Det vi sjeldent ser, men som former oss dypt
Karl Krummes
23. januar 2025

Karl Krummes er opprinnelig fra Roskilde i Danmark, men studerer for tiden billedkunst ved fakultetet for kunst, musikk og design i Bergen. Nylig ble fire av hans malerier stilt ut på Kunstnernes Efterårsudstilling i København. 

 

– Verkene mine kretser rundt de usynlige prosesser og følelser, som ofte ligger bak vår opplevelse av suksess, fellesskap og kjærlighet. Jeg er opptatt av å gi en stemme til det uperfekte og uforløste – alt det vi sjeldent ser, men som former oss dypt, sier Karl.

Karl arbeider primært med malerier, der det uperfekte – det menneskelige, blir synlig på lerretet: Portrettene viser mennesker slik han ser dem, og slik han ser seg selv.

 

– I lang tid har jeg prøvd å mystifisere meg selv, men når det blir en bevisst handling faller alt sammen. Personligheten min virker dessuten heller ikke å være særlig mystisk.

 

Nylig har Karl eksperimentert med oljemaling, men det er ikke materialene som har mest å si for ham. Det er prosessen som er det fengende elementet ved kunsten; en prosess som får utarte seg mer lekent og fritt når man utforsker nye teknikker.

 

– For noen dager siden lekte sønnen min med betalingskortet mitt, og det fascinerte meg hvor naiv og umiddelbar man kan være når man ikke kjenner et redskaps egentlige funksjon. Det opplevde jeg selv nylig, da jeg kastet meg ut i en ny teknikk.

 

Inspirasjonen bak verkene finnes i alt og ingenting, og avhenger av sinnstilstand og livshendelser. Å bli far, slik Karl selv nylig ble, er en slik livshendelse; en livshendelse så stor at den kan snu opp ned på verden slik du ser den, og som slik endevender ditt blikk på inspirasjonskildene som åpenbarer seg.

Karls venn og kollega, Arvid Pettersen, beskrev en gang sin arbeidsprosess ved å sammenligne seg selv med en ambulansesjåfør:

 

– Du kjører bare rundt i gatene frem til ulykken er ute, så reagerer du. Jeg synes det er så fint beskrevet, fordi som billedkunstner kan man ikke forvente at inspirasjonen bare henger på trærne, man er nødt til å sitte klar når den viser seg. 

 

Sport har fulgt Karl tett gjennom livet, og verkene hans henter ofte referanser derfra. Den siste tiden har Karl også fått øynene opp for likhetene som finnes mellom sport og kunst. 

– Jeg har ofte fått spørsmål om hvordan man blir bedre til å male. Et spørsmål det er vanskelig å svare på, fordi det er så subjektivt. Men Roger Federer kan heller ikke si hvorfor han med sikkerhet vinner over en amatørspiller. Han har bare et repertoar som rekker lengre. Jeg tror det samme gjelder for en billedkunstner. 

 

Karl forteller at kunstner Tal Rosenzweig, under kunstnernavnet Tal R, ved flere anledninger har sagt at å skape kunst handler om å skape noe som minner om sangen man hever seg over, men likevel ikke kan la være å danse til. Det er som om de virkelig gode verkene får oss ut på dansegulvet, både på godt og på vondt. At de liksom har en nerve man ikke kan unnvære å fange opp.

– Jeg ser selv i alle retninger når jeg ser på kunst. Lee Krasner gir meg en følelse jeg ikke kan beskrive, Amy Sillman kan få meg til å le, Marina Abramovic gjør meg bevisst mine egne blindsoner og Tal R kan snakke meg i søvn hver kveld.