Han er allerede et kjent navn i musikk- og klubbmiljøet i Bergen. David Grytten står bak beats for kremen av Bergens hiphop-scene, i tillegg til gruppeprosjekter med Hester V75, og DJ-gigs over hele byen. I dag er han klar for å sette seg selv i rampelyset med debutalbumet Dava mekket beaten den e altfor dum!
Vi møter David en mørk fredagskveld i Bergen sentrum. Etter å ha fått på munnbind, spritet hendene og notert navn, nummer og tidspunkt, er vi klare for å slå oss ned i andre etasje på Legal bar. Lyset er dempet, og «La Isla Bonita» av Madonna flyter i rommet på lavt volum.
Hei David! Hvordan går det?
– Det går bra! Har vært en hektisk tid i det siste, fikk nylig en valp med kjæresten, så mye av oppmerksomheten går til det. Det blir roligere nå som albumet snart er ute, og de resterende brikkene begynner å falle på plass, sier han.
Ditt første produsentalbum er ute neste uke, hvordan vil du beskrive det?
– Det er en slags samling av forskjellige sanger som har blitt liggende, og aldri funnet et hjem. Men det er sanger jeg har blitt veldig fornøyd med. Noen av låtene er fra så langt som tre år tilbake, mens andre er helt nye. Det blir fint å endelig kunne gi det en ordentlig utgivelse.
Når begynte du å lage musikk?
– Jeg har vel prøvd å lage musikk hele livet. Jeg spilte i korps da jeg var liten, og tok pianotimer, men det var først da jeg begynte å prøve meg på rap-beats på ungdomsskolen at jeg virkelig fant noe som klikket for meg.
Var hiphop din første kjærlighet?
– Nei, lenge hadde jeg en misoppfatning om hva hiphop egentlig var. Inntil rundt ungdomsskolen husker jeg at jeg syntes det var litt teit og pompøst. På den tiden hørte jeg mest på britisk rock, blant annet The Smiths, Joy Division og den type musikk. Nå er favorittrapperen min Gucci Mane. Han er en ekspert i å ha det gøy i det han gjør, og det er det jeg hyller. Da jeg sluttet å se på hiphop-sjangeren i en seriøs tone, satte jeg pris på den ekstravagante stilen og holdningen i kulturen.
Hvordan blir musikken din til?
– Det er litt forskjellig. Hvordan jeg jobber avhenger alltid av hvem jeg skal jobbe med. Det er sjeldent at jeg setter meg ned og bare lager musikk ut av det blå. Vanligvis avtaler jeg møter med artister, og deretter forbereder jeg beats som jeg ser for meg kler artisten sin stil.
Hvordan ville du beskrevet hiphop-miljøet i Bergen?
– Jeg tror Bergen er spesielt fordi det er så mange som holder på med hiphop. Folk er veldig åpne for å samarbeide, og kjører hverandre opp og heier på hverandre. Med all respekt til resten av rap-Norge, mener jeg Bergen er byen som produserer fetest rapmusikk.
Grytten mener det finnes ulike karakterer i Bergen som alle bidrar med sitt, og som setter sitt eget preg på musikken med deres egne personlige stiler. Selv er Grytten mer enn bare en produsent. Med føttene plantet innenfor musikk og kunsthistorie, har han flere veier han kan følge. Etter at kjæresten hans introduserte ham for boken Uro av Finn Skårderud, vekket det en glemt interesse for psykologi. Det førte til at han søkte seg inn på profesjonsstudiet i psykologi etter han var ferdig med kunststudiene.
– Jeg har hele tiden latt interessene mine styre hva som er neste steg, og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg merker at jeg er mer komfortabel med å lage musikk når jeg vet at jeg har en trygg backup med noe jeg liker godt. Det lar meg lage musikken jeg liker uten noe press fra utsiden.
Hva er neste steg i karrieren?
– Jeg vil ikke ruge på sanger for lenge. Jeg er på mitt beste i en tilværelse med litt tempo, så jeg ser for meg at mitt neste album skal produseres og være ferdig i løpet av neste år.
Pandemien har begrenset noe av arbeidet ditt. Savner du å spille gigs?
– Absolutt! Jeg savner jo selvfølgelig å stå på scenen, det er jo noe jeg har gjort jevnlig siden jeg ble atten. Det er en syk følelse å se entusiasmen til folk, at de kan sanger utenat, og kommer opp til deg etter du har spilt fordi de har mye på hjertet om musikken som du har laget.
LES OGSÅ: Månedens debutant: Huldr