Anna Rosenlund, tjuetre år fra Oslo, er bosatt i Paris, hvor hun studerer arabisk språk og litteratur.
Anna uttrykker en dyp tilknytning til Norge, men det hindrer henne likevel ikke i å utforske verden. Dette kommer tydelig fram i bildene hennes. I hennes første og nylig aktuelle soloutstilling, «SOLEIL BLEU», stilte hun ut bilder tatt i Egypt, Marokko og Italia.
Analogt eller digitalt: Analogt
Kamera: Nikon F3
Foretrukne filmer: Portra 800 og Portra 160
– Jeg liker å være diplomatisk og si at jeg verdsetter digital og analog fotografering i like stor grad. Sannheten er likevel at siden jeg satte inn min første filmrull i pappas gamle 35 mm kamera for fire år siden, har jeg ikke klart å legge det fra meg.
– Analog film utfordrer meg mer enn noe annet, der jeg blir tvunget til å kutte ned, prioritere, og fokusere på essensen i hver komposisjon. Som en lidenskapelig analytiker elsker jeg å finne ut akkurat hvilket type lys eller fargekomposisjon som kan få meg til å hoppe opp og ned av begeistring. Film gir meg muligheten til å roe ned og tilbringe tid med hvert enkelt bilde.
For Anna er det viktig at foto først og fremst skal være en hobby og ikke et produkt hun skal selge.
– Det skal være spontant, lekent og fritt for definisjoner og kategorier.
Anna inspireres av naturlig lys og de begrensningene det medfører. Bildene har alltid menneskelige motiv, og selv når menneskene ikke er synlige, sørger hun for å vise at mennesker alltid lager tydelige spor i landskapene de beveger seg i.
Ved å utvikle et visuelt språk som uttrykker en dyp søken etter tilknytning og intimitet, prøver Anna å fange essensen av ulike sosiale og geografiske landskap.
– Jeg ønsker å aktivere seerens sanser, at bildene mine føles som solstrålene på huden etter en ettermiddagslur; i øyeblikket rett før du åpner øynene, når drømmer glir sømløst inn i virkeligheten.