke så godt til henne på forhånd. Jeg hadde allerede jobbet en del i London, og det var en dag vi hadde en økt i en hytte midt i London, da vi bare fikk beskjed om at det kom en annen låtskriver. Vi lagde en sang sammen, og i etterkant fikk jeg spørsmål om hvem jeg jobbet med. Det var vel på reaksjonen til de som spurte at jeg skjønte at jeg kanskje burde vært starstrucked, flirer Berge, og legger til:

– Hun var veldig nedpå og hyggelig, og hadde tydeligvis hele fem barn. Det synes jeg er utrolig imponerende.

Foto: Øystein Haara. Artwork: Robin Larsen.

 

Stringtruse og slippers

I barndommen pleide Berge og familien å tilbringe somrene i Thailand. Hun ler hjertelig når hun mimrer tilbake til en sommerflørt hun hadde det ene året. Bakpå scooteren til ferieflørten sin, kun iført stringtruse og slippers, cruiset de rundt i Bangkoks gater. En tur som resulterte i et møte med familien hans. Litt pinlig, forteller hun.

Tiden tilbrakt i verdensdelen har gjort Asia til den store inspirasjonskilden til den nybakte debutanten, og forteller at låten «human garbage disposal plant (scooter)» blant annet er et resultat av dette. Låten handler også om en scootertur, men singelen i seg selv, forteller hun, er en måte for henne å få utløp for tanker og sinne på.

 Singelens tittel er jo en kraftsalve. Hva ligger bak?

– Jeg tror egentlig det bare var masse følelser som lå bak valget av tittelen. Jeg var kanskje litt sint, og både tittelen og låten var vel en måte å få litt utløp for det. Jeg ville bare gjøre min egen greie, rett og slett, forklarer hun, og ler:

– Selvsikker forklaring ikke sant?

Berge forteller at kreativiteten tidvis har føltes litt stagnert, og at gode ideer ikke oppstår i et vakuum. «ur Monarch» er avhengig av det gode samspillet med omgivelsene sine og reisevanene hennes illustrerer nettopp dette.

 

«Kjører bil og gråter»

Hvordan har det siste året vær for deg?

–  Det har jo selvfølgelig både vært kjedelig og traust, men jeg har prøvd å fokusere på det positive, og har heller forsøkt å lage musikk som gir både meg og de som hører på en slags gnist, forteller Berge.

Men har du blitt mer kreativ i denne perioden?

–  Nei, jeg er vel en person som har behov for å oppleve ting, og i det siste har det jo dessverre ikke skjedd noe som helst. Det er jo grenser for hvor lenge man kan være på rommet før man blir litt gal, humrer hun.

–  Jeg føler kanskje jeg burde grindet litt hardere, men det er lett å si i etterkant.

Er det noen spesiell sang som har fått deg gjennom året?

Berge rekker å bli blank i øynene før hun forteller at det var indiekongen Bon Iver, som løftet henne gjennom det tunge året som var. Hun trekker frem albumet i,i som  en bittersøt opplevelse. Den gikk på repeat.

– Litt den viben der man kjører bil, og det regner mens man bare gråter, sier hun ettertenksomt.

 

Festivalsommer

Pandemisommeren 2021 har Berge planlagt for lengst. Med litt immunologisk drahjelp, står Trondheim Calling for tur, og forhåpentligvis mange spennende jobber i sommer

– Det er ikke offisielt helt enda, men hvis det skulle bli avlyst nå i sommer, blir dere i hvert fall med på rideren min under Coachella 2022, sier hun med et glimt i øyet.

 

Sjekk ut ur Monarch, og andre lokale artister på Stoff-spillelisten:

 

LES OGSÅ: En ny vår for SKAAR

MUSIKKSTOFF
Månedens debutant: ur Monarch

Stjerneskuddet fra Osterøy, Tomine Berge, er aktuell med debutsingel.

Tomine?

Et kaldblondt bakhode ser forvirret ut i luften på Aura kafé i Marken. Ulastelig antrukket i en vel stor dongerijakke og sorte Nike Air Force 1, ser hun ut som den fødte asfaltcowgirl. Tomine Berge, som nå går under artistnavnet ur Monarch, rister av seg forvirringen, og smiler.

30. april slapp 20-åringen fra Osterøy, en øy like utenfor Bergen, sin første singel «human garbage disposal plant (scooter)». Berge er signert med Made Management, i godt selskap med artister som AURORA, dePresno, Lars Vaular og Sigrid. Hun debuterte under AURORAs digitale strømmefestival, Exist For Love Sessions, og det var Aurora Aksnes selv som inviterte Berge til å delta. I juni er hun å se på festivalen Trondheim Callings første slipp for 2021.

Artistdrømmen

Gjennom kaféens vinduer skimtes en gråsprengt himmel, og asfalten glasert med varmt og søtlig sommerregn. Det er midten av mai, en inneklemt dag mellom himmelspretten og 17. mai-helgen.

Berge setter seg godt til rette, og tar en sipp fra iskaffen. Hun forteller at debuten har vært avslappende, men samtidig en forløsende affære der hun endelig fikk vist frem det hun har jobbet med. Prosessen før slipp beskriver hun som uvant, men samtidig lærerik, og hun mener at det er lærdom å hente både fra gode og dårlige skussmål.

At Berge skulle bli en superstjerne, har det aldri vært tvil om. Hun mimrer tilbake til barndommen hvor hun stod og sang inn i hårbørsten foran speilet, og hvordan hun  opptrådte titt og ofte i diverse skoleoppsetninger. Musikkmiljøet i den lille hjemkommunen på rundt tre tusen mennesker, opplevde hun som lunt og trygt, men samtidig begrensende om man har kreative ambisjoner utover normen.

