SpelleMANN 2022
Karpe gikk av med seieren i Spellemann 2022, men stiller alle likt på startstreken?
15. mai 2023

Selv om «All PR er god PR» er kanskje ikke «ingen kvinner ble nominert til denne kjønnsnøytrale kategorien» helt det årets musikkpriser hadde håpet på.

En av disse uheldige musikkprisene var Norges egen Grammy, nemlig Spellemann.  

Og selv om bransjefesten hadde en helt OK kjønnsbalanse ellers, var det i kategoriene Årets låt og Festmusikk ingen nominerte kvinner. 

Dette synes vi i Stoff er rart. Vi tok turen til hovedstaden, og den røde løperen for å finne ut hva artistene selv synes. 

 

SpelleMANN 2022

Sylvaine er nominert i metal sjangeren

 Jeg er den første kvinnelige soloartisten som noen gang har blitt nominert i sjangeren metal og det er ganske spesielt og ærefullt, sier Sylvaine. 

Dette er banebrytende, og til tross for at artisten gikk tomhendt hjem var nominasjonen en seier i seg selv. 

Men kategoriene Festmusikk og Årets låt var altså HELT ute av kjønnsbalanse. At ingen av dem hadde noen kvinnelige nominerte henger nok sammen med at en tredjedel av Årets låt-nominasjoner går under kategorien festmusikk (inkluderer man Undergrunn går prosentandelen opp til 50%). Årets låt er en interessant kategori som skiller seg fra de andre, der publikum selv stemmer frem vinneren. De nominerte er basert på strømmetall og radioavspillinger. Påmeldingen er her lukket, til forskjell fra de andre kategoriene.

Årets låt er i stor grad en direkte gjenspeiling av musikkvanene til den gjennomsnittlige musikkhørende nordmannen og -kvinnen. Er det slik at det norske folk ikke foretrekker kvinnelige artister?

Anna of the north sammen med Sondre Lerche

Jeg synes det er rart at ingen kvinner ble nominert til årets låt, sier Anna of the North som fikk en nominasjon for beste pop-album.

Hun forteller videre at det er spesielt at ingen av de elleve låtene på det nominerte albumet hennes kvalifiserte seg til en nominasjon til Årets låt, til tross for kommersiell suksess.

Sondre Justad, medlemmene i Han Gaiden, Charlotte Dos Santos, Sylvaine og Moddie er enig i at det er rart at ingen kvinnelige artister kvalifiserte seg til en nominasjon i denne kategorien.

– Spesielt i 2022 hvor både Sigrid og girl in red slapp låter som har blitt godt mottatt, forteller kvinnene i Han Gaiden.

De forteller at flere norske kvinnelige artister har fått mye nasjonal og internasjonal anerkjennelse de siste årene – i tillegg til å være veldig dyktige musikere. 

Mennene er ikke så mye bedre enn oss! skyter de videre inn.

Visesangeren Moddie er også kritisk. Han forteller at når det er en kategori som kun nominerer de mest strømmede artistene, og de mest populære låtene er laget av menn i løpet av de siste årene, så må vi passe på å løfte frem andre også. 

– Selvfølgelig kan man si at det er tilfeldig at det var 20 mannlige låtskrivere som var nominerte i år. Det er ikke tilfeldig! Og vi må jobbe med det. 

Sondre Justad nominert i pop

Hva er Spellemann? 

Spellemann skal vise bredden i musikk-Norge. Det innebærer de låtene man elsker, de man hater og de som preger den daglige musikkverden, forteller Spellemanns pressekontakt Simen Idsøe Eidsvåg.

På nettsiden står det at Spellemann skal lage kategorier som er inkluderende og brede, som løfter frem mest mulig av det norske musikkbildet.

Det skal også føles anerkjennende og stas å bli nominert til en Spellemann og forhåpentligvis være motiverende både for de med en nominasjon og de uten, forteller Eidsvåg.

På nettsiden står det i tillegg at de ønsker å styrke samholdet på tvers av sjangerne.

Spellemann er arrangert og eid av musikkorganisasjonene Fono og IFPI Norge. Fono er en interesseorganisasjon for uavhengige plateselskap, mens IFPI Norge er en forening for norske plateselskaper. Til sammen representerer de majoriteten av norske musikere. 

 

Hvor ble det av kvinnene i nominasjonsprosessen? 

Han Gaiden, nominert i elektronika

I 2022 slapp Sigrid, Aurora og girl in red singler. Sigrid fikk 31 millioner avspillinger, girl in red over 35 millioner avspillinger og Aurora over 101 millioner avspillinger. Hvorfor ble ingen av disse nominert til årets låt?

Selv om de har veldig imponerende tall, så var de ikke blant de aller mest spilte i Norge i 2022, forteller Spellemanns pressekontakt.

Han forklarer at når man skal avgjøre hvem som kvalifiserer seg til årets låt, går juryen igjennom hvilke sanger som ble mest streamet og spilt på radiostasjoner i Norge. Målet er å finne sangene som var store i Norge, ikke internasjonalt – som blant annet Sigrids og Auroras også er.

