Jeg kan like gjerne innrømme det først som sist: Jeg er på LinkedIn. Hvorfor? Mest fordi jeg, mitt første år på universitetet, fikk beskjed om at LinkedIn var the place to be. Og jeg var tydeligvis ikke den eneste som fikk beskjeden. Rundt 1,3 millioner nordmenn er på plattformen. For et par uker siden skrev Morgenbladet om Norges første LinkedInfestival i Oslo. Festivalen hadde som mål å lære bort å «generere oppmerksomhet» på LinkedIn, ifølge egne nettsider. Å generere oppmerksomhet og å ikke tro du er noe, går imidlertid ikke hånd i hånd.
Nei, på LinkedIn har det oppstått en felles konsensus om at janteloven ikke eksisterer. Selv de som påstår at de hater å skryte av seg selv, er med på leken. I stedet legger de bare til en setning om at «Det er virkelig ikke typisk meg å skryte av meg selv, MEN…» i starten av et innlegg, hvor de gjør nettopp det. Resultatet er at LinkedIn har blitt et lovløst sted, og sluppet unna den aller helligste loven i Skandinavia. Janteloven.
– Klar fordel
Til tross for mitt noe anstrengte forhold til LinkedIn, har plattformen faktisk noe for seg, ifølge Idar Nestaas. Han er karriererådgiver hos Sammen Karriere, som holder kurs og hjelper rådville bergensstudenter gjennom jungelen av jobbsøknader og karrierevalg.
– LinkedIn har en klar fordel. Det er en plattform hvor en lett kan knytte kontakt med bedrifter og interesseorganisasjoner, samt rekruttere nye ansatte, skriver Nestaas i en e-post til STOFF.
Okei, okei. Så det er ikke kun venners venner som ser skryte-innleggene dine på LinkedIn, altså. Det er faktisk bedrifter som følger med. Ifølge Nestaas er en av nøklene på LinkedIn ikke så vanskelig, heller. Det gjelder å være hyggelig, si takk når noen er hyggelige mot deg og svare på kommentarer. I tillegg anbefaler han å ikke være støtende eller for kontroversiell, og å tenke kvalitet fremfor kvantitet i det du kommenterer og legger ut.
– Noen fraser går igjen i min LinkedIn-feed. Som for eksempel «Jeg er beæret over» eller «en milepæl er nådd», som jo er langt fra de fleste studenters daglige vokabular. Tror du at det har noe for seg å legge om ordbruken til dette LinkedIn-språket?
– Bruk dagligspråk, vær deg selv, men vær seriøs. Skriv slik at mottaker forstår det du beskriver. Bruk få ord, ikke ha lange innlegg. Vær tydelig og bruk gjerne korte setninger, svarer Nestaas tydelig, med korte setninger.
– Helt til slutt: Hvor skamløs synes du det er lov å være på LinkedIn?
– Vær ryddig, ærlig og oppriktig slik at du formidler den du er!
Det er som om jeg skulle skrevet det på LinkedIn selv. Kanskje drømmejobben faktisk bare er et tastetrykk unna?
The sky is the limit!
Selv beskriver plattformen seg selv som «verdens største profesjonelle nettverk», men for enkelhetens skyld: i realiteten er LinkedIn arbeidsmarkedets Facebook. Du kan legge til forbindelser, og det er allmenn kjent at du ikke kjenner noen for dårlig til å legge dem til. The sky is the limit, på godt LinkedInsk.
Arbeidsgivere kan også bruke plattformen til å lyse ut stillinger og for å komme i kontakt med potensielle arbeidstakere. Håpefulle arbeidstakere kan også ta kontakt med bedrifter. Ellers virker det for meg som om plattformen hovedsakelig brukes til én ting: Å skryte av egne achievements. I research-fasen til denne saken, som i hovedsak gikk ut på å bruke sykt mye tid på LinkedIn, la jeg merke til noe annet. Plattformen har tilsynelatende et eget språk: Ord du aldri ville brukt ellers, og mest sannsynlig ikke vet helt hva betyr, brukes flittig. Og gjerne skriv innlegget ditt på norsk og engelsk.
Har du fullført 10 studiepoeng i samfunnsfag? En milepæl er oppnådd. Et ubetalt internship, som i all hovedsak består av å bære stoler og koke kaffe? Klart du er beæret over muligheten, og gleder deg til å ta fatt på nye utfordringer hos IngenBryrSeg Consulting. Har du to erfaringer som ikke henger helt sammen? Null stress! Da er det bare å slenge et lite pluss-tegn mellom dem og avslutte med = sant. Gikk ikke studieløpet eller karrieren helt som planlagt? Tenke seg til, kanskje du ikke fullførte bacheloren på normert tid? Nei, det er ikke verdens undergang. Det er bare starten på et «Veien blir til mens man går»-innlegg på LinkedIn.
LinkedIn ekspert: – Vis hvem du er. Skill deg ut.
Fredrik Fornes er tidligere journalist og foredragsholder, og «LinkedIn-ekspert» og har brukt plattformen siden 2020. I dag genererer han all sin business via plattformen, som han selv sier på ekte LinkedInsk. Han holder blant annet foredrag og kurs om hvordan best lykkes på plattformen. Vi tar naturligvis kontakt med han på nettopp LinkedIn (hvor han forøvrig har imponerende 42.000 følgere og over 500 forbindelser) for å komme til bunns i de sosiale kodene på LinkedIn.
– Hvor skamløs er det egentlig lov å være?
– Jeg vet ikke om skamløs nødvendigvis er det beste ordet, men jeg mener det er viktig å tørre å stå for noe. Vise hvem du er. Skille deg ut. Det gjør du ikke ved å bare si det alle andre sier, eller pakke inn budskapene dine. Skal du tiltrekke deg de rette folkene, er en nødvendig bi-effekt at du frastøter deg de som er feil.
Fornes mener «100 prosent» at det er mulig å kapre drømmejobben gjennom LinkedIn. Han tror hva vi tillater oss å skrive på LinkedIn, sammenlignet med andre sosiale medier, preges av at alle har en agenda: Å enten fremheve oss selv eller bedriften vår.
– Samtidig er det ikke slik at selvskryt er den beste måten å gjøre nettopp det på. De som virkelig lykkes med LinkedIn er de som skjønner at de må gi verdi for å få verdi. Det vil si at det må lages innhold som leserne synes er interessant – og selvskryt er i seg selv ikke det, mener Fornes.
– Er det noen uskrevne LinkedIn-«regler»?
– Du skal ikke selge i første melding! Dessverre er det noen som knytter kontakt med andre, og sekundet etter, går rett på salg av et eller annet produkt. Det er ikke måten å bruke denne plattformen. Det handler om å bygge relasjoner og nettverk – og på den måten generere de mulighetene du ønsker.
Slik knekker du LinkedIn-koden (STOFF edition)
Et kjapt Google-søk på “LinkedIn” gir deg utallige oppskrifter på hvordan du best lykkes på plattformen. Tipsene ser ut til å være like generelle som de er mange. For eksempel Edge Branding sitt tips nummer èn: «Optimaliser profilen din». Det høres mer ut som tittelen på en tipsliste enn et faktisk tips, men la gå. Videre er Karrierehuset sitt tips nummer fem: «Oppsummer det hele – men se også fremover» Mhm? Rekrutteringsbyrået Ranstad minner om at det er viktig å unngå skrivefeil i sin tipsliste. Takk, det hadde vi ikke tenkt på selv. For oss som ikke snakker Linkedinsk høres dette ut som tips ala «vær hyggelig». Men slapp av. Klart du også skal få optimalisert LinkedIn profilen din:
1. Noe du har gjort + tingens tilstand = Derfor har du endt opp akkurat her
Tilfeldigheter? Absolutt ikke. Keen på et friår? Aldri! Selvsagt er alt en del av en større og ambisiøs plan i retning drømmejobben.
Fullført grad i sampol + identitetskrise = enkeltemner i filosofi
Jeg er stolt over å kunne meddele at jeg har startet på poststudier i filosofi! Gjennom disse studiene tilegner jeg meg eksistensiell angst, evnen til å skrive obligatoriske oppgaver uten å lese pensum og gleder meg masse til videre kommunikasjon med Lånekassen, når de finner ut at jeg kun tar 20 studiepoeng. Tusen takk til alle som har bidratt på denne reisen!
2. Livet er en ære
På LinkedIn er ikke livet kun et lære, det er en ære. Har du laget kaffe på et kontor hele sommeren? Båret stoler og kjøpt catering hele praksisperioden? Var ikke ekstrajobben like VIP som den fremsto i stillingsutlysningen? Jaja, shit happens, som noen sikkert ikke har skrevet på LinkedIn enda. Les og lær:
Takk for at jeg har fått være en del av dette stjernelaget! Det har vært en ære å få muligheten til å surre 12 timer om dagen på akkurat dette kontoret. Jeg er beæret over muligheten til å bruke veldig lite av det jeg har lært på studiet, men samtidig gått i dress og fått altfor lite betalt. At det ikke er noen som vet hva jeg heter, selv etter åtte uker her, går selvfølgelig helt fint. Dette er bare begynnelsen!
3. Klapp i henda for stjerner i øynene!
Når du først har karret deg til en halvhjertet tekst på Linkedinsk, er det bare et steg igjen: Emojies. Regelen er enkel, jo flere jo bedre, jo større millenial-preg jo bedre. Alt som har med universitetet å gjøre, sleng på en haug med bøker-emojien. Har du gjort noe som helst utenfor kontorlandskapet? Frem med en hammer! Og alltid, alltid, alltid ha med en stjerne på slutten av innlegget ditt. Forøvrig er applaus- og stjerneøyne-emojien brukt i et ulovlig stort omfang, men den debatten får spares til en annen gang.
4. Hvis ingenting annet funker: Bare dropp hele greia
Noen ganger er alle gode ting fire. Hvis ingen av de seriøse aktørenes tips har funket (og heller ikke våre) har du alltids en siste utvei. Slett LinkedIn. Ta deg et bad i sjøen. Drikk en øl med venner. Eksamen går nok fint, og jobb får du uansett. Og hvis du mot formodning ikke får jobben likevel: Husk at all erfaring er starten på et godt LinkedIn-innlegg.