Tatoverte kropper og flyktig lys
Kunstner Sunniva Hestenes’ eksperimentelle tilnærming til fotografi åpner opp et gripende fotounivers.
8. november 2023

Det er noe mystisk og drømmeaktig over bildene til kunstneren Sunniva Hestenes. Selv sier Hestenes at gjennom å ta bilder som bryter tradisjonelle regler for godt fotografi, åpnes et slags magisk narrativ i bildene.

–  De følelsene og minnene som ikke nødvendigvis er til stede til daglig blir innkapslet i fotografiene. Fotografiene er små katalysatorer for øyeblikk og opplevelser som har vært, sier Hestenes. 

Hestenes er fra Oslo, men er for tiden bosatt i Gøteborg. Hen har studert fotografi på Oslo fotokunstskole og Gøteborgs universitet, og har de siste årene hatt en rekke utstillinger, både i Norge og Sverige. 

Hestenes tar nærmest utelukkende analoge bilder, og foretrekker lette og små kameraer. Hen går alltid rundt med filmkameraet Olympus mju ii. At kameraet er praktisk både i størrelse og med sine ulike automatiske funksjoner tilrettelegger for Hestenes’ spontane og intuisjonsbaserte fotostil. Til større prosjekter tar hen i bruk en Nikon FM2, og hen skyter alltid med 35mm Portra 160-film.

Sunniva Hestenes foto av Hilda Randulv @hildarandulv

Hestenes lar det ofte gå lang tid mellom fotografering og fremkalling, som ifølge hen selv åpner opp for en mer eksperimentell etterarbeidsprosess. Tydelige korn og sterke farger er gjennomgående i bildene, og noe hen jobber særlig med ved fremkalling og redigering.

–  Jeg vet ikke om det er mulig å produsere noe som ikke bærer med seg en liten del av en selv. Det behøver ikke nødvendigvis å være så tydelig, men enhver som produserer et verk gjør jo dette basert på hvem de er og hva de dras mot. 

Hestenes er opptatt av motiver som befinner seg i mellomstadier, og dokumenterer ofte objekter som asfaltsprekker, ødelagte objekter, tatoverte kropper og flyktig lys.

–  Det er en slags påståelighet i den forstand at både mennesker, naturen og objekter fortsetter å være, til tross for ødeleggende omstendigheter.

– Det finnes så mye potensial i materiale som har blitt utsatt for eksterne faktorer, som enten mister sin funksjon eller blir noe helt annet, sier Hestenes. 

–  Det er en slags påståelighet i den forstand at både mennesker, naturen og objekter fortsetter å være, til tross for ødeleggende omstendigheter.

 

For Hestenes selv er bildene en påminnelse om erfaringene hen bærer med seg, erfaringer hen for det meste tenker på som relativt alminnelige. 

– Kanskje grunnen til at jeg holder på med kunst i utgangspunktet er jo at mye av det jeg selv opplever ikke er særlig unikt. Det finnes jo alltid noen som kan kjenne seg igjen i det en gjør. Og det er nok på grunn av disse menneskene og møtene at jeg ble interessert i kunst i utgangspunktet.