Samfunn Kultur Debatt Bergensguide Om oss
KULTURSTOFF
Trendspurten
21.10.2021

Motetrender oppstår og dør ut hurtigere enn noensinne før. Plagget du lengtet etter i går på instagram kan bli ditt på rekordtid, men trenden kan forsvinne før Postnord klarer å levere.

Føler du av og til at du ikke har noe å ha på deg, til tross for fullt klesskap? Vi kjøper mer klær enn før, men bruker mindre penger på det. I løpet av kort tid har motebildet endret seg drastisk. Både pandemi, sosiale medier og hurtige produksjonskjeder er en del av grunnen. Hva har skjedd med moteverden?

 

Tusen nye plagg – hver dag

Tradisjonell fast fashion tar vanligvis et par uker fra design til ferdig produkt i butikk. Ultra fast fashion går enda fortere. Fenomenet krymper produksjonstiden, og gir deg klær som er designet mer eller mindre på dagen. I en artikkel fra The Atlantic hevdes det fenomenet bidrar til å «spise opp verden» med sin enorme ressursbruk. 

Produsenter som Shein, NA-KD, PrettyLittleThing og Fashionnova blir ofte trukket frem som de mest kjente produsentene av ultra fast fashion. De er nettbaserte, og har ikke de samme distribusjonskostnadene som vanlige butikker har. Dette gjør at produsentene lettere kan produsere svært mange trendsykluser i året. I praksis vil et plagg være «utdatert» etter rundt én eller to uker på siden. 

Da det før var vanlig å ha fire trendsykluser i året, parert med årstidene, er det nå vanlig å ha mange flere, om ikke ukentlige trendsykluser. Ifølge Min Mote legger mange av disse ut flere tusen nye plagg for salg i uken. Den aller største av disse, kinesiske Shein, legger ut tusen nye plagg hver dag på nettsiden sin.

 

Trendeliten

Globale klestrender er intet nytt fenomen. I mange tilfeller ble trender tidligere popularisert av malerier av adelen og den øverste klassen i samfunnet. Ta for eksempel Marie Antoinette, en av historiens mest kjente trendsettere. Historisk sett har det vært de ressurssterke som har dominert hva som blir de nye «it»-plaggene og dominerer trendbildet.

Så hvem er moteeliten i dag? Mange vil hevde at influenserne i dag sitter med motemakten. Med ultra fast fashion er det ikke lenger et krav om at man må være like ressurssterk for å kunne kjøpe nye trender. Klær har blitt billigere, trender har fått kortere levetid. Ifølge The Atlantic har produksjonen av klær doblet seg mellom 2000 og 2015.

 

Internett-effekten

«I en verden som omfavner hastig tilgjengelighet er det mye å skulle kreve at det mest trendy du kan gjøre er å stå imot umiddelbare fristelser», uttalte moteskribent Pia Henriksen til Min Mote. For forbrukere med tilgang til internett er det svært kort vei fra oppdagelse til kjøp. 

I løpet av pandemien ble mange sittende hjemme, og fysiske butikker måtte stenge som følge av smitteverntiltak. TikTok og Instagram-forbruket vårt skjøt i været. Store deler av motebransjen ble flyttet på nett. Samtidig som verden vendte blikket sitt mot skjermen, fikk de store produsentene mindre konkurranse fra de fysiske butikkene. Den utviklingen ser ikke ut til å snu for øyeblikket. Om ultra fast fashion er kulminasjonen av denne tendensen gjenstår å se. 

 

Trendsafari på Høyden

I et samfunn der trender kan vare så kort som to uker, kan stadige påminnelser om hva som er nytt gå enhver på nervene. Derfor har vi spurt fire tilfeldige kule folk på Nygårdshøyden om deres forhold til de svingende trendene og hva som inspirerer stilen deres. Er det virkelig sånn at noen alltid får til å kle seg kult på første forsøk? 

 

Vilde (23)

Hva tenker du på når du kler på deg om morgenen?

– Jeg tenker for det meste på å være komfortabel! Jeg pleier å unngå ting som er veldig stramme, for eksempel. 

Hva eller hvem inspirerer deg?

– Jeg liker godt å se på instagram sin utforsk-side. Jeg liker også spesielt å følge Vita og Wanda, og Erica Kvam!

Har du en trend du elsker eller hater?

– Liker godt at det er trendy med hoodies og college-gensere, men jeg er ikke så glad i den litt preppy trenden med skjorter og sånn. 

Er det noe du ønsker deg? 

– Kunne tenkt meg en boblevest!

 

Gabrielle (19)

Hva tenker du på når du kler på deg om morgenen?

– Tenker litt på at det skal se bra ut og være komfortabelt, samtidig er det viktig at fargene passer godt sammen. Jeg bruker for eksempel ofte helt ensfargede antrekk med en liten pop of colour.

Hva eller hvem inspirerer deg?

– Ikke noe spesielt, men jeg ser en del på instagram sin utforsk-side.

Har du en trend du elsker eller hater?

– Egentlig ikke! Jeg tenker som regel at ting skal vare i mange år når jeg handler, men det er gøy å finne noen småting som er spennende og trendy også. 

Er det noe du ønsker deg?

– Ønsker meg en litt klassisk veske.

 

Amir (20)

Hva tenker du på når du kler på deg om morgenen?

– Nei, hva tenker man egentlig på? Tenker egentlig mest at fargene skal passe sammen. 

Hva eller hvem inspirerer deg?

– Jeg blir vel egentlig mest inspirert av å se andre folk rundt meg. 

Har du en trend du elsker eller hater?

– Amanda-buksene synes jeg er ganske stygge. 

Er det noe du ønsker deg?

– En skjortejakke i cordfløyel!

 

Anna (19)

Hva tenker du på når du kler på deg om morgenen?

– Jeg tenker litt på hvem jeg skal være den dagen, hvilken karakter jeg skal være i dag, liksom. Og så så vil man alltid ha en balanse mellom å være komfortabel og å se bra ut. 

Hva eller hvem inspirerer deg?

– Jeg ser etter noe som føler personlig og trendy samtidig. Det inspirerer meg.

Har du en trend du elsker eller hater?

– Liker veldig godt vide bukser med litt sleng i, hater de mørkeblå vaffeljakkene. 

Er det noe du ønsker deg?

– Gleder meg til å reise litt rundt igjen, da pleier jeg å kjøpe nye ringer.

 

LES OGSÅ: Partipolitisk påkledningspoliti

KULTURSTOFF
Trendspurten

Motetrender oppstår og dør ut hurtigere enn noensinne før. Plagget du lengtet etter i går på instagram kan bli ditt på rekordtid, men trenden kan forsvinne før Postnord klarer å levere.

Føler du av og til at du ikke har noe å ha på deg, til tross for fullt klesskap? Vi kjøper mer klær enn før, men bruker mindre penger på det. I løpet av kort tid har motebildet endret seg drastisk. Både pandemi, sosiale medier og hurtige produksjonskjeder er en del av grunnen. Hva har skjedd med moteverden?

 

Tusen nye plagg – hver dag

Tradisjonell fast fashion tar vanligvis et par uker fra design til ferdig produkt i butikk. Ultra fast fashion går enda fortere. Fenomenet krymper produksjonstiden, og gir deg klær som er designet mer eller mindre på dagen. I en artikkel fra The Atlantic hevdes det fenomenet bidrar til å «spise opp verden» med sin enorme ressursbruk. 

Produsenter som Shein, NA-KD, PrettyLittleThing og Fashionnova blir ofte trukket frem som de mest kjente produsentene av ultra fast fashion. De er nettbaserte, og har ikke de samme distribusjonskostnadene som vanlige butikker har. Dette gjør at produsentene lettere kan produsere svært mange trendsykluser i året. I praksis vil et plagg være «utdatert» etter rundt én eller to uker på siden. 

Da det før var vanlig å ha fire trendsykluser i året, parert med årstidene, er det nå vanlig å ha mange flere, om ikke ukentlige trendsykluser. Ifølge Min Mote legger mange av disse ut flere tusen nye plagg for salg i uken. Den aller største av disse, kinesiske Shein, legger ut tusen nye plagg hver dag på nettsiden sin.

 

Trendeliten

Globale klestrender er intet nytt fenomen. I mange tilfeller ble trender tidligere popularisert av malerier av adelen og den øverste klassen i samfunnet. Ta for eksempel Marie Antoinette, en av historiens mest kjente trendsettere. Historisk sett har det vært de ressurssterke som har dominert hva som blir de nye «it»-plaggene og dominerer trendbildet.

Så hvem er moteeliten i dag? Mange vil hevde at influenserne i dag sitter med motemakten. Med ultra fast fashion er det ikke lenger et krav om at man må være like ressurssterk for å kunne kjøpe nye trender. Klær har blitt billigere, trender har fått kortere levetid. Ifølge The Atlantic har produksjonen av klær doblet seg mellom 2000 og 2015.

 

Internett-effekten

«I en verden som omfavner hastig tilgjengelighet er det mye å skulle kreve at det mest trendy du kan gjøre er å stå imot umiddelbare fristelser», uttalte moteskribent Pia Henriksen til Min Mote. For forbrukere med tilgang til internett er det svært kort vei fra oppdagelse til kjøp. 

I løpet av pandemien ble mange sittende hjemme, og fysiske butikker måtte stenge som følge av smitteverntiltak. TikTok og Instagram-forbruket vårt skjøt i været. Store deler av motebransjen ble flyttet på nett. Samtidig som verden vendte blikket sitt mot skjermen, fikk de store produsentene mindre konkurranse fra de fysiske butikkene. Den utviklingen ser ikke ut til å snu for øyeblikket. Om ultra fast fashion er kulminasjonen av denne tendensen gjenstår å se. 

 

Trendsafari på Høyden

I et samfunn der trender kan vare så kort som to uker, kan stadige påminnelser om hva som er nytt gå enhver på nervene. Derfor har vi spurt fire tilfeldige kule folk på Nygårdshøyden om deres forhold til de svingende trendene og hva som inspirerer stilen deres. Er det virkelig sånn at noen alltid får til å kle seg kult på første forsøk? 

 

Vilde (23)

Hva tenker du på når du kler på deg om morgenen?

– Jeg tenker for det meste på å være komfortabel! Jeg pleier å unngå ting som er veldig stramme, for eksempel. 

Hva eller hvem inspirerer deg?

– Jeg liker godt å se på instagram sin utforsk-side. Jeg liker også spesielt å følge Vita og Wanda, og Erica Kvam!

Har du en trend du elsker eller hater?

– Liker godt at det er trendy med hoodies og college-gensere, men jeg er ikke så glad i den litt preppy trenden med skjorter og sånn. 

Er det noe du ønsker deg? 

– Kunne tenkt meg en boblevest!

 

Gabrielle (19)

Hva tenker du på når du kler på deg om morgenen?

– Tenker litt på at det skal se bra ut og være komfortabelt, samtidig er det viktig at fargene passer godt sammen. Jeg bruker for eksempel ofte helt ensfargede antrekk med en liten pop of colour.

Hva eller hvem inspirerer deg?

– Ikke noe spesielt, men jeg ser en del på instagram sin utforsk-side.

Har du en trend du elsker eller hater?

– Egentlig ikke! Jeg tenker som regel at ting skal vare i mange år når jeg handler, men det er gøy å finne noen småting som er spennende og trendy også. 

Er det noe du ønsker deg?

– Ønsker meg en litt klassisk veske.

 

Amir (20)

Hva tenker du på når du kler på deg om morgenen?

– Nei, hva tenker man egentlig på? Tenker egentlig mest at fargene skal passe sammen. 

Hva eller hvem inspirerer deg?

– Jeg blir vel egentlig mest inspirert av å se andre folk rundt meg. 

Har du en trend du elsker eller hater?

– Amanda-buksene synes jeg er ganske stygge. 

Er det noe du ønsker deg?

– En skjortejakke i cordfløyel!

 

Anna (19)

Hva tenker du på når du kler på deg om morgenen?

– Jeg tenker litt på hvem jeg skal være den dagen, hvilken karakter jeg skal være i dag, liksom. Og så så vil man alltid ha en balanse mellom å være komfortabel og å se bra ut. 

Hva eller hvem inspirerer deg?

– Jeg ser etter noe som føler personlig og trendy samtidig. Det inspirerer meg.

Har du en trend du elsker eller hater?

– Liker veldig godt vide bukser med litt sleng i, hater de mørkeblå vaffeljakkene. 

Er det noe du ønsker deg?

– Gleder meg til å reise litt rundt igjen, da pleier jeg å kjøpe nye ringer.

 

LES OGSÅ: Partipolitisk påkledningspoliti

Neste artikkel
Se og hør, her og nå #49