 – Folk fra Osterøy ble kanskje litt skuffet da de merket hvor lite country-sjangerpreget musikken min, humrer hun.

Musikkmiljøet i Bergen er ifølge Tomine akkurat passe stort, med sydende kreativitet og inspirerende mennesker som tar vare på hverandre på et upersonlig vis. For henne var det frigjørende å plante beina på brostein og kjenne på en luftigere takhøyde.

 

Blomstret opp

Etter å ha opparbeidet seg pondus som lokal «trubadur» på Osterøy, kom gjennombruddet på Vill Vill Vest i 2018. Med en opptreden langt utenfor jenterommet, og et skjebnemøte med nåværende manager, har Berge gradvis blitt mer selvsikker, men også mer bevisst på både retning og sound, noe hun beskriver som en modningsprosess.

– Etter dette fikk jeg litt følelsen av det ikke bare var meg og mamma som synes musikken min var kul, men at andre også kunne like det. Og det er jo en fin følelse, sier hun, og trekker forsiktig på smilebåndet.

Berge forteller at hun henter mye av inspirasjonen sin fra K-Pop, altså «Korean Pop» – både musikalsk og visuelt. For den uinnvidde er K-Pop et enormt fenomen med fans over hele verden. Hvis man koker sammen 90-talls boyband, med 2012s kanskje største hit, «Gangnam Style», sitter man forhåpentligvis igjen med et inntrykk av hvordan fenomenet fortoner seg.

– K-Pop må være min største inspirasjon, hvis jeg skal peke på en spesifikk sjanger. Men jeg hører jo på veldig mye forskjellig.

 

Samarbeid med superstjerne

I år 2000 slapp den britiske artisten Sophie Ellis-Bextor megahiten «Murder On The Dancefloor». Tjue år senere sitter superstjernen i et studio med Berge og skriver sang.

Hvordan var det å jobbe med henne?

– Jeg kjente faktisk ikke så godt til henne på forhånd. Jeg hadde allerede jobbet en del i London, og det var en dag vi hadde en økt i en hytte midt i London, da vi bare fikk beskjed om at det kom en annen låtskriver. Vi lagde en sang sammen, og i etterkant fikk jeg spørsmål om hvem jeg jobbet med. Det var vel på reaksjonen til de som spurte at jeg skjønte at jeg kanskje burde vært starstrucked, flirer Berge, og legger til:

– Hun var veldig nedpå og hyggelig, og hadde tydeligvis hele fem barn. Det synes jeg er utrolig imponerende.

Foto: Øystein Haara. Artwork: Robin Larsen.

 

Stringtruse og slippers

I barndommen pleide Berge og familien å tilbringe somrene i Thailand. Hun ler hjertelig når hun mimrer tilbake til en sommerflørt hun hadde det ene året. Bakpå scooteren til ferieflørten sin, kun iført stringtruse og slippers, cruiset de rundt i Bangkoks gater. En tur som resulterte i et møte med familien hans. Litt pinlig, forteller hun.

Tiden tilbrakt i verdensdelen har gjort Asia til den store inspirasjonskilden til den nybakte debutanten, og forteller at låten «human garbage disposal plant (scooter)» blant annet er et resultat av dette. Låten handler også om en scootertur, men singelen i seg selv, forteller hun, er en måte for henne å få utløp for tanker og sinne på.

 Singelens tittel er jo en kraftsalve. Hva ligger bak?

– Jeg tror egentlig det bare var masse følelser som lå bak valget av tittelen. Jeg var kanskje litt sint, og både tittelen og låten var vel en måte å få litt utløp for det. Jeg ville bare gjøre min egen greie, rett og slett, forklarer hun, og ler:

– Selvsikker forklaring ikke sant?

Berge forteller at kreativiteten tidvis har føltes litt stagnert, og at gode ideer ikke oppstår i et vakuum. «ur Monarch» er avhengig av det gode samspillet med omgivelsene sine og reisevanene hennes illustrerer nettopp dette.

 

«Kjører bil og gråter»

Hvordan har det siste året vær for deg?

–  Det har jo selvfølgelig både vært kjedelig og traust, men jeg har prøvd å fokusere på det positive, og har heller forsøkt å lage musikk som gir både meg og de som hører på en slags gnist, forteller Berge.

Men har du blitt mer kreativ i denne perioden?

–  Nei, jeg er vel en person som har behov for å oppleve ting, og i det siste har det jo dessverre ikke skjedd noe som helst. Det er jo grenser for hvor lenge man kan være på rommet før man blir litt gal, humrer hun.

–  Jeg føler kanskje jeg burde grindet litt hardere, men det er lett å si i etterkant.

Er det noen spesiell sang som har fått deg gjennom året?

Berge rekker å bli blank i øynene før hun forteller at det var indiekongen Bon Iver, som løftet henne gjennom det tunge året som var. Hun trekker frem albumet i,i som  en bittersøt opplevelse. Den gikk på repeat.

– Litt den viben der man kjører bil, og det regner mens man bare gråter, sier hun ettertenksomt.

 

Festivalsommer

Pandemisommeren 2021 har Berge planlagt for lengst. Med litt immunologisk drahjelp, står Trondheim Calling for tur, og forhåpentligvis mange spennende jobber i sommer

– Det er ikke offisielt helt enda, men hvis det skulle bli avlyst nå i sommer, blir dere i hvert fall med på rideren min under Coachella 2022, sier hun med et glimt i øyet.

 

Sjekk ut ur Monarch, og andre lokale artister på Stoff-spillelisten:

 

LES OGSÅ: En ny vår for SKAAR

Neste artikkel
Oljesvette barn må ikkje kapitulere