Fotograf Erhan Can Akbulut er fra Istanbul og har bodd i flere år i Stockholm, men har de siste fire årene oppholdt seg i Bergen.
– I denne digitale tidsalderen hvor tilgangen til kunst og informasjon minsker effekten av geografiske barrierer, tror jeg ikke geografisk lokasjon har betydelig påvirkning på min fotografiske tilnærming. Det gjenværende som driver en som fotograf er personlighet og nysgjerrighet.
Akbulut jobber prosjektbasert med foto over lang tid. Alle bildene fra denne saken er hentet fra prosjektet Serendipity som han jobbet med over flere turer og totalt fem måneder i Tokyo over tre år. Tiden i mellom turene ble brukt til å fremkalle, skanne og redigere de 300 rullene med film, i tillegg til å danne og utvikle et narrativ i bildene. Prosjektet er for tiden utstilt på restauranten Lysverket her i Bergen.
Analogt eller digitalt: Analogt
Kameraer: Leica M6, Contax T3, ulike kompaktkameraer
Foretrukne film: Kodak Tri-X for svart-hvitt, Fuji Superia 400 for farge
Akbuluts beskriver sin tilnærming til fotografi som mer basert på instinkt enn bevissthet.
– Tilnærmingen min sentrerer seg rundt å være fullstendig tilstede, mottakelig og sårbar, og forberedt på de øyeblikkene hvor man blir tatt ut av det daglige livet, og noe dypere kommer frem. Uavhengig av om det er midt i travle gater, i forskjellige barer med ulike stemninger, hjemme, eller på mer intime steder: Jeg er der for å dele disse flyktige øyeblikkene.
– Nakenhet og seksualitet flettes naturlig inn i denne prosessen, og trer frem ikke som bevisste mål, men som noe som utfolder seg organisk. Jeg trekkes naturlig mot individer som resonnerer med aspekter av min egen identitet, selv om disse likhetene ikke nødvendigvis umiddelbart er åpenbare. Gjennom åpenhet og tålmodighet, oppdager jeg likheter snarere enn forskjeller blant tilsynelatende ulike individer.