LIZ IMBRIE
9. desember 2024

Liz Imbrie er en 32 år gammel fotograf fra Kristiansand som er bosatt i Bergen. Hun har tidligere jobbet en del freelance, men tar nå hovedsakelig bilder på hobbybasis og foretrekker å jobbe analogt.


Analogt eller digitalt: Begge

Kameraer: Mamiya 645, Diana f+, Nikon D300S

Foretrukne film: Portra 400, Ilford FP4 plus


 

– Analoge bilder har korn i stedet for piksler, og det synes jeg gir bildene en bedre dybde.   Analogt foto fanger deg på en måte litt mer.

Liz liker spesielt godt kunstfoto og fotosessions med modell. Hun er glad i samarbeidet som oppstår mellom fotografen og modellen.

 

– Det krever mye kjemi med den du tar bildet av. Jeg føler at det ikke bare er jeg som fotograf som lager bildet, men at det er noe man skaper sammen med modellen.

 

– Jeg liker godt prosessen rundt det å skape et bilde, at man har sett for seg noe spesielt, for så å bruke god tid på forberedelser og på å bygge opp motivet. 

 

I tillegg er Liz glad i å ta bilder mens hun er ute og reiser. Da henter hun inspirasjon fra omgivelsene sine. 

 

– Når jeg reiser opplever jeg at hverdagslige ting plutselig blir mer slående. Kanskje er det helt andre former, farger eller lukter som gjør det.

Bildene Liz liker er ofte vågale og ærlige. De må gjerne gi en følelse av at motivet kanskje ikke er ment for andre å se. 

 

– Foto kan være en måte å uttrykke ting som man ikke sier høyt. Du kan på en måte skrike samtidig som du holder kjeft. 

 

Hjemmelaget kamera

Analog fotografering er definitivt ikke gratis, men heldigvis kan man med helt enkle redskaper lage sitt eget kamera nesten gratis.

 

Et pinhole-kamera er den enkleste formen for et kamera. Det består kun av en lystett boks med et lite hull i. Når lyset går gjennom dette hullet danner det et invertert bilde på den bakerste veggen i boksen. På denne veggen er det festet film eller fotopapir, og dermed får du overført motivet ditt til noe du kan fremkalle.

 

Liz har tatt alle svart-hvitt-bildene i denne saken med sitt eget hjemmelagde pinhole-kamera. Hun liker blant annet roen man får av å fotografere med pinhole. 

– Med et pinhole-kamera blir du mye mer bevisst på hva du tar bilde av. Ofte må du eksponere bildet i 2 minutter, og da må modellen din stå helt stille nesten uten en eneste mine. Det skaper et slags rom og gir en annen ro, noe jeg synes er interessant.

 

Slik lager du ditt eget pinhole-kamera

Du trenger:

  • En pappeske (for eksempel en skoeske)
  • Svart gaffateip
  • Sandpapir
  • Svart maling (spraymaling fungerer best)
  • Tegnestift eller nål
  • Linjal
  • En liten tynn metallbit (for eksempel fra en ølboks)
  • Tapetkniv
  • Saks

 

Trinn 1: Først må du gjøre pappesken helt lystett. Start med å male innsiden av pappesken svart og dekk deretter utsiden av esken med svart gaffateip. Selv en liten lyslekkasje kan ødelegge bildene. 

 

Trinn 2: Nå skal du lage hullet som lyset skal gå gjennom. Klipp ut en liten firkant av metallbiten og gjør denne firkanten flat (bruk for eksempel baksiden av saksen). Deretter tar du tegnestiften eller nålen og stikker det minste hullet du klarer i firkanten. Bruk sandpapir til å pusse rundt hullet, så det blir flatt.

 

Trinn 3: Nå skal du feste metallbiten med hullet til esken. Bruk linjalen til å finne midten av den ene siden av esken, og kutt her ut en firkantet åpning med tapetkniven. Det er viktig at denne åpningen er mindre enn metallbiten. Deretter teiper du metallbiten over åpningen. Husk å være nøye med teipingen så det ikke slipper inn noe lys.

 

Trinn 4: Til slutt må du lage lukkeren. Dette er egentlig bare en lystett teipbit du fester foran hullet og som du tar av når du tar bildet. Lag gjerne en brett ytterst på teipen så det er lettere å ta den av og på. 

Det var det! I et helt mørkt rom, fest et fotopapir til den bakerste veggen i esken. Klipp til fotopapiret så det passer. Sørg for at boksen er ordentlig lukket og lystett før du skrur på lyset igjen. Så er det bare å finne et motiv og knipse i vei, det vil si løft av teipbiten foran hullet og stå så stille som mulig. Hvor lenge du må slippe inn lys avhenger av lysforholdene. Er det mye lys kan du vente 30 sekunder, er det mindre lys må du vente et par minutter. Når du tror du har eksponert lenge nok, fester du teipen foran hullet igjen. Nå er fotopapiret klart til å fremkalles i et mørkerom.