– Kjønnsandelen og mangfold er et sentralt aspekt Spellemann hvert år diskuterer, svarer Eidsvåg til kritikken vi samlet inn fra artistene.

Videre håper han at det at ingen kvinner ble nominert kan bidra til debatt om likestilling og mangfold i musikkbransjen. Han sier at de hvert år ser tilbake og vurderer og gjennomgår regler, kriterier og kategorier, for å hele tiden speile den norske musikkbransjen på best måte. 

Kvinneandelen i Årets låt-kategorien har fra 2000 vært lav, men for 2022 var den for første gang på 0%.

– Vi oppfordrer alltid våre uavhengige jurymedlemmer til å ha mangfold og bredt perspektiv når de skal velge ut de nominerte og alltid drøfte hvis balansen ikke er der. 

Han forteller videre at hver gang kun ett kjønn er nominert blir det en diskusjon rundt det.  Likevel vil han ikke fortelle om den interne diskusjonen Spellemann hadde hatt i forkant av avgjørelsen om å kun nominere menn i kategorien. 

 

Bransjeproblem 

Modie, nominert og vinner av visesang

Det er altså ikke direkte Spellemann eller juryens feil at ingen kvinner ble nominert, men Norge har per dags dato, ifølge artistene selv, mange store kvinnelige artister. Så hvor ligger problemet? 

– Dette er et gjennomgående problem i hele bransjen. Også er det forøvrig en mye lavere kvinneandel i musikkverden i forhold til menn, påpeker Eidsvåg.

– Det er et resultat av et bransjeproblem, mener også Han Gaiden. 

– Det er musikkbransjen, forteller Moddie. 

Eidsvåg forteller videre at også TONO (rettighetsforvalter for musikkverk i Norge) har en veldig lav andel kvinnelige medlemmer i forhold til menn. 

– Så basert på at det er en såpass stor kjønnsulikhet på egen påmelding er det større sjanse for å få en nominasjon som kvinne enn som mann, forteller Eidsvåg. 

– Det er et resultat av et bransjeproblem

Han Gaiden mener at ett år ikke har så mye å si, og at det er kjempekomplekst. Og at man ikke må se på enkelte ting, men på det her som en generell greie: 

– Generelt er det at ingen damer er nominert i en kategori feil, men det er alle de små bekkene som har ført til dette hvor problemet heller ligger. 

De mener at man må starte allerede i kulturskolen og tenke på hva slags forbilder man gir til jenter som vil spille trommer eller produsere musikk.

– Ikke knytte opp instrumenter til kjønn eller sjanger, forteller Han Gaiden. 

De mener videre at bransjeholdninger har skyld i at enkelte musikksjangre oppleves kjønnede og at ingen kvinner ble nominert til Årets låt

Charlotte Dos Santos vinner av rnb kategorien

Charlotte Dos Santos skylder ikke direkte på bransjen, men synes at det er typisk at ingen kvinner ble nominert. 

– Det er ikke et ukjent fenomen at det er mindretall av kvinner i noe som helst, forteller hun videre.

 

Er vi problemet?

country-nominerte Ingrid Flottorp

– Siden Årets låt er basert på streaming-tallene er det ikke Spellemann som har så mye med nominasjonene å gjøre, men heller de som lytter og setter listene. De må gå i seg selv, for det er ganske mange damer i dette landet som driver med musikk, forteller country-nominerte Ingrid Flottorp.

Selv om det er fristende å tenke, kan ikke alt skyldes et bransjeproblem. Siden 2000 har kun tre kvinnelige artister vunnet Årets låt, som fra 2004 til 2015 het Årets hit – ingen av disse var soloartister og to av de tre som vant, vant med en mann. 

Det er viktig å huske på at det er vi lyttere som indirekte bestemmer hvem som nomineres og direkte hvem som vinner kategorien. Dette er flere av musikerne bevisste på og SKAAR har en klar tale til folket. 

– Jeg håper at til neste år streamer folk litt mer musikk fra råe norske damer.

 

Det blir (kanskje) bedre 

– Jeg setter opp en festival i Nord-Norge hvor vi er veldig bevisste på den skjeve kjønnsbalansen i bransjen, forteller Moddie. 

Videre forteller han at han selv jobber for å få bukt med problemet og fronter selv flere kvinnelige artister på albumet sitt.

I tillegg til at flere enkeltartister bruker sine plattformer til å løfte hverandre opp, har lyttevanene våre blitt noe annerledes. 

– Allerede i løpet av de første månedene av dette året har kvinneandelen på topplisten økt, og det er veldig positivt, forteller pressekontakten i Spellemann.

Spellemann jobber òg for en kjønnsbalanse; i tillegg til å be juryen om å ha mangfold og kjønnsbalanse i tankene når nominerte blir valgt, bruker de også selve tv-sendingen til å jobbe for kjønnsbalanse. 

Kanskje blir det mulig å stemme på en kvinnelig fremført låt under Spellemann 2023.

 

LES OGSÅ: Årets beste album 2022