ALBUMANMELDELSE
Vilde Tuv
Thruthbomb
2025
Truthbomb svinger seg fra intens dunkemusikk til rolige låter og tilbake. Med nyutgivelsen markerer Vilde Tuv seg som en av de mest egenartede og kompromissløse musikerne vi har i Norge.
Lydbildet på Truthbomb er, som på det tidligere albumet Melting songs (2021), satt sammen av fløytespill og datamusikk. I tillegg henter Vilde Tuv fram akustiske elementer fra debutplata si D’meg (2016). Dette gjør insisteringen på det styggfine lydbildet mer kontrollert og finslipt, som å ta bilder med en gammel Nokia; det er fett fordi det er stygt. Med vilje.
Når elektroniske lyder skjærer gjennom fløytespill på låter som «Morning wind» og avslutningssporet «Life experience» (ft. Niilas og Mira Thiruchelvam), forstår vi hva Vilde Tuv prøver å få fram: Vi er notorisk falske og deilig ekte på én og samme tid. Samme virkning har kombinasjonen av tekst og lyd på «Solace in the sun», der bilder av sollysets gjennomtrengende kraft manes fram både allegorisk og synthrytmisk.

Det musikalske er det bærende elementet i albumet. I den ene låta er suggererende, rituelle stumpelyder den drivende kraften; i en annen forløses spenningen mellom fløyte og elektronika i et teknodropp. Tidvis blir lydklipp brukt aktivt. Vi hører vinden i trærne og bylyder. Disse fungerer særlig godt på låta «Hjem», der støt av bakgrunnsstøy drar en tilbake til barndommens verden.
Teksten er likevel i forgrunnen på «The only way out is through». På låta er den nedstrippa akustiske gitaren vi ble kjent med på debutalbumet henta fram igjen. Her synger Vilde Tuv om forelskelsens kraft. Vi forstår i hvert fall at den er ekte. Metanivået er finpussa: «I know the truth when it hits», synger hun. Her treffer den lytteren også.
På Truthbomb beveger vi oss sammen med Vilde Tuv fra det tilslørte til det vondt ærlige, og tilbake igjen. I spillet mellom lyd, tekst og den lyttende skisseres tvetydigheten i den menneskelige tilværelse fram. Både det sanne og det falske får rom. Albumet er en sannhetsøvelse i bombeform, og bombas nedslagsfelt bør være stort. (Selv om man kan håpe at blokkfløytespillet blir bedre eller droppes neste gang